ایتا جایگزین تلگرام می‌شود؟

۱۴۰۱/۰۷/۰۵ - ۲۳:۲۴:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۱۳۹۴
ایتا جایگزین تلگرام می‌شود؟
«سرعتش کمه، سرویساش محدوده، دوستام عضوش نیستن، امکان ارسال فایل با حجم بالا نداره و...» این گذارهایی است که بارها از زبان برخی اطرافیان خود دربارۀ نصب پیام‌رسان‌های ایرانی شنیده‌ایم اما این گذاره‌ها ریشه در چه جیزی دارد؟

خبرگزاری برنا- علی پژوهش؛ «سرعتش کمه، سرویساش محدوده، دوستام عضوش نیستن، امکان ارسال فایل با حجم بالا نداره، امنیتش پایینه و...» این گذارهایی است که بارها از زبان برخی اطرافیان خود دربارۀ نصب پیام‌رسان‌های ایرانی شنیده‌ایم اما این گذاره‌ها ریشه در چه جیزی دارد؟

چندروزی است که کشور ما شرایط عادی ندارد، اتفاقی ناگوار و فوت مرحوم مهسا امینی به بهانه‌ای برای برخی عناصر غیرمردمی بدل شد تا وارد صفوف مردمی شوند که احساسات آن‌ها جریحه‌دار شده بود و تلاش کنند تا پیش از مشخص شدن نتایج بررسی‌های قانونی، مانند هر اعتراض دیگری فضای کشور را دو قطبی کنند و نهایتاً کشور را به خیال خود وارد جنگ شهری و داخلی کنند، اتفاقی که هرچند با هوشیاری همیشگی مردم ممکن نشد.

هرچند در فضای مجازی بدون سامان همچنان آتش کشور را می‌سوزاند و مردم مقابل یکدیگر هستند اما در واقعیات اقدامات رادیکالی این عناصر غیرمردمی سبب شد تا مردم صف خود را کاملاً از آن‌ها جدا کنند و کشور طی ساعات گذشته از آرامش نسبی برخوردار باشد.

همین جریان قدرتمند تحریف در فضای مجازی طی روزهای گذشته مراجع ذی‌صلاح نظارتی را ناچار کرد تا برخی محدودیت‌ها را بر شبکۀ اینترنت اعمال کنند، اتفاقی که سبب شد تا سرویس‌های ایرانی با موجی از مهاجرت کاربران سرویس‌های محدود شده روبرو شوند، پیام رسان ایرانی ایتا یکی از این سرویس‌ها است که طی روزهای گذشته با موج مهاجرت مردم ایران به سمت خود روبرو بوده است.

ایتا چند عضو دارد؟

موج مهاجرت انجام شده به پیام‌رسان ایتا طی روزهای گذشته سبب شد تا این سرویس ایرانی از روز گذشته به سبب پرشدن ظرفیت پذیرش مخاطب جدید، ارسال پیامک تأیید را متوقف کند. بر اساس آخرین آمار ارائه شده توسط منابع غیررسمی، ایتا در حال حاضر بیش از 15میلیون کاربر با مراجعه روزانه بیش از 3میلیونی دارد که نرخ بازگشت کوتاهی نیز دارند (هرکاربر روزانه چندبار حساب کاربری خود را چک می‌کند)

چرا ایتا، تلگرام نمی‌شود؟

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، زمانی که برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی خارجی را دعوت به حضور در پیام‌رسان‌های ایرانی می‌کنید با پرسش‌هایی از قبیل موارد مطرح شده در ابتدای این گزارش روبرو می‌شود، یکی از سوالات مطرح شده توسط کاربران این است که چرا ایتا خدماتی مانند تلگرام به ما ارائه ‌نمی‌دهد؟

طی این گزارش قصد داریم پاسخ‌هایی کوتاه به برخی از این سوالات بدهیم، دربارۀ سرعت این پیام‌رسان و سایر سرویس‌های ایرانی که بعضاً کاربران ایرانی از آن انتقاد می‌کنند، جالب است که شما از این مسئله آگاه باشید که امروز 50هزار سرور در اختیار تلگرام است، در حالی که پیام‌رسان ایرانی ایتا فقط کمی بیش از 100سرور در اختیار دارد به این مسئله، عدم اجرای عدالت در تخصیص پهنای باند، روترهای اولویت دسترسی و ... را هم علی‌الخصوص در دورۀ گذشتۀ مدیریت اجرایی کشور اضافه کنید که در موقعیتی مناسب‌تر از آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

تلگرام و سایر سرویس‌های خارجی حدفاصل سال‌های 92 تا 1400 هر آنچه از زیرساخت‌های ایران اسلامی را نیاز داشتند، برخلاف دیگر کشورها که ابتدا آن‌ها را ملزم به تأسیس دفتر و معرفی نماینده می‌کنند به صورت رایگان دریافت کردند، در حالی که اخیراً برخی کشورها در حال بررسی طرح‌هایی هستند که برخی سرویس‌های مجازی مانند متا را ملزم به پرداخت بخشی از درآمد خود به عنوان حق توسعۀ زیرساختی به دولت سرزمین میزبان می‌کنند.

مسئلۀ ضعف زیرساختی که متأسفانه سرویس‌های ایرانی در دورۀ گذشته با بی‌مهری متولیان امر دچار آن شدند فقطه به کاهش سرعت یا اجبار به قطع کردن ارسال پیامک نمی‌شود، فقدان توانایی اعمال سرویس‌های خلاقانۀ جدید در بستر پیام‌رسان، مراجعه کم‌تر اعضای جدید، عدم توانایی ارسال فایل‌های حجیم در بستر این سرویس‌ها و نگهداری از داده‌ها در حافظۀ ابری همه چالش‌هایی است که ریشه در ضعف زیرساختی دارد و متولیان امر با حمایت صحیح از پیام‌رسان‌های ایرانی و شبکه‌های اجتماعی ملی می‌توانند به بهبود تجربۀ کاربری مردم بعد از نصب این سرویس‌ها کمک کنند.

شبکه‌های دیگر چطور در کشور رشد کردند؟

نگاهی صادقانه به ما نشان می‌دهد که ذائقه‌سازی در فضای مجازی ارتباط مستقیمی با رفتار دستگاه‌های مسئول دارد، بررسی‌ها نشان می‌دهد که همۀ سرویس‌های خارجی و داخلی مطرح و دروازه‌بان در کشور با حمایت دستگاه‌های متولی ایران به نقطۀ امروز خود رسیدند، پلتفرم‌هایی که امروز فعالیت‌ برخی از آن‌ها به سبب نقش‌آفرینی فعالانه در اتفاقات ناگوار اخیر محدود شده با ذائقه سازی صورت گرفته توسط برخی بخش‌های داخل کشور به سرویسی غالب تبدیل شده‌اند، حضور رهبران فکری جامعه از گروه‌های مختلف، تبلیغ مداوم آن‌ها در رسانه‌ها به صورت رایگان، در حالی که ترویج یک سرویس ایرانی در رسانه‌های کشورمان مستلزم پرداخت هزینه‌های سنگین است، استفادۀ بی‌اندازه از مطالب آن‌ها در تبلیغات لایۀ دوم (مانند استناد به پیام‌های کاربران رسمی و غیررسمی در یک شبکه اجتماعی به عنوان منبع خبری) از جمله رفتارهایی است که منجر به ذائقه‌سازی برای مخاطب می‌شود.

حمایت از این سکوهای ایرانی به عنوان جلوه‌ای از تولید دانش‌بنیان و توسعه دهندگان آن‌ها به عنوان بخشی از فرزندان نخبۀ ایران زمین به طور قطعی بخشی از حمایت عملی برای تحقق شعار سال، توامندسازی بنگاه‌های دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی است، البته که نباید حمایت از سرویس‌های ایرانی هم بی‌چون و چرا باشد، سکوهای ایرانی که حمایت متولیان امر سبب رشد آن‌ها می‌شود، باید خود را بخشی از حاکمیت بدانند و نقطۀ مقابل آرامش کشور را هدف‌گیری نکنند همچون برخی از سکوهای ملی که نقش سازنده‌ای در اتفاقات اخیر کشور ایفا نکردند و پویش‌هایی برای برخورد با آن‌‌ها توسط مراجع ذی‌صلاح توسط مردم شروع شده است، پلتفرمی که امکانات مادی و معنوی بیت‌المال را برای رشد استفاده می‌کند، در بزنگاه‌ها بر اساس مسئولیت اجتماعی خود باید متعهد باشد که نقطۀ مقابل منافع ملی را نشانه‌گیری نکند همچنان که هیچ پلتفرم آمریکایی در زمان انتخابات 2020 ایالات متحده با ترامپ همراهی نکرد و همۀ صاحبان سرویس‌های اصلی به طرد وی پرداختند.

تعداد سرورهای مورد نیاز برای ارتقاء

براساس برآوردهای انجام شده توسط متخصصان، پیام‌رسان ایرانی ایتا که این روزها به دلیل مراجعه زیاد کاربران ایرانی ناچار به توقف ارسال پیامک تأیید شده است، برای ادامۀ فعالیت و ارتقاء به یک پیام‌رسان 30 یا 40 میلیونی دستکم نیاز به 1000 سرور فعال دارد، جالب است که بدانید برخلاف ادعای بخشی از کنشگران ایرانی بودن، محیط سالم و پایبند بودن این سرویس به چارچوب‌های اخلاقی ایرانی اسلامی رغبت مردم به استفاده از آن را کاهش نداده، فعال بودن 15میلیون حساب کاربری در این پیام‌رسان گواه این مسئله است

ارائه خدمات با کیفیت، محیط سالم و بدون نگرانی برای خانواده‌ها و ... سبب شده تا این تعداد حساب در ایتا فعال باشد، نقطۀ پررنگ دیگری که پیام‌رسان ایتا را محل توجه قرار می‌دهد، فعالیت هزاران فروشگاه مجازی در بستر آن با گردش مالی مناسب است که زندگی خانواده‌های زیادی را تأمین می‌کنند، کاربران کارآفرین این پیام رسان در زمینه‌های مختلفی مانند پوشاک، کشاورزی، آموزش، فروش محصولات فرهنگی، مشاوره و ... فعال هستند.

مشکل چه زمانی حل می‌شود؟

پیگیری‌های خبرنگار برنا از محسن غفاری مدیرعامل این سکوی ایرانی نشان می‌دهد که متولیان امر در پاسخ به درخواست‌های مردمی که در سامانه‌های پویش مردمی ثبت شده است همچنین اعلام نیاز مدیران ایتا و دیگر سرویس‌های ایرانی قول مساعدت لازم تا هفت روز آینده را داده‌اند، امری که مورد تأیید مراجع صالحه اجرایی نیز هست و در تماس‌های برنا آن را تکرار کرده‌اند. براساس رسالت رسانه‌‍ای خود روند حمایت از سکوهای ایرانی را در سال حمایت از تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین تا حصول نتیجه ادامه می‌دهیم، مردم ایران در گذشته نیز نشان داده‌اند بیش از گذاره‌های ذکر شده در ابتدای این گزارش کیفیت خدمات برای آن‌ها اهمیت دارد و هیچ مقاومتی برای استفاده از توانمندی بومی فرزندان خود ندارد، مسئله فقط حمایت لازم متولیان امر از سکوهای ایرانی بود که امیدواریم در دورۀ فعلی محقق شود.

انتهای پیام/

نظر شما
نظرات
ناشناس
|
-
|
۲۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
0
0
باید از پیامرسان های ایرانی مثل ایتا همه جوره حمایت شود تا با حمایت های مردم و مسئولین به یک پیامرسان جهانی تبدیل شود. فقط کافیه حمایت کنیم
ناشناس
|
-
|
۲۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
0
0
من که خیلی دوسش دارم وآرزومه به همین زودی جای تلگرام روبگیره ان شاءالله به امید توفیقات روز افزون
غنجعلی
|
-
|
۲۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
0
0
پیام رسان ایتا عالی است فقط تا میتوانید گسترشش دهید ممنون
ناشناس
|
-
|
۲۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
0
0
از مدیر عامل ایتا بپرسید، آخرین بروزرسانی شما مربوط به سال 1399 است، خجالت نمی کشید، در این چندسال نرم افزارتون رو حتی یک آپدیت هم نکردید، ؟؟
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز