گزارش روز؛

مقابله با کرونا در کوران خرافات و واپس‌گرایی

۱۳۹۸/۱۲/۲۵ - ۱۰:۲۹:۰۱
کد خبر: ۹۷۷۵۵۸
مقابله با کرونا در کوران خرافات و واپس‌گرایی
سوداگران در بحران مقابله با شیوع ویروس کرونا با جهل و واپس‌گرایی هزینه هنگفتی را بر جامعه تحمیل می‌کنند. باید توجه کرد که در موقعیت کنونی صحبت از جان انسان‌ها است و هر یک از افراد جامعه شرعا و اخلاقا در برابر دیگران مسئول است. ویروس کرونا ذاتا سیاسی و ایدئولوژیک نیست؛ چنانچه مسائل سیاسی و رقابت‌های ایدئولوژیک بر گرده این ویروس و بحران ناشی از آن انداخته شود، بار منفی تبعات آن شامل حال همه می شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا؛ پس از گسترش شیوع کرونا در ایران و تلاش برای محدود کردن رفت و آمد در اماکن مذهبی، شاهد مقاومت‌هایی از سوی برخی از افراد در فضای مجازی و واقعی بودیم. 

«علی‌اکبر حسینی‌نژاد»، مشاور تولیت آرامگاه فاطمه معصومه (س) در قم، در پاسخ به درخواست‌ها برای تعطیلی این مکان گفته بود: «تعطیل کردن حرم چه ضرورتی دارد؟ مردم خودشان باید مراقب باشند.»

در حالی که شورای تأمین استان قم با برگزاری نماز جماعت در این استان مخالفت کرده بود، اما عده‌ای با اقامه نماز در حرم مخالفت خود را با این موضوع اعلام کردند. ویدیوهایی نیز در شبکه‌های مجازی دست به دست می‌شد که نشان می‌داد، علیرغم دستور به عدم برگزاری نماز جمعه در قم، عده‌ای در پشت حرم حضرت معصومه، نماز جمعه بر پا کردند.

تلقی برخی از افراد واپس‌گرا، کناره‌گیری از عقلانیت و توسل به معجزه بود به همین دلیل برخی از افراد با انجام کارهای خلاف عرف، نظیر لیس زدن بقاع متبرکه مدعی شدند که ویروس در حرم معصومین وارد نمی‌شود، این در حالی بود که حتی زیارت خانه خدا در مکه با ممنوعیت مواجه شد.

فاضل میبدی در اینباره به خبرنگار برنا گفته بود: «چه حرم باشد چه سینما، ویروس ویروس است. نمی‌توان گفت حرم امن است و ویروس نمی‌تواند وارد حرم شود، این مسائل درست نیست. در حرم اگر بمب هم بگذارند عمل می‌کند چنانچه در حرم امام رضا (ع) عمل کرد، ویروس هم در حرم عمل می‌کند نباید گول این حرف‌ها را خورد.»

علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران، روز 8 اسفند از پیشنهاد تعطیلی نماز جماعت در مساجد و تعطیلی دوره‌ای نماز جمعه در استان تهران خبر داد.

شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که به درخواست وزیر بهداشت و درمان و رئیس ستاد ملی مبارزه با کرونا، نمازجمعه این هفته (نهم اسفندماه) در مرکز ۲۳ استان برگزار نمی شود.

براساس این اطلاعیه تهران، قم، رشت، مشهد، تبریز، ارومیه، همدان، اصفهان، ساری، اردبیل، کرج، اهواز، سمنان، زاهدان، شیراز، قزوین، سنندج، کرمانشاه، یاسوج، گرگان، خرم آباد، بندر عباس و یزد از جمله این شهرها بودند.

احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، روز جمعه (9 اسفند) با انتشار خطبه کتبی از تعطیلی نماز جمعه انتقاد کرد و گفت تعطیلی این فرضیه الهی توجیهی ندارد.

اما آیت‌الله سیدعلی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان، به پرسشی درباره حکم برگزاری نماز جماعت در روز‌های شیوع ویروس کرونا فتوا داد: «هر کجا که برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، برگزاری این گونه تجمعات ممنوع است، این ممنوعیت باید رعایت و جدی گرفته شود.»

فاضل میبدی، عضو جامعه محققین و مدرسین قم، درباره وجوب نماز جمعه اینگونه می‌گوید: «نماز جمعه امری است که همه فقها نگفته‌اند که واجب است. کسی که ادعا می‌کند نماز جمعه فریضه است یعنی می‌گوید نماز جمعه واجب الهی است، این قول همه کس نیست. درباره نماز جمعه اختلاف است، برخی می‌گویند نماز جمعه در زمان غیبت حرام است، برخی می‌گویند واجب تخییری است، یعنی فرد مخیر است، برخی می‌گویند نماز جمعه مستحب است؛ نماز جمعه حکمی است که از وجوب تا حرمت در آن اختلاف است و نمی توان آن را به عنوان فریضه الهی تلقی کرد. به فرض که فریضه الهی باشد اگر باعث به خطر افتادن جان انسان شود این فریضه الهی از وجوب به حرمت مبدل می‌شود.»

طب اسلامی

به اذعان بسیاری از مراجع، طبی تحت عنوان «طب اسلامی» وجود ندارد و آنچه از روایات و توصیه‌های بهداشتی ائمه (علیهم السلام) و پیامبر (ص) باقی مانده است، تحت عنوان طب اسلامی نمی‌گنجد.

آیت‌الله مکارم شیرازی سال گذشته در دیداری با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفته بود: «در قرآن و روایات دستوراتی وجود دارد اما طب اسلامی گفته نمی شود، این طبی که امروز وجود دارد، طب سنتی نام دارد.»

حجت الاسلام «معین شرافتی»، کارشناس علم حدیث، در مصاحبه‌ای تاکید کرده بود: «مرجع عالیقدر آیت‌الله مکارم شیرازی که دروس علم حدیث را گذرانده‌اند، با همه استدلال و منطقی که دارند طب اسلامی را رد شده دانسته و مردم را به استفاده توأمان طب مدرن و سنتی که میراثی از ابوعلی سیناها و دیلمی‌هاست، دعوت کرده‌اند. حتی در جایی آیت‌الله شبیری زنجانی، که یکی از علمای برجسته علم رجال است، بیان کردند که خیلی از روایات بیان شده درباره طب اسلامی و انتساب آن به ائمه اطهار (ع)، صحت ندارد. در جایی آیت‌الله شبیری زنجانی احادیثی که در کتاب الرضا آمده را به دلیل تحریکات و ضعف‌های تاریخی که در آن نقل شده رد کرده است.»

اپیدمی کرونا بار دیگر باعث رونق بازار سوءاستفاده‌گران شد؛ تصویر انواع روغن و عصاره‌های گیاهی دست به دست می‌شد که تولیدکنندگان آنها مدعی بودند که ویروس کرونا را درمان می‌کند.

«عباس تبریزیان» که به پدر طب اسلامی! موسوم شده است، پیشتر در حرکتی جنجالی کتاب پزشکی هاریسون را به آتش کشیده بود و اکنون در کوران مبارزه با ویروس کرونا، علمداری ترویج خرافات را بر عهده گرفته است.

در کانال عباس تبریزیان آمده است: «واقعا جای تاسف دارد که حرم‌های امن الهی که به عنوان دارالشفای مومنین و گره‌گشای مشکلات در روزهای عادی معرفی می‌شدند و بیماران زیادی جهت شفا به این حرم‌ها توسل می‌جستند توسط عوامل وزارت بهداشت با وقاحت تمام، یکی از اماکنی معرفی می‌گردد که به علت تجمع سبب انتشار بیماری می‌شود، ما در قبال این هتک حرمت نمی‌توانیم ساکت بنشینیم، در واکنش به این اقدام به زودی برنامه زیارت همگانی در یک روز مشخص را در حرم رضوی اعلام خواهیم کرد. اهل بیت (ع) را تنها نخواهیم گذاشت.»

سخنان او درباره استعمال روغن بنفشه برای درمان ویروس کرونا نیز جنجال‌های فراوانی ایجاد کرد.

در ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ وزارت بهداشت با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود که به دنبال پیگیری‌های این وزارتخانه برای برخورد با کسانی که «سوداگران طب ایرانی و سنتی و دخالت های غیرمجاز و خطرآفرین در درمان» اعلام شده‌اند، حکم قطعی محکومیت برای عباس تبریزیان و محمدحسین ناظری صادر شده است. 

«محمود خدادوست»، مدیرکل سابق دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، پس از ماجرای کتابسوزی این روحانی درباره محکومیت او گفت: «پیش از این، از همین شخصی که در لباس روحانیت اقدام به آتش زدن کتاب پزشکی هاریسون کرده، بارها شکایت شده بود و دادگاه ویژه روحانیت حکم به سه سال حبس و پلمب مراکز تحت فعالیت این فرد و مریدانش داد که از اجرا یا عدم اجرای این حکم اطلاعی ندارم.» این در حالی است که شکایت او از سه پزشک به صدور حکم شلاق انجامید.

گفته می شود؛ طب سنتی به عنوان پایه و بنیان طب مدرن امروز در خدمت این طب قرار گرفته است و در کنار امکاناتی که طب مدرن در موضوع سلامت در اختیار بشر قرار می‌دهد، طب سنتی به عنوان مکمل مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

سوداگران در بحران مقابله با شیوع ویروس کرونا با جهل و واپس‌گرایی هزینه هنگفتی را بر جامعه تحمیل می‌کنند. باید توجه کرد در موقعیت کنونی صحبت از جان انسان‌هاست و هر یک از افراد جامعه شرعا و اخلاقا برابر دیگران مسئول هستند. ویروس کرونا ذاتا سیاسی نیست؛ چنانچه مسائل سیاسی و رقابت‌های ایدئولوژیک بر گرده این ویروس و بحران ناشی از آن انداخته شود، بار منفی تبعات آن شامل حال همه می‌شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز