پیام مدیر رادیو فرهنگ در پی درگذشت ایران‌شناس نامدار آلمانی

۱۴۰۰/۱۱/۱۰ - ۲۳:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۲۵۸۸
پیام مدیر رادیو فرهنگ در پی درگذشت ایران‌شناس نامدار آلمانی
مدیر رادیو فرهنگ در پیامی درگذشت پروفسور هاید ماری کخ ایران‌شناس معاصر را که بیشتر عمر خود را وقف شناخت و معرفی تاریخ، فرهنگ و ادبیات ایران کرده بود، تسلیت گفت.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ در پی درگذشت پروفسور کخ  ایران‌شناس معاصر آلمانی ، علیرضا حبیبی مدیر شبکه رادیویی فرهنگ  در پیامی درگذشت وی را به جامعه علمی و ایران شناسان و همه ایران دوستان تسلیت گفت.

در این پیام آمده است؛

درگذشت پروفسورهاید‌ ماری کخ ، ایران‌شناس بزرگ معاصر را به جامعه علمی و ایران شناسان،باستانشناسان و همه ایران دوستان تسلیت می گویم.

ایشان بیشتر به کتاب « از زبان داریوش» شناخته می شود اما در خدمات این بانوی ایران دوست در زمینه  هنر و معماری اسلامی،  طبع لطیف و روح سرشار از مهربانی ‌و همزیستی با ایرانیان در موج می زد.

پروفسور کخ یکی از پنج دانشمندی بود که در زمینۀ تاریخ "عیلام قدیم" تحقیقات گسترده انجام داده و از علایق خاص او، هنر اسلامی و به‌ویژه معماری و هنر سرامیک بود و بیشتر عمر خود را وقف شناخت و معرفی تاریخ، فرهنگ و ادبیات ایران نمودند و نقش مهمی در معرفی فرهنگ و تاریخ ایران و زبان فارسی به جامعه علمی اروپا و بویژه در کشورهای آلمانی زبان داشتند. نام و یادش گرامی باد.

گفتنی است ؛هاید ماری کخ در ۱۷ دسامبر ۱۹۴۳ در شهر ماربورگ آلمان به دنیا آمد.کخ تحصیل در رشته ایرانشناسی را از ۱۹۷۲ در دانشگاه گوتینگن آغاز کرد و در ۱۹۷۶ موفق به اخذ دکترا شد و موضوع پایان نامه‌‎اش «شرایط مذهبی زمان داریوش بر اساس تحقیقات انجام شده بر کتیبه‌های هخامنشی» بود.

پروفسور هاید ماری کخ در کنار رشته اصلی خود، به تحصیل در رشته‌های باستان‌شناسی کلاسیک، تاریخ هنر بیزانس و باستان‌شناسی مسیحی پرداخت و پس از آن به تدریس ایران‌شناسی و باستان‌شناسی خاور نزدیک در دانشگاه گوتینگن مشغول شد. از ۱۹۸۶ به تدریس در رشته اقتصاد و مدیریت دوران هخامنشیان در دانشگاه فیلیپس ماربورگ و از ۱۹۹۵ به عنوان استاد ایرانشناسی در زمینه تاریخ کهن در دانشگاه ماربورگ اشتغال داشت. او شاگرد پروفسور والتر هینتس، ایران‌شناس آلمانی بود.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز