اینترنت چینی جایگزین اینترنت آمریکایی می‌شود

۱۴۰۲/۰۱/۱۷ - ۱۹:۱۹:۱۹
کد خبر: ۱۴۵۷۰۴۶
اینترنت چینی جایگزین اینترنت آمریکایی می‌شود
حکمرانی بر لایۀ زیرساخت یکی از ارکان مهم قدرت سایبری است، خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی از قصد چین برای عبور از آمریکا در لایه زیرساخت با اجرای پروژۀ فیبر نوری زیر دریایی طی سه سال خبر داد، برنا در این گزارش، آثار اجرای طرح مذکور در مدیریت جهانی اینترنت را بررسی می‌کند.

گروه علمی و فناوری خبرگزاری برنا- علی پژوهش؛ خبرگزاری بین‌المللی رویترز انگلیس امروز در گزارشی اختصاصی مدعی شد که شرکت های مخابراتی دولتی چین در حال توسعه یک شبکه کابلی اینترنت فیبر نوری زیر دریا برای اتصال اینترنتی آسیا، خاورمیانه و اروپا به یکدیگر و تصاحب سهم شرکت‌های آمریکایی هستند، این خبرگزاری انگلیسی به نقل از چهار مهندس مشغول در این طرح می‌نویسد: این طرح نشانه ای از تشدید جنگ فناوری بین پکن و واشنگتن است که تغییراتی جدی در وضعیت فعلی اینترنت به همراه خواهد داشت.

سه شرکت اصلی مخابراتی چین چاینا تلکام، چاینا موبایل لیمیتد (China Mobile Limited) و چاینا یونیکام (China United Network Communications Group) یکی از پیشرفته ترین شبکه های کابلی زیر دریایی جهان را طراحی کرده اند.

به گفته این افراد، تکمیل این ابر پروژۀ چینی حدود ۵۰۰ میلیون دلار هزینه در بر خواهد داشت، اجرای طرح مذکور به شرکت "Chin.s HMN Technologies Co" سپرده شده است که در حوزۀ تولید کابل‌های اتصال سریع فعالیت دارد.

آن ها می گویند شرکت HMN Tech که زیرمجموعه شرکت چینی Hengtong Optic-Electric Co Ltd است، برای ساخت این کابل از دولت چین کمک مالی دریافت خواهد کرد.

رویترز تصریح می‌کند که تلاش کرده تا پیگیر جزئیات این طرح از چاینا موبایل، چاینا تلکام، چاینا یونیکام، اچ ام دی گلوبال، هنگ کنگ و وزارت امور خارجه چین شود اما آن‌ها به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخی نداده‌اند.

خبر اجرای این پروژه در حالی توسط رویترز منتشر می‌شود که این خبرگزاری ماه گذشته نیز گزارشی مبنی بر اقدامات دولت آمریکا طی چهار سال گذشته برای خنثی کردن تلاش‌های چین جهت اجرای پروژه‌های توسعۀ شبکۀ کابلی زیر دریایی منتشر کرده بود، آمریکا در حالی این نبرد فناورانه حضوری پررنگ دارد که خود مدعی نگرانی دربارۀ جاسوسی از داده‌هایش توسط چینی‌ها است!

۹۵ درصد ترافیک جهان از کابل‌های زیردریایی تأمین می‌شود!

نکتۀ قابل توجه دربارۀ تلاش بلندپروازانۀ پکن، ترانزیت بیش از ۹۵ درصد از کل ترافیک اینترنت بین المللی جهان از طریق کابل‌های زیر دریایی است، طی ده‌ها شرکت‌های غالباً آمریکایی انحصار توسعۀ شبکه‌های زیردریایی را داشتند و ترانزیت دادۀ کل جهان را مدیریت می‌کردند اما اکنون به نظر می‌رسد، چین تلاش دارد تا بعد از عرصۀ اقتصاد و دیپلماسی حاکمیت جهانی آمریکا در عرصۀ اینترنت را هم به مخاطره بیاندازد، هدفی که اگر پروژۀ مورد اشارۀ رویترز بهره‌برداری شود، تحققش بسیار در دسترس خواهد بود.

شرکت‌های مخابراتی چینی با گسترش این طرح قصد دارند تا رقابتی مستقیم با پروژۀ مشابه آمریکایی‌ها انجام دهند که توسط شرکت  SubCom LLC  در حال توسعه است.

تحریم برای حفظ انحصار

وزارت خزانه‌داری این کشور در دسامبر ۲۰۲۱ شرکت HMN Tech را به بهانۀ تلاش برای استفاده از فناوری آمریکایی جهت مدرن سازی ارتش آزادی بخش چین تحریم کند!

اقدام دیگر شرکت های چینی برای موفقیت در برنامه‌های خود، انعقاد چهار تفاهم‌نامۀ جداگانه با شرکت‌های مخابرات فرانسه، پاکستان (PTCL)، مصر و اپراتور زین عربستان سعودی و یک واحد از شرکت مخابرات سیار کویت K.S.C.P. بود.

چهار مهندس مورد اشاره به رویترز گفته‌اند که شرکت‌های چینی مذاکراتی نیز با شرکت مخابرات سنگاپور و سینگتل جهت پیوستن به این پروژه انجام داده‌اند همچنین به نظر می‌رسد که در آیندۀ نزدیک کشورهای بیشتری از آفریقا، شرق و غرب آسیا به این برنامه بپیوندند.

رویترز همچنین تلاش کرده تا برای پیگیری مسئله با اورنج، سینگتل، PTCL، مخابرات مصر و زین تماس بگیرد اما هیچ یک از آن‌ها حاضر به مصاحبه با این خبرگزاری انگلیسی نشده‌‌اند.

شرکت کابلی آمریکایی سابکام نیز از اظهار نظر در مورد پروژۀ کابلی رقیب خودداری کرده است. وزارت دادگستری این کشور هم که بر یک نیروی ضربت بین سازمانی برای حفاظت از شبکه های مخابراتی آمریکا در برابر جاسوسی و حملات سایبری نظارت می کند، از اظهار نظر در مورد کابل EMA خودداری کرده است!

سوء استفاده از واژۀ آزادی برای حفظ انحصار

سخنگوی وزارت امور خارجه در اظهارنظری جانبدارانه مدعی شد: آمریکا از اینترنت آزاد و امن حمایت می‌کند. کشورها باید با حذف فروشندگان غیرقابل اعتماد از شبکه های بی سیم، کابل های زمینی و زیر دریایی، ماهواره ها، خدمات ابری و مراکز داده، امنیت و حریم خصوصی را در اولویت قرار دهند!

معنای بهتر جملات سخنگوی وزارت امور خارجۀ آمریکا این است که اینترنت آمریکایی امن است اما اینترنت چینی امن نیست، پس فقط از ما ترافیک بین‌الملل بخرید! به نظر می‌رسد آمریکا به زودی باید دو مولفۀ بزرگ قدرت خود در جهان را به اتحاد کشورهایی واگذار کند که چین یکی از اعضای پرقدرت آن است و دیگر بنا نیست که این کشور برای اقتصاد و فضای سایبر جهان بر اساس منافع ملی آمریکا تصمیم‌گیری کند.

شرکت های چینی امیدوارند تا پایان سال قراردادها را نهایی کنند و کابل‌های EMA تا پایان سال ۲۰۲۵ زیر بار ترافیک بین‌الملل برود.

یکی از افراد دخیل در این معامله به رویترز گفته است که اجرای این پروژۀ بزرگ دستاوردهای استراتژیکی برای چین در نبرد سایبری با آمریکا خواهد داشت.

ابعاد راهبردی پروژۀ اینترنت بین‌الملل چینی

اجرای این پروژه برای چین دستاوردهای بسیار مهمی دارد که دو مورد از آن‌ها بسیار قابل تأمل است؛

الف) ایجاد یک اتصال جدید فوق سریع بین هنگ کنگ، چین و بسیاری از نقاط دیگر جهان که قطعاً آمریکا مخالف آن است

ب) امنیت داده‌های چین و کشورهای متحدش را بالا می‌برد

ج) شرکت‌ها و سرویس‌های چینی را در برابر غضب احتمالی آمریکا ایمن خواهد کرد و این کشور دیگر قادر به حذف چینی‌ها از بستر شبکه نخواهد بود.

تحلیلگران امنیتی در گفتگو با این خبرگزاری انگلیسی، ساخت کابل های موازی آمریکا و چین بین آسیا و اروپا را بی سابقه ارزیابی می‌کنند.

تیموتی هیث، پژوهشگر دفاعی در شرکت RAND، یک اندیشکده آمریکایی گفت:به نظر می رسد که ما در حال طی کردن راهی هستیم که در آن یک اینترنت تحت سلطه آمریکا و یک اکوسیستم اینترنتی با محوریت چین وجود خواهد داشت.

آنتونیا هویدی، یکی از تحلیلگران موسسه مطالعات چین که در برلین مستقر است، می گوید: اگر داده ها از مسیرهای تایید شده در واشنگتن و پکن عبور کنند، دستکاری و نظارت از آن ها برای آمریکا و چین آسان تر خواهد شد.

نظم نوین سایبری جهان

ابعاد نبرد سایبری آمریکا و چین هرروز بزرگتر می‌شود، آمریکا و متحدانش به بهانۀ امنیت ملی، استفاده از تیک تاک در ادارات دولت را ممنوع می‌کند، چین هم وب‌سایت‌ها و سرویس‌های آمریکایی و غربی مانند گوگل، یوتیوب، فیسبوک و توییتر را محدود می‌کند.

جهان به سرعت در حال خروج از نظام تک یا حتی دو قطبی است، کشورهای مختلف بعد از تجربۀ هفتاد سالۀ دیکتاتوری آمریکایی در عرصه‌های مختلف مانند اقتصاد و سایبر دیگر حاضر نیستند که اجازه دهند، نظم فعلی ادامه پیدا کند و آمریکا تصمیم بگیرد که کدام کشور تحریم شود یا مردم در بستر فضای مجازی چه محتوایی را ببینند و کدام محتوا سانسور شود.

همانطور که رویترز در گزارش اختصاصی خود آورده است، چین به سرعت، در تلاش است تا شبکۀ اینترنت بین‌امللی را معرفی کند که خود توسعه داده و سیاست‌های غربی در آن دخل و تصرفی ندارد، البته قطعا غربی‌ها به سردمداری آمریکا به راحتی تسلیم نخواهند شد اما دیکتاتوری بیش از هفتاد سالۀ آن‌ها در عرصۀ سیاست و سایبر سبب خواهد شد که شکست بخورند.

نکتۀ بسیار حائز اهمیت در نظم نوین جهانی این است که اولاً پکن خود باید متوجه باشد که امکان در پیش گرفتن روشی مشابه آمریکا وجود ندارد و قدرت در اتحاد جمعی بدون تبعیض نهفته است و بعد کشورهای دیگر هم هنگامی که این نظم نوین جهانی شکل می‌گیرد، حتماً از ایجاد کشور و کشورتر در ادبیات جدید جلوگیری کنند.

البته مقامات پکن نشان داده‌اند که برخلاف آمریکایی‌ها که شیوۀ اعمال قدرت برای خلق ثروت را دوست داشتند، قائل به گسترش روابط چندجانبه و تقویت آرامش در جهان برای توسعۀ رشد اقتصادی خود هستند.

کارشناسان فضای سایبر هم معتقدند که فضای مجازی آینده، مانند اقتصاد از حالت تک‌قطبی خارج خواهد شد و کشورهای مشترک‌المنافع سرویس‌های چندجانبه در بستر وب ارائه خواهند داد، نظری که تحققش با توجه به گزارش رویترز و خارج شدن لایۀ زیرساخت جهانی از مدیریت آمریکا طی سه سال آینده بسیار محتمل به نظر می‌رسد. 

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز