برنا گزارش می‌دهد

ضربه فنی پدرخواندگی آمریکا در منطقه با ائتلاف دریایی ایران، عربستان و امارات

۱۴۰۲/۰۳/۱۶ - ۰۸:۴۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۱۷۳۰
ضربه فنی پدرخواندگی آمریکا در منطقه با ائتلاف دریایی ایران، عربستان و امارات
پس از احیای روابط ایران و عربستان با میانجی‌گری عمان و عراق و در نهایت چین که فرایندی تماما درون منطقه‌ای داشت، مهر تاییدی بر پایان پدرخواندگی آمریکا در روابط منطقه‌ای بود، اکنون ایران، عربستان و امارات با شکل دادن یک ائتلاف دریایی، میدان را هم از حضور این پدرخوانده پاک کرد

گروه سیاست خارجی خبرگزاری برنا؛ از سرگیری روابط ایران و عربستان پس از ۷ سال را می‌توان یکی از گامها و اقدامات موثر برای شکل‌گیری در نظم نوین جهانی دانست؛ در کنار احیای روابط ایران و عربستان تحرکات دیپلماتیک مهم منطقه‌ای همچون سفر وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران به عمان و حضور وی در مرز لبنان و سرزمین‌های اشغالی در چندکیلومتری رژیم صهیونیستی، حضور سلطان عمان در ایران و دیگر تحولات مانند ارتقا سطح روابط امارات و کویت به سفیر، زمینه‌ساز تحولات مهم در حوزه امنیت دریایی شد و دیپلماسی برگی جدید در میدان آغاز کرد.

امیر دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران روز گذشته در گفت‌وگویی از از تشکیل ائتلاف دریایی در شمال اقیانوس هند با حضور کشورهایی نظیر ایران، عربستان، امارات، قطر، بحرین، عراق، پاکستان و هند و تقریباً همه کشور‌های این حوزه خبر داد.

امیر دریادار ایرانی ادامه داد: امروز کشور‌های منطقه به این نقطه رسیده‌اند که اگر قرار است امنیتی در منطقه برقرار باشد، حتماً با هم‌افزایی و همکاری یکدیگر قابل انجام و برقراری است.

پس از احیای روابط ایران و عربستان با میانجی‌گری عمان و عراق و در نهایت چین که فرایندی تماما درون منطقه‌ای داشت، مهر تاییدی بر پایان پدرخواندگی آمریکا در روابط منطقه‌ای بود، اکنون ایران، عربستان و امارات با شکل دادن یک ائتلاف دریایی، میدان را هم از حضور این پدرخوانده پاک کرد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سخنان خود با بیا اینکه "تقریباً همه کشور‌های حوزه شمال اقیانوس هند به این باور رسیده‌اند که باید در کنار جمهوری اسلامی ایران قرار گیرند" بر هم‌افزایی کشورهای منطقه برای برقراری امنیت تاکید کرد.

آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز شب گذشته در سخنرانی خود در مرقد مطهر امام خمینی با اشاره به حضور بی بدیل ایران در منطقه خاطرنشان کرد که امروز مدعیان قدرت به اقتدار جمهوری اسلامی ایران اعتراف دارند و قدرت ما در منطقه اجتناب‌ناپذیر و غیرقابل انکار است و هیچ معادله‌ای جز با نقش‌آفرینی ایران اسلامی شکل نمی‌گیرد. 

خبر شکلی‌گیری این ائتلاف دریایی با حضور عربستان و امارات و جمهوری اسلامی ایران در حالی توسط امیر ایرانی مطرح شد که چند روز پیش وزارت امور خارجه امارات در بیانیه‌ای اعلام‌کرده بود از ائتلاف امنیتی دریایی به رهبری آمریکا در خاورمیانه خارج شده است. 

در این بیانیه امارات تاکید می‌کند که امارات بعد از ارزیابی مستمر از همکاری‌های امنیتی مؤثر با همه شرکا، دو ماه پیش از مشارکت خود در پیمان دریایی متحد خارج شد.

تحلیلگران معتقدند که خروج امارات از ائتلاف دریایی تحت رهبری آمریکا در خاورمیانه گواهی آشکار و قوی و نمایانگر میزان اختلافات میان آمریکا و امارات به شکل خاص و آمریکا و کشورهای حوزه خلیج فارس به شکل عام است.

یک کارشناس مصری در خصوص خروج امارات از ائتلاف دریایی به رهبری آمریکا و پیوستن این کشور به ائتلاف دریایی منطقه‌ای با حضور جمهوری اسلامی ایران گفت: تحولات خاورمیانه نشان دهنده کاهش نفوذ آمریکاست و اینکه حضورش بر ثبات منطقه تاثیر منفی دارد.

وی با اشاره به توافق ایران و عربستان هم بیان کرد: این توافق بر پرونده‌های مهم تاثیرگذار است و خاورمیانه جدیدی را به دور از درگیری ایجاد خواهد کرد.

رحیمی جهان‌آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی در گفت‌وگو با خبرگزاری برنا در این خصوص به شرایط جدید حاکم در منطقه و نمودار شدن ضعف آمریکا اشاره کرد و گفت: توجه کشورهای عربی به سیاست خارجی متوازن و تمایل به شرق و بهبود رابطه با چین و همچنین تنش‌زدایی با ایران باعث شده است که ائتلاف امنیتی دریایی در خلیج فارس شکل بگیرد؛ این ائتلاف هم می‌تواند نفوذ آمریکا و اسرائیل در منطقه کاهش دهد، هم می‌تواند به رفع سوتفاهمات و ایجاد پیوند‌های عمیق‌تر میان کشورهای منطقه منجر شود.

وی با بیان اینکه "یکی از پیش‌نیازها برای سرمایه‌گذاری کشورها عدم تنش سیاسی و امنیتی میان یکدیگر است"، ادامه داد: این ائتلاف علاوه بر رفع سوتفاهمات سیاسی و امنیتی می‌‌تواند زمینه ساز سرمایه‌گذاری اقتصادی جهت رشد و پیشرفت کشورهای حاضر در این ائتلاف شود.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز