کارشناس مسائل منطقه: بازگشایی سفارت‌خانه‌ها در تهران و ریاض مقدمه خوبی برای ایجاد صلح در منطقه است

۱۴۰۱/۱۲/۲۲ - ۱۰:۳۵:۰۲
کد خبر: ۱۴۴۸۰۱۳
کارشناس مسائل منطقه: بازگشایی سفارت‌خانه‌ها در تهران و ریاض مقدمه خوبی برای ایجاد صلح در منطقه است
حسین رویوران کارشناس مسائل منطقه گفت: قطعا بازگشایی سفارت‌خانه‌ها در تهران و ریاض رفع کننده همه مشکلات منطقه نیست، اما مقدمه بسیار خوبی برای گفت‌و‌گو و صلح در منطقه است، نکته حائز اهمیت دیگر این است که سعودی دیگر مطیع محض آمریکا نیست و با هماهنگی با روسیه بازار نفت جهانی را کنترل می‌کند، اما به منزله ضدیت با آمریکا هم نیست.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، نشست خبری سردار رمضان شریف سخنگوی سپاه پاسداران و رئیس ستاد مرکزی هماهنگی روز جهانی قدس دوشنبه ۲۲ اسفند برگزار شد. 

در ابتدای این نشست سردار شریف با بیان اینکه وضع فلسطین هرسال متفاوت است ، گفت: باید در جریان شرایط کنونی آماده برای برگزاری روز قدس باشیم.

حسین رویوران کارشناس مسائل منطقه در نشست هماهنگی روز جهانی قدس  در تشریح شرایط فعلی فلسطین اظهار داشت: یکی از کارهایی که نتانیاهو به صورت خودخواهانه انجام می‌دهد تغییر ساختار دولت از یک ساختار دموکراتیک به ساختار دولت غلبه است تا پرونده‌های فسادش دردسرساز نشود.

رویوران گفت: شکاف در سرزمین‌های اشغالی از سال ۲۰۱۲ شروع شد، در سال ۲۰۱۲ یک خانم که توانایی اجاره خانه نداشت شروع شد، این خانم نماد فقر و بی عدالتی در رژیم اشغالگر قدس بود که نشان می‌داد برخی از جامعه اسرائیل نسبت به گروه دیگر که در رفاه قابل توجهی به سر می‌برد اعتراض داشتند.

کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: روزانه ده‌ها درگیری در فلسطین در حال رخ دادن است و هیچ‌گاه جامعه فلسطین به این اندازه برای مبارزه و نابودی رژیم صهیونیستی را نداشته است، بنده معتقدم که کرانه باختری به تنهایی پتانسیل نابودی رژیم صهیونیستی رادارد.

وی افزود: مقاومت جایگاه بسیار رفیعی در جبهه نبرد علیه رژیم صهیونیستی پیدا کرده است که حاصل اقبال جامعه فلسطینی به مقوله مقاومت است. در چنین شرایطی رژیم صهیونیستی از سیاست تقابل و اختلاف افکنی بین دولت‌های اسلامی استفاده کرد، از همین جهت هم رژیم صهیونیستی به شدت نسبت به توافق ایران و عربستان ناراضی بود.

رویوران خاطرنشان کرد: قطعا بازگشایی سفارت‌خانه‌ها در تهران و ریاض رفع کننده همه مشکلات منطقه نیست، اما مقدمه بسیار خوبی برای گفت‌و‌گو و صلح در منطقه است، نکته حائز اهمیت دیگر این است که سعودی دیگر مطیع محض آمریکا نیست و با هماهنگی با روسیه بازار نفت جهانی را کنترل می‌کند، اما به منزله ضدیت با آمریکا هم نیست.

کارشناس مسائل خاورمیانه بیان داشت: اینکه چین به عنوان ابرقدرت جهانی بین ایران و عربستان توافق ایجاد می‌کند پیامدهای زیادی از جمله تغییرات نظم جهانی را به همراه دارد، امروز شاخصی که تعیین کننده قدرت دولت‌ها است تولید ناخالص ملی است که بر اساس دلار محاسبه می‌کردند، اما اکنون بسیاری از کشورها به دنبال کنار گذاشتن دلار و گسترش پیمان‌های پولی دوجانبه است که این رویه به منزله پایان ابرقدرتی آمریکا است.

ناصر ابو شریف نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران، در نشست هماهنگی روز جهانی قدس گفت: یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث فروپاشی رژیم صهیونیستی می‌شود عدم حمایت غرب است.

وی اظهار داشت: مشکلات داخلی رژیم صهیونیستی راه حل ندارد برای مثال یک نمونه مثلا قوه قضاییه اگر نتانیاهو بخواهد دست  از اصلاح ان بردارد انگار تیشه به ریشه خود زده زیرا مجبور است به زندان برود برای پرونده های خود یعنی شخصی که خود محور انتخابات است از بین میرود.

وی گفت: همچنین نتانیاهو تشکیلات و کابینه‌ای که که دارد مشکل قضایی و حقوقی دارند و به همین دلیل حل مشکلات این رژیم راه حلی ندارد درنهایت منتهی به درگیری و برخورد می‌شود.

این کارشناس بیان داشت: درباره خود مسئله وضع داخلی در فلسطین اوضاع فلسطین در حال پیشرفت است در زمینه مقاومت، اما هنوز در عمل شاهد پیشرفت نیستیم که بخاطر ضعف رهبران سیاسی این‌کشور است؛ اما وضع متفاوت شده و مقاومت پیشرفت کرده است.

وی همچنین گفت: حضور مردم فلسطین در جامعه صهیونیستی یک مسئله دیگر است و ۲۰ درصد از جامعه ان ها را مردم فلسطین تشکیل می‌دهند که اگر درگیری اتفاق بیفتد در انجا برای رژیم صهیونیستی دردسر خواهد شدیک نمونه درگیری در سال ۲۰۲۱ نیز اتفاق افتاد که به همین خاطر موجب شکست رژیم صهونیستی شد.

وی در خصوص توافق ایران و عربستان، گفت: اخیرا تغییرات و تحولاتی رخ داده در  منطقه که بیشترین ان توافق بین ایران و عربستان است که پیامدهای زیادی دارد.

از جمهوری اسلامی می‌خواهم این توافق را جدی بگیرد چون تاثیر زیادی در منطقه و تاثیر منفی بر رژیم صهونیستی دارد و تایید شده توسط یکی از قدرت های دنیا یعنی چین است.

ابوشریف تصریح کرد: عربستان در نهایت جایی است که مکه و مدینه در انجاست و برای اهل سنت جایگاه خاصی دارد و ایران هم برای شیعیان اینطور است و این همکاری باعث ایجاد قدرت در منطقه و باعث افزایش نفوذ چین در منطقه خواهد شد.

ایران و عربستان باید این خط را حفظ کند زیرا پیامدهای مثبتی چه در سطوح مردمی و منطقه برای دو طرف خواهد شد این خیلی مهم است که توانستیم انها را جذب کنیم چون یکی از کلیدهای حل مشکل منطقه عربستان است.

وی در پایان بیان داشت: این توافق یک زلزله بزرگی ایجاد کرد در منطقه و خفظ این این توافق بسیار اهمیت دارد.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز