در رادیوفرهنگ؛

یادبود قربانیان واقعه بمباران شیمیایی سردشت در «سرزمین من»

۱۴۰۰/۰۴/۰۸ - ۱۰:۵۹:۱۰
کد خبر: ۱۱۹۹۷۵۹
یادبود قربانیان واقعه بمباران شیمیایی سردشت در «سرزمین من»
رادیو فرهنگ سه شنبه ۸ تیر ۱۴۰۰ در ‌برنامه «سرزمین من » در سالروز بمباران شیمیایی سردشت به بررسی این واقعه می‌پردازد.

به گزارش برنا؛ برنامه « سرزمین من» که بررسی و بیان میائل تاریخی ، اجتماعی کشورمان اختصاص دارد امروز در سالروز فاجعه بمباران سردشت یاد قربانیان آن را گرامی داشته و این و این برگ از تاریخ کشورمان را مرور می‌کند .

بمباران شیمیایی سردشت بمبارانی بود که نیروی هوایی عراق در روز ۷ تیر۱۳۶۶ با استفاده از بمب‌های شیمیایی خریداری شده از کشورهای اروپایی در چهار نقطه ی پرازدحام شهر سردشت (از توابع استان آذربایجان غربی) انجام داد. در این حمله ۱۱۰ نفر از ساکنان غیرنظامی‌شهر جان‌باخته و ۸۰۰۰ تن دیگر نیز در معرض گازهای سمی قرار گرفتند و مسموم شدند.

بمباران شیمیایی شهر مرزی سردشت فجیع‌ترین تهاجم شیمیایی بود که آثار و مشکلات منفی بسیاری به وجود آورد. جمهوری اسلامی ایران، این تهاجم را غیرانسانی اعلام داشت و شهر سردشت را اولین شهر قربانی جنگ‌افزارهای شیمیایی در جهان پس از بمباران هسته‌ای هیروشیما نامید. مجامع جهانی به دلیل نفوذ پشتیبانان صدام حسین، قادر به انجام اقدام قابل توجهی نبودند.کشورهای اروپایی و امریکایی هم که به نوعی با فروش سلاح به صدام بانی این فاجعه بوده‌اند سعی کردند این اتفاق را نادیده بگیرند، و واکنش خاصی انجام ندادند و حتی در صدد انکار آن بر آمدند. در فروردین سال ۱۳۶۵ (۱۹۸۶ میلادی) سرانجام اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در واکنش به جنایات جنگی آشکار صدام حسین، مصوبه‌ای را در محکومیت به کارگیری سلاح شیمیایی توسط او گذراندند که با وتوی آمریکا بی‌اثر شد.

"سرزمین من" در بخش کرونا بیماری قرن، به موضوع رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در شرایط فعلی جامعه می‌پردازد.

همچنین در بخش کنکاش تاریخ، ماجرای قتل ناصرالدین شاه قاجار به دست میرزای کرمانی بررسی می‌شود.

ناصرالدین که خود را برای برگزاری جشن آغاز پنجاهمین سال پادشاهی آماده می‌‌کرد و قرار بود این جشن‌ را در طول یک هفته برگزار کند، بامداد روز یازدهم اردیبهشت 1275 شمسی و در شرایطی که یک روز به شروع این جشن باقی مانده بود، زمانی که برای زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) به حرم آن حضرت می‌رفت، توسط میرزا رضا کرمانی از یاران سید جمال‌الدین اسدآبادی، کشته شد.

برنامه سرزمین من کاری از گروه تاریخ و اندیشه رادیو فرهنگ است که به تهیه کنندگی امیررضا راز ساعت ۱۲:۴۵ روی موج اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز پخش می‌شود.

نظر شما