انسیه شاه‌حسینی:

سینمای دفاع مقدس مهم‌ترین جلوه سینمای ملی ما است / باید تعداد تولیدات دفاع مقدس افزایش پیدا کند

۱۴۰۰/۰۷/۰۴ - ۰۶:۲۱:۰۷
کد خبر: ۱۲۳۵۵۷۳
سینمای دفاع مقدس مهم‌ترین جلوه سینمای ملی ما است / باید تعداد تولیدات دفاع مقدس افزایش پیدا کند
کارگردان فیلم‌های سینمایی «شب‌بخیر فرمانده»، «پنالتی» و «زیباتر از زندگی» با اشاره به اهمیت سینمای دفاع مقدس تأکید کرد این گونه سینمایی مهم‌ترین جلوه سینمای مالی ما است.

انسیه شاه‌حسینی، کارگردان سینما، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: گذشته سینمای دفاع مقدس مشخص است و همه می‌دانیم در این سال‌ها چه جفایی به این گونه سینمایی شد و سینماهای خالی از فیلم‌های دفاع مقدس خود گواهی بر این مدعاست اما اگر بخواهیم نگاهی به آینده داشته باشیم باید بگویم امروز نیازمند مدیریتی هستیم که نگاهی دغدغه‌مند و جدی به این حوزه داشته باشد.

شاه‌حسینی خاطرنشان کرد: ساخت فیلم‌های ارزشی به دو عامل مهم بستگی دارد. یکی از عوامل تولیدکنندگان آثار سینمایی هستند و دیگری مدیریت سینماست. فیلم‌های دفاع مقدس به دلیل شکل و محتوا و ساختاری که دارند و از طرفی متأسفانه با تغییر ذائقه مخاطبان سینما  امروز شانس چندانی برای موفقیت فیلم‌های دفاع مقدس در گیشه وجود ندارد و این وظیفه دولت است که از این سینمای ارزشمند حمایت کند.

او افزود: ما سینماگران دفاع مقدس که روزهای جنگ را دیده‌ایم هر زمان که ارتش و سپاه از صنایع دفاعی رونمایی می‌کنند احساس شعف و غرور می‌کنیم. به شخصه زمانی که صنایع دفاعی جدیدمان را می‌بینم و در مراسم رونمایی‌شان احساس می‌کنم که زمان جنگ و مارش عملیات می‌زنند و همه باید در جبهه حضور داشته باشیم. وقتی که ما اینقدر از چنین اتفاقاتی احساس غرور می‌کنیم باید زمینه‌ای وجود داشته باشد تا به دست ما سربازان نیز اسلحه داده شود اما متأسفانه ما امروز سربازانی هستیم که اسلحه ندارند یا اسلحه‌ای که به دست داریم فشنگ ندارد.

کارگردان فیلم سینمایی «شب‌بخیر فرمانده» تصریح کرد: عدم حمایت از سینماگران دفاع مقدس، سینماگرانی که در این حوزه کار می‌کنند را دلسرد و آزرده کرده اما طی روزهای اخیر با مدیرانی که در رأس امور قرار می‌گیرند تا حدی امیدوار شده‌ایم. استاندارانی که انتخاب می‌شوند اکثراً از رزمندگان 8 سال دفاع مقدس هستند و این می‌تواند بسیار امیدوارکننده باشد. ما مشکلات اجتماعی، اقتصادی و... متعددی در جامعه داشته‌ایم و شاهد بودیم که مقام معظم رهبری به شخصه برای حل مشکلات اقدام می‌کردند و امیدوارم ایشان برای حل مشکلات موجود در عرصه تولیدات سینمایی دفاع مقدس نیز به شخصه اقدام کنند.

این کارگردان در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: مشکلات بسیاری در این عرصه وجود دارد، به شخصه شاهد بودم وقتی فیلم آخرم را می‌ساختم تا زمانی که پول به طور کامل پرداخت نشد به ما تانک ندادند و بعد از تحویل گرفتن تانک‌ها هم دیدیم که از بین 10 تانک، 8 عدد حرکت نمی‌کنند و ما با وجود این مشکلات این فیلم را ساختیم. از مسئولان و کسانی که دلسوزانه در این عرصه فعالیت می‌کنند می‌خواهم که با جدیت اقدامات لازم را صورت دهند و شعار دادن را کنار بگذارند.

او افزود: سینمای دفاع مقدس باید خود را تحمیل کند. ما زمانی انجمن سینمای دفاع مقدس داشتیم که از تولیدات به اندازه کافی حمایت می‌کرد اما امروز همین انجمن به یک انجمن کاملاً منفعل تبدیل شده است. نباید اجازه دهیم که چنین وضعیتی در سینمای ما حاکم باشد و سینمای دفاع مقدس که مهم‌ترین بخش سینمای ملی ما به حساب می‌آید باید احیا شود و مهم‌ترین بخش یک سینمای ملی می‌تواند مردم باشد که باید ارتباط این‌گونه سینمایی و مردم بیشتر شود اما متأسفانه امروز فیلم‌های اندک دفاع مقدسی که ساخته می‌شوند با اقبال چندانی روبرو نیستند.

شاه‌حسینی در پایان گفت: برای تغییر ذائقه مخاطب و استقبال از آثار دفاع مقدس در سینما لازم است که تولیدات را افزایش دهیم. یافتن مفاهیمی چون غرور، رفاقت، عشق، محبت، خانواده و... در سینمای دفاع مقدس امکان‌پذیر است و می‌توان در ژانرهای مختلف از جمله ژانر کودک، کمدی و... در این حوزه فیلم ساخت اما باید قدرت و توانی وجود داشته باشد که البته به نظر می‌رسد در حوزه مدیریت فرهنگی ما خون تازه‌ای دمیده و من به شخصه با تغییراتی که کم‌کم رخ می‌دهد امیدوارتر شده‌ام.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز