منوچهر اکبرلو در گفت‌وگو با خبرگزاری برنا

اظهار نظر درباره ترکیب داوران بیشتر یک عادت رسانه‌ای است و استدلال محکمی پشت آن نیست/ انتخاب داوران هرسال با مشورت و در نظر گرفتن مصلحت‌ها توسط دبیر مربوطه انجام می‌شود!

۱۴۰۰/۱۱/۱۳ - ۰۵:۰۳:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۱۵۷۳
اظهار نظر درباره ترکیب داوران بیشتر یک عادت رسانه‌ای است و استدلال محکمی پشت آن نیست/ انتخاب داوران هرسال با مشورت و در نظر گرفتن مصلحت‌ها توسط دبیر مربوطه انجام می‌شود!
داوران جشنواره فیلم فجر انتخاب شدند و حضور چند چهره مهم از جمله «شهاب حسینی»، «مسعود جعفری جوزانی» و «مجید انتظامی» باعث شد این لیست پر و پیمان مسعود نقاش‌زاده با واکنش‌های بسیاری همراه باشد طبیعتا انتخاب بهترین‌ها در جشنواره‌ای که بسیاری از آثار به هم نزدیک هستند و اصولا بخشی از بحث قضاوت به سلیقه‌ها مرتبط می‌شود و سلیقه هم قطعا یک اتفاق نسبی است و یک اتفاق مطلق نیست؛ بر آن شدیم با چند کارشناس سینما، تیم داوری جشنواره فیلم فجر را بررسی کنیم.

منوچهر اکبرلو، منتقد و کارشناس فرهنگی، درخصوص هیات داوران چهلمین جشنواره فیلم فجر به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: هر ساله به هنگام اعلام اسامی هیات داوران حرف و حدیث‌ها آغاز می‌شود. به نظر من اظهار نظر در این زمینه کار بیهوده‌ای است چراکه دبیر همراه با مشورت اطرافیان و در نظر گرفتن مصلحت‌ها افرادی را به عنوان داور انتخاب می‌کند.

وی افزود: طبیعی است با هر ترکیب دیگری باز هم جای طرح این سوال که چرا این باشد و آن نباشد وجود دارد بنابراین هر ساله ترکیبی از مدیران فرهنگی یا سیاسی و کارگردانان و گاهی افراد رسانهای در این ترکیب حضور دارند. بدیهی است که مثلا حضور یک منتقد در این ترکیب به معنای توجه کردن به قشر منتقد نیست چون چنین شخصی هیچ‌گاه نظر متنوع و گاه متضاد منتقدان مختلف درباره فیلم ها را نمی تواند مطرح کند و بر اثر معیارها و نظرات شخصی خود داوری خواهد کرد همان‌طور هم افرادی که مثلا در خانه سینما چه تهیه‌کننده و چه بازیگر هستند، داوری می‌کنند.

اکبرلو ادامه داد: به هرحال این را پذیرفته‌ایم که دبیر هر دوره بنا به مصلحت‌ها و پیشنهاد اطرافیان افرادی را مشخص می‌کند و انتخاب این افراد هیچ رویکرد مشخصی را نشان نمی‌دهد و واجد هیچ ارزش مستقلی نیست چون به هرحال چیزی به نام ترکیب ایده‌آل وجود ندارد علاوه بر آن نیز فیلم‌های شرکت کننده هم متعهد هستند به تمام انتخاب‌های جشنواره تمکین کنند.

این منتقد سینما در پایان گفت: طبیعی است کسی که به ترکیب یا کلیت جشنواره اعتراض دارد اساسا فیلم خود را به جشنواره ارائه نخواهد داد بنابراین اظهار نظر درباره ترکیب داوران بیشتر یک عادت رسانه‌ای است تا اینکه استدلال محکمی پشت آن باشد.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز