ایران و تاجیکستان محصول مشترک دانش‌بنیان تولید می‌کنند

۱۴۰۱/۱۰/۲۷ - ۱۵:۳۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۴۱۵۲
ایران و تاجیکستان محصول مشترک دانش‌بنیان تولید می‌کنند
هیات عالی آکادمی علوم تاجیکستان ظهر امروز با معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور دیدار کردند

خبرگزاری برنا- گروه علمی و فناوری؛ دکتر فرهاد رئیس هیات اعزامی از جمهوری تاجیکستان در این جلسه عنوان کرد: ما طی مدتی که در ایران اقامت داشتیم بازدیدهایی از پژوهشگاه‌ها، نمایشگاه ها و مراکز علمی ایران انجام دادیم، جای افتخار دارد که جمهوری اسلامی ایران علیرغم وجود تحریم های ظالمانه غرب تا این حد در علوم مختلف پیشرفت کرده است. 

وی افزود: تاجیکستان مایل به افزایش همکاری های دو جانبه در زمینه‌های علمی با همسایه خود و استفاده متقابل از دستاوردهای دو کشور است.

دکتر فرهاد از تاجیکستان

این مقام تاجیک تصریح کرد: خوشحالیم که روابط صمیمی میان دو کشور وجود دارد به خصوص که ایران و تاجیکستان قرابت فرهنگی زیادی باهم دارند، تاجیکستان آماده همکاری در بخش های مختلف کشاورزی، گیاهان دارویی، فناوری و ... با جمهوری اسلامی ایران است. امیدواریم با تاسیس خانه نوآوری تهران در شهر دوشنبه، ظرفیت‌های علمی ایران به مردم و دانشمندان کشور ما معرفی شود و البته تلاش خواهیم کرد که ظرفیت‌های علمی خود را نیز در تهران به محققان ایرانی معرفی کنیم تا همکاری‌های علمی میان دو کشور پیش از بیش گسترش پیدا کند.

سرپرست هیات اعزامی تاجیکستان در ادامه تاکید کرد: کشور ما ۳رصدخانه نجومی بزرگ جهت رصد اجرام فضایی دارد، دوشنبه علاقه‌مند است تا همکاری‌های دارویی خود با ایران را به خصوص در زمینه تولید و فرآوری داروهای گیاهی تقویت کند.

وی همچنین با توجه به وضعیت مرزهای تاجیکستان به خصوص بعد از تحولات افغانستان و نگرآن‌هایی که میان همسایگان این کشور از نقش‌های آینده غرب برای این منطقه وجود دارد، برای افزایش همکاری‌های دفاعی میان دو کشور ابراز تمایل کرد.

فرهاد در در ادامه گفت: امیدواریم دوستان ما در ایران در اولین فرصت به تاجیکستان سفر کنند تا امکان آشنایی نزدیک با ظرفیت‌های علمی این کشور نیز فراهم شود.

دکتر روح الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور نیز ضمن خوش آمد گویی به هیات تاجیک عنوان کرد: ایران و تاجیکستان اشتراکات با یکدیگر دیگر دارند که مهمترین آن اشتراک زبان است، موضوعی مهم که امکان توسعه همکاری‌های مشترک را پیش از پیش فراهم می‌کند.

وی افزود: داشتن مرز مشترک مولفه دیگری است که منجر به امکان توسعه بیشتر این همکاری‌ها خواهد شد، استان‌های مرزی ما نیز ظرفیت‌های علمی زیادی دارند که امکان بهره برداری از آن برای توسعه برنامه‌های مشترک فراهم است به خصوص که کشورهای دیگر قبلا از ظرفیت مذکور برای توسعه و تقویت روابط خود استفاده کردند. ایران همچنین تمایل دارد که در کنار چین، روسیه و تاجیکستان برنامه‌هایی ۴جانبه در امور دانش‌بنیان اجرا کند.

روح الله دهقانی

معاون رییس جمهور تصریح کرد: ایران برای تقویت روابط دانش‌بنیان در عرصه‌های مختلف بین دو کشور آمادگی دارد، ما تمایل داریم که پروژه های علمی مشترکی میان ۲کشور تعریف کنیم تا دو ملت امکان هم افزایی ظرفیت خود جهت تولید علم را  پیدا کنند، برای مثال یک دانشمند ایرانی با یک پژوهشگر تاجیک پروژه مشترک علمی انجام دهند.

این عضو کابینه سیزدهم تاکید کرد: ایران آماده همکاری در زمینه‌های مختلف فناوری مانند معادن، گیاهان دارویی (معاونت علمی برای افزایش ظرفیت پالایشگاه های دارویی برنامه ۱۰۰ میلیون دلاری در دست اجرا دارد)، کشاورزی و ... با تاجیکستان است.

دهقانی فیروزآبادی در ادامه گفت: همانطور که اشاره کردید جمهوری اسلامی در کنار همه پیشرفت‌های خود با مشکلاتی نظیر تحریم‌ها نیز دست و پنجه نرم می‌کند اما مانع حرکت کلی ایران اسلامی نشده است. ما آماده تقویت همکاری‌های ۲جانبه با کشور شما در زمینه‌های مختلف و تولید محصول با نماد تجاری مشترک یا نشان‌های تجاری تاجیک با فناوری ایرانی در زمینه های مختلف سلامت، رباتیک، تولید انیمیشن، بازی دیجیتال، هوش مصنوعی و محتوای هستیم.

دکتر فرهاد در ادامه عنوان کرد: ما در تاجیکستان دوره ۳ ساله آینده را به طور ویژه برای توجه به صنایع در نظر گرفته‌ایم همچنین آماده تاسیس کارخانه‌های مشترک علم محور با جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان هستیم.

معاون علمی رییس جمهور در ادامه ضمن ارائه پیشنهاد سفر هیات ایرانی به دوشنبه جهت احصا ظرفیت‌های تاجیکستان، ابراز امیدواری کرد که در همان سفر امکان انعقاد تفاهم نامه همکاری میان دو کشور فراهم شود.

پیشنهادی که مورد استقبال دکتر فرهاد قرار گرفت، هیات تاجیکی اعلام کرد آماده است تا در کوتاه‌ترین زمان مقدمات این سفر را فراهم کند تا مقدمات توسعه همکاری‌های مورد نیاز بین دو کشور فراهم شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: جمهوری تاجیکستان با توجه به قدمت تاریخی خود ظرفیت های بسیاری نیز در عرصه باستان شناسی دارد، دو کشور جایگاهی تمدن ساز در تاریخ جهان دارند که امیدواریم این نقش در آینده جهان نیز فراهم شود.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز