Optimus؛ ربات نسل جدید ایلان ماسک

۱۴۰۱/۱۲/۱۵ - ۱۹:۲۰:۲۰
کد خبر: ۱۴۴۴۷۲۸
Optimus؛ ربات نسل جدید ایلان ماسک
ایلان ماسک انتظار دارد تسلا بات کسب و کاری بسیار بزرگتر از خودروهایش باشد.

خبرگزاری برنا-زهرا وجدانی؛ به عنوان بخشی از روز سرمایه‌گذار ۲۰۲۳، تسلا با استفاده از آخرین نسل ربات انسان‌نما Optimus خود، به دنیا نگاهی اجمالی به پیشرفت‌های خود نشان داد. 19 ماه از زمان اولین معرفی آن، ربات تسلا اکنون راه می‌رود، وسایل را جمع‌آوری می‌کند و کارهای اساسی را انجام می‌دهد.

ماسک گفت: «ارزش این است که در نظر داشته باشیم که وقتی روز هوش مصنوعی را انجام دادیم، این نسخه از Optimus اصلاً راه نمی‌رفت. بنابراین میزان پیشرفت در اینجا بسیار قابل توجه است. بدیهی است که پارکور انجام نمی دهد، بلکه در حال راه رفتن است، و ما فکر می کنم چندین نسخه از Optimus داریم.

در ویدئویی اپتیموس را در حال راه رفتن نشان می دهد، البته نسبتاً آهسته در مقایسه با ربات اطلس با قابلیت پارکور توسط بوستون داینامیکس بود. همچنین از شست‌های متقابل و دست‌های انسان‌مانند خود استفاده می‌کند، در یک توالی که در آن یکی از ربات‌های Optimus یک بازوی Optmus جدا شده را از پایه آزمایشی جدا می‌کند، آن را برمی‌دارد و به ایستگاه کاری می‌برد که ربات دیگری در حال کار بر روی آن است. 

اگر در مقایسه با اطلس آسیب می بیند، تنها نیست. اطلس پیشرفته ترین ربات انسان نما در این سیاره است و اکنون سال هاست که چنین است.

Boston Dynamics از سال 1992 روی ربات‌های تقلید زیستی کار می‌کند. این ربات PETMAN انسان‌نما را در سال 2009 رونمایی کرد و در عرض دو سال نشان داده شد که در حال راه رفتن، چمباتمه زدن، زانو زدن و تعادل در برابر نیروهای فشاری است. اطلس اولین کار خود را در سال 2013 انجام داد و 10 سال طول کشید تا رقصیدن، پارکور را بیاموزد و برخی از کارهای اساسی را شروع کند. بنابراین منصفانه به نظر می رسد که به ربات جوان Optimus فرصت داده شود تا بتواند عقب بماند.

ماسک می‌گوید: «چیزی که تسلا روی میز می‌آورد و دیگران ندارند، ما پیشرفته‌ترین در هوش مصنوعی دنیای واقعی هستیم. بنابراین همان هوش مصنوعی که ماشین را می راند. شما می توانید ماشین را به عنوان یک ربات روی چرخ در نظر بگیرید، و این یک ربات روی پا است. من فکر نمی کنم کسی حتی نزدیک به تسلا برای حل هوش مصنوعی در دنیای واقعی باشد. داشتن یک ربات انسان نما چندان مفید نیست اگر مجبور باشید هر عملی را برنامه ریزی کنید. این ربات باید بتواند به طور مستقل راه برود و وظایف را حل کند. شما باید بتوانید با نشان دادن بصری که ربات باید انجام دهد، به آن در موارد ساده آموزش دهید. یا فقط به او بگویید چه کاری انجام دهد. این مزیت کلیدی است که ما داریم.

او ادامه داد: ما همچنین در طراحی چیزهایی برای تولید و تولید در مقیاس خوب هستیم. محرک‌های Optimus همگی محرک‌های تسلا طراحی شده‌اند. ما موتور الکتریکی، جعبه دنده، الکترونیک قدرت، بدیهی است بسته باتری، هر چیز دیگری را که در Optimus قرار می‌گیرد طراحی کردیم. از اینکه متوجه شدیم چقدر در قفسه موجود است بسیار شگفت‌زده شدیم. تعداد زیادی موتور الکتریکی و گیربکس و غیره در جهان وجود دارد، و ما متوجه شدیم که هیچ یک از آنها در یک ربات انسان نما مفید نیستند. بنابراین همان تیمی که موتورهای الکتریکی پیشگامانه را در مدل S Plaid طراحی کرد برای مقاصد عملی این به این معنی است که ما باید بتوانیم یک محصول واقعی را در مقیاسی به بازار عرضه کنیم که بسیار سریعتر از هر کس دیگری مفید باشد.

در حالی که این موضوع هنوز مشخص نیست، اما قطعاً از رویکرد تجاری سازی در مقیاس محدود و تحقیقاتی که Boston Dynamics اتخاذ کرده است، فاصله دارد. تسلا در حال توسعه ربات خود است تا از همان ابتدا به یک محصول تولید انبوه تبدیل شود و به اندازه کافی مفید باشد تا به صرفه جویی در نیروی کار همه منظوره تبدیل شود.

البته، پیش‌بینی می‌شود که روبات‌های انسان‌نمای همه‌منظور تأثیری باورنکردنی بر کل جامعه داشته باشند، و در حالی که ماسک سخت تلاش می‌کند تا این چیزها را در سریع‌ترین زمان ممکن ساخته و به خدمت بگیرد.

او می‌گوید: «با فرض اینکه چیزهایی که من می‌گویم درست باشد، حداقل، آنها درست هستند، فقط بحث زمان است، شما شروع به وارد شدن به سؤالات جالب می‌کنید». می‌توانید استفاده خانگی از ربات‌ها را ببینید. 

وی گفت: من نمی بینم که هوش مصنوعی به ما در ساخت خودرو به این زودی کمک کند. منظورم این است که فکر می‌کنم کار کردن هیچ کدام از ما فایده‌ای ندارد. همه ما باید آرام باشیم. من کمی نگران چیزهای هوش مصنوعی هستم، فکر می‌کنم این چیزی است که باید نگران آن باشیم. فکر می‌کنم ما به آن نیاز داریم نوعی مرجع نظارتی که بر توسعه هوش مصنوعی نظارت می‌کند و مطمئن می‌شود که در راستای منافع عمومی عمل می‌کند. این یک فناوری کاملاً خطرناک است. من فکر می کنم تسلا کارهای خوبی در هوش مصنوعی انجام می دهد.

با این حال، ربات تسلا با تمام قوا در پیش است و ماسک همچنان معتقد است که سرمایه گذاران هنوز نمی دانند به چه چیزی نگاه می کنند.

او گفت: احتمالاً این کمترین درک یا قدردانی از کاری است که ما در تسلا انجام می‌دهیم، اما احتمالاً ارزش آن در درازمدت بیشتر از جنبه‌های خودرویی خواهد بود.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز