رئیس ساترا: نمایندگان رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر با حق رای در جلسات ساترا شرکت خواهند کرد

۱۴۰۱/۱۲/۱۶ - ۱۲:۳۶:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۵۷۷۶
رئیس ساترا: نمایندگان رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر با حق رای در جلسات ساترا شرکت خواهند کرد
ساترا با تشکیل مجمع و شورای راهبری رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر بنا دارد تا تحولی اساسی در نظام تنظیم‌گری این عرصه با مشارکت فعالین صنعت به وجود آورد.

خبرگزاری برنا- گروه علمی و فناوری؛ سامانه‌های نمایش ویدئوی درخواستی یا اصطلاحاً VODها یکی از قالب‌های جدید رسانه‌ای هستند که طی چند سال گذشته زیست‌بوم رسانه‌ای کشور را دچار تحولاتی قابل توجه کرده‌اند. 

مسئلۀ نحوۀ تنظیم‌گری این زیست بوم توسط حاکمیت نیز همواره در سال‌های قبل مورد بحث و بررسی کارشناسان طیف‌های مختلف فکری بوده است، بحث‌هایی که ظاهراً به پایان خود نزدیک می‌شود تا بعد از این تمرکز صرف بر مسئلۀ تنظیم‌گری قرار بگیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیۀ نمایشگاه رصتا خبر از توافق نهایی میان ساترا و ارشاد به عنوان دو بازیگر حاکمیتی مؤثر در عرصۀ فرهنگ و هنر برای تنظیم‌گری حوزۀ صوت و تصویر فراگیر داد.

براساس اعلام وی موضع فعلی ساترا در تنظیم‌گری سکوهای نمایش ویدئوی درخواستی تثبیت و تحکیم خواهد شد و برخی بخش‌ها نیز طبق توافق طرفین به وزارت ارشاد واگذار می‌شود، بنا بر اعلام خسروپناه چگونگی اجرای این توافق در آیندۀ نزدیک مصوب و ابلاغ خواهد شد.

موضوع در سال‌های گذشته بارها توسط فعالان رسانه‌ای و فرهنگی مطرح شده، استفاده از نقطه‌نظرات همۀ فعالان زیست‌بوم در تنظیم‌گری است، ساترا هم برای پاسخ به این نیاز مطرح شده، بر خلاف برخی ادعاها که این نهاد را ابزار صدا و سیما برای ایجاد انحصار صوت و تصویر فراگیر در رسانۀ ملی معرفی می‌کنند، یکی از اهداف بنیادین برگزاری اولین نمایشگاه رصتا را تشکیل مجمع و شورای راهبردی صوت و تصویر فراگیر قرار داد.

ساختار پیش‌بینی شده ضدانحصار بوده و مانع ایجاد مشکلاتی همچون تنظیم‌گری بر مبنای منافع سکوهای بزرگ و دروازه‌بان خواهد شد، گاهی در اصناف معمول مشاهده شده که بازیگران بزرگ با وضع قوانین یکجانبه مانع از رشد سایر سکوها می‌شوند یا حق عضویت‌های کلانی در شوراهای درون صنفی خود وضع می‌کنند که هیچ کس به جز چند بازیگر بزرگ توان پرداخت آن را ندارد بنابراین فقط نشان‌های تجاری دروازه‌بان وارد تشکیلات تصمیم‌گیری می‌شوند و مقرراتی برای حفظ منافع خود تصویب می‌کنند!

چالشی که متوجۀ مجمع و شورای راهبردی رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر نخواهد بود، وفق اطلاعات موجود، هر رسانه‌ای که مجوز فعالیت از ساترا دریافت می‌کند، بدون پرداخت هیچ حق عضویتی وارد مجمع می‌شود و نهایتاً 27 رسانه به انتخاب همۀ بازیگران به عنوان شورای راهبردی رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر منصوب می‌شوند و حاکمیت را برای تنظیم‌گری زیست بوم یاری می‌کنند.

سعید مقیسه، رئیس ساترا دربارۀ ماهیت این تشکل به خبرنگار فناوری برنا می‌گوید؛ سکوهای صوت‌و‌تصویر فراگیر در قالب این تشکل به تنظیم مقررات و تنظیم‌گری این بخش کمک خواهند کرد. سکوها به محض دریافت مجوز از ساترا بدون نیاز به طی تشریفات خاصی، عضو مجمع رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر می‌شوند اما عضویت در شورای راهبری منوط به رای آوردن در انتخاباتی است که میان اعضای مجمع اتفاق خواهد افتاد، تفاوتی هم میان سکوهای بزرگ و کوچک وجود ندارد.

وی درخصوص میزان مشارکت عملی سکوها در امر تنظیم‌گری به خبرنگار برنا گفت: نمایندگان رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در جلسات تصمیم‌گیری حاضر خواهند شد و نظرات فعالین صنعت را به ساترا منتقل خواهند کرد، البته باید به این نکته هم توجه کرد که نمایندۀ رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر بعد از این در جلسات تصمیم‌گیری از حق رای برخوردار خواهد بود.

رئیس ساترا در خاتمه گفت: نمایندگان رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر بعد از این در شوراهای مختلف از جمله شورای تدوین مقررات شرکت خواهند کرد و ما را برای تنظیم‌گری این حوزه یاری خواهند کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز