زهیر توکلی در گفت‌وگو با ستاد خبری بیست و نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران؛

لزوم آشنایی دانش‌آموزان با اهالی قلم در هفته کتاب

۱۴۰۰/۰۸/۲۸ - ۰۰:۰۱:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۳۰۳۵
لزوم آشنایی دانش‌آموزان با اهالی قلم در هفته کتاب
زهیر توکلی با اشاره به این‌که یکی از کارهایی که می‌توان در هفته کتاب انجام داد استفاده از ظرفیت شاعران، نویسندگان و روزنامه‌نگاران است، گفت: دانش‌آموزان با اهالی قلم شهر واستان خود آشنا می‌شوند و این کار نوعی هویت‌دهی به ذهن آن‌هاست.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا؛ زهیر توکلی در گفت‌وگو با ستاد خبری بیست و نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، ضمن بیان این‌که باید افراد را از دوران کودکی با کتاب آشنا کنیم، تصریح کرد: درواقع باید دانش‌آموزان را از همان زمانی که وارد مدرسه می‌شوند به کتاب علاقه‌مند کرد. دانش آموز به طور طبیعی و در محیط مدرسه و خانواده در سال‌های ابتدایی زندگی‌اش کتابخوان نمی‌شود و مشکلات نیز از همین‌جا آغاز می‌شود. از این رو فروش کتاب در ایران کم است چون کتاب‌خوان در کشورمان کم است.

او با اشاره به این‌که برگزاری هفته کتاب عالی است اما به صورت مسکن عمل می‌کند، بیان کرد: در اصل باید برای آموزش و پرورش و دانشگاه و بازار نشر فکری کرده و برای آن برنامه ریزی کنند؛ اکنون هزینه انتشار کتاب بالاست و مردم نمی‌توانند کتاب کاغذی بخرند‌ و باید در این خصوص چاره‌ای اندیشید.

وی ضمن بیان این‌که معلمان نیز کتاب‌خوان نیستند، مطرح کرد: من بیش از بیست سال است که در مدارس تهران تدریس می‌کنم اما افراد اهل مطالعه کمی دیدم. به‌واقع ساختار تربیتی و آموزش عالی ما ایراد دارد و انسان‌ها را کتابخوان نمی‌کند.

این شاعر به تاثیرگذاری هفته کتاب و طرح‌های فصلی فروش کتاب در ترویج مطالعه اشاره کرد و افزود: یکی از کارهایی که می‌توان در هفته کتاب انجام داد استفاده از ظرفیت شاعران، نویسندگان و روزنامه‌نگاران است؛ بدین صورت که با حضور آن‌ها در مدارس کشور کارگاه نویسندگی برگزار کنید. از این طریق منجر به ارتباط بین نویسندگان، شاعران و رونامه‌نگاران با حوزه آموزش و پرورش می‌شود.

زهیر توکلی در پایان گفت: از سوی دیگر دانش‌آموزان نیز با اهالی قلم شهر و استان خود آشنا می‌شوند و این کار نوعی هویت دهی به ذهن آن‌هاست. همین امر می‌تواند به ترغیب دانش‌آموزان در حوزه کتابخوانی کمک کننده باشد.

بیست‌و‌نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از بیست‌وچهارم آبان‌ماه آغاز شده  تا یکم آذرماه ۱۴۰۰با شعار «جای خالی را با کتاب خوب پُرکنیم» در سراسر کشور  ادامه دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز