پایان تلخ یک ستاره

۱۴۰۱/۰۸/۱۲ - ۲۳:۲۴:۲۴
کد خبر: ۱۳۹۴۴۷۰
پایان تلخ یک ستاره
باقیمانده ستاره غول‌پیکر، ابرنواختر ولا که از انفجار یک ستاره در ۱۱ هزار سال قبل تشکیل شده است

خبرگزاری برنا- گروه علمی و فناوری؛ رصدخانه جنوبی اروپا تصویر خیره‌کننده جدیدی از باقی‌مانده ابرنواختر ولا را به اشتراک گذاشته که توسط تلسکوپ بسیار بزرگ در رصدخانه پارانال شیلی گرفته شده است. در این تصویر شاهد رشته‌های درخشانی هستیم که از انفجار یک ستاره در ۱۱ هزار سال پیش به وجود آمده است. این ستاره پیش از انفجار در پایان چرخه زندگی خود، جرمی به اندازه حداقل هشت برابر خورشید ما داشته است. همچنین در کهکشان راه شیری ما و با فاصله حدود ۸۰۰ سال نوری از زمین در جهت صورت فلکی بادبان قرار داشته است.

تصویر وهم‌آلود ابر‌های گازی را نشان می‌دهد که شبیه پیچک‌های صورتی و نارنجی در فیلتر‌های استفاده شده توسط ستاره‌شناسان هستند و فضایی تقریبا ۶۰۰ برابر بزرگ‌تر از منظومه شمسی را پوشش می‌دهند.
 
ستاره به دنبال این ابرنواختر به یک جسم در حال چرخش فوق‌العاده متراکم به نام تپ‌اختر تقلیل یافته است. تپ‌اختر نوعی ستاره نوترونی و یکی از فشرده‌ترین اجرام آسمانی است و ستاره مورد اشاره، ۱۰ بار در ثانیه می‌چرخد.
 
از نظر فنی، این تصویر از چندین چشم انداز تولید شده توسط یک دوربین میدان گسترده به نام OmegaCAM ایجاد شده که دارای ظرفیت خیره‌کننده ۲۶۸ میلیون پیکسل است. فیلتر‌های مختلف دستگاه نیز باعث شده تا رنگ‌های زیبایی در تصویر ایجاد شود. به طور دقیق‌تر، این یعنی تصویر رنگی شده و در فضا، احتمالا بقایای این ستاره چندین شبیه به رنگین کمان نیست.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز