رهبر انقلاب: امروز زیرساخت مسائل قرآنی مهیا است/ تلاوت قرآن یک هنر مرکب است

۱۴۰۲/۰۱/۰۳ - ۱۸:۵۸:۱۶
کد خبر: ۱۴۵۲۱۹۲
رهبر انقلاب: امروز زیرساخت مسائل قرآنی مهیا است/ تلاوت قرآن یک هنر مرکب است
رهبر معظم انقلاب در اولین روز ماه مبارک رمضان در محفل انس با قرآن گفتند: ما امروز بحمدلله از حیث ترجمه و تفسیر قرآن کمبود نداریم، اما باید یک شکل و شیوه‌ای بیابید که در محافل قرآنی به نحوی ترجمه را وارد کنید.

به گزارش خبرگزاری برنا، محور سخنان رهبر معظم انقلاب در اولین روز ماه مبارک رمضان در محفل انس با قرآن به شرح زیر است:

جلسه امروز حقیقتا جلسه مطلوب و شیرینی بود. شما سال را با این آغاز زیبا برای ما شیرین نمودید. 

بنده تا حدودی برنامه‌های رادیو تلاوت و برنامه‌های قرآنی تلویزیون را دنبال می‌کنم. هر زمان تلاوتی را می‌شنوم که بنظرم برجسته می‌آید حقیقتاً خداوند را شکر می‌کنم و این اتفاق زیاد می‌افتد. ما قاری خوش‌خوان در کشور فراوان داریم. 

اگر بخواهیم با قبل از انقلاب مقایسه کنیم، شاید قبل از انقلاب در مشهد ۲ یا ۳ نفر بودند که توان قرائت صحیح کامل قرآن را داشتند. امروز بحمدلله این عدد قابل شمارش نیست.

دوستان به من گزارش دادند که شاخص رشد قرآن در جامعه از تمام شاخص‌های ما جلوتر است. این اتفاق بسیار مثبتی است.

شما قاریان قرآن پیام‌رسان و پیام‌آور خداوند متعال به دلهای ما هستید، این اتفاق بسیار برجسته و مبارکی است.

برای انجام این مسأله مواردی مورد نیاز است که یکی از آنها صداست، یکی از آنها شگردهایی است که قاری متناسب با مفهوم و محتوا بر می‌گزیند.

من بارها به مسئولین و غیر مسئولین و جوانان و غیرجوانان توصیه کردم که هر روز حداقل نیم صفحه یا یک صفحه قرآن بخوانید، لکن این امر مستمر باشد و روزی در سال نباشد که شما قرآن را باز نکرده باشید.

مشکل اول ما در قرائت قرآن در کشور، عدم فهم زبان قرآن برای عموم جامعه است.

ما امروز بحمدلله از حیث ترجمه و تفسیر قرآن کمبود نداریم، اما باید یک شکل و شیوه‌ای بیابید که در محافل قرآنی به نحوی ترجمه را وارد کنید. 

یکی از کارهای خیلی خوب، رواج تلاوت و استماع قرآن در همه مساجد است. اگر بتوانیم هر مسجدی را یک پایگاه قرآن قرار دهیم و لااقل هفته‌ای یکبار در مسجد یک قاری بیاید و بنشیند و قرآن را تلاوت کند و مردم بنشینند و گوش کنند.

قرآن کتاب زندگی است. کتاب حکمت است. کتاب درس است. برای همه بخش‌های زندگی قرآن درس دارد. وقتی تدبر کنیم در هر صفحه قرآن ده‌ها نکته اساسی برای زندگی پیدا می‌کنیم.

یک روزی این حرف‌ها را می‌زدیم ولی هیچ زیرساختی برای این موارد وجود نداشت، امروز بحمدلله قاری قرآن زیاد داریم، حافظ زیاد داریم.

تلاوت باید برای اثرگذاری بر مخاطب باشد. یعنی زمانی که تلاوت را شروع می‌کنید باید نیتتان این باشد که این تلاوت در مخاطب شما اثر بگذارد.

ما دوجور تلاوت داریم: یک جور تلاوت که هدف آن اثرگذاری است و یک جور که هدف آن آوازخوانی است. 

کسی که با قاریان خارج از کشور در ارتباط باشد و بشناسد می‌داند که برخی از آنها بدنبال آواز و موسیقی فعال هستند. برخی هم مستمع حرفه‌ای شده‌اند.

شما محمد عمران را ببینید که یکی از قاریان برجسته مصری است و برخی گفته‌اند مسلط‌ترین موسیقی عربی است، سوره یوسف را که می‌خواهد بخواند صرفا آیات ابتدایی را تکرار می‌کند تا شیوه خواندن و تلاوت خود را به نمایش بگذارد

 گاهی قطع مطلب در تلاوت آیه قرآن موجب میشود مطلب در ذهن جا بگیرد.

در حال تکمیل ... 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز