در سلام تهران مطرح شد؛

خنثی‌سازی هوشمندانه جنگ روانی بختیار/ در مذاکرات بازرگان و بختیار چه گذشت؟

۱۴۰۰/۱۱/۱۸ - ۱۳:۰۱:۲۵
کد خبر: ۱۲۹۵۵۶۸
مورخ و جامعه‌شناس در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما از وقایع 18 بهمن 1357 و مذاکرات بازرگان با بختیار گفت.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ مهرزاد بختیاری‌منش در «سلام تهران» با اشاره به تهران محور بودن ایران در زمان پهلوی، گفت: در رژیم گذشته یعنی پهلوی ساختار سیاسی کشور، تهران محور بود یعنی تمام کشور به تهران خلاصه می‌شد. تهران نیز سه یا چهار خیابان اصلی داشت  که در ۲۸ مرداد هر کس آن‌ها را گرفت توانست بر کشور حاکم شود به همین دلیل دیده می‌شود که شخصیت ملی مانند مصدق خیلی سریع سقوط می‌کند. یکی از صحبت‌هایی که انقلابیون می‌کردند این بود که ایران باید به اندازه تمام ایران بزرگ شود نه اینکه فقط اندازه تهران باشد.

وی درباره افراد حاضر در مذاکره بین بازرگان و بختیار، عنوان کرد: و وقتی به دوره انقلاب نگاه می‌کنیم می‌بینیم که بازرگان وقتی‌که دولت خود را تشکیل داد بیشتر از اعضای جبهه ملی و نهضت آزادی وارد صحنه کرد. بازگان در 18 بهمن 13 57 ملاقاتی با شاپور بختیار دارد. جلسه‌ای برقرار می‌شود که یک‌طرف همین شاپور بختیار، رئیس ستاد ارتش، قره‌باغی، و آن‌طرف میز بازرگان، یدالله سحابی که باعث‌وبانی جلسه بود و عباس امیر انتظام حضور داشتند

بختیاری‌منش با اشاره به وقایع رخ‌داده در مذاکره، بیان داشت: بختیار از موضع قدرت مشت بر میز می‌کوبد که تو غیرقانونی بوده و برای اینکه به قدرت برسی باعث شده‌ای این آشوب‌ها به وجود بیاید. تو می‌دانی که من ‌بعد از ۲۸ مرداد به زندان افتادم اما تو بعد از کودتا مسئول شبکه لوله آب و فاضلاب تهران شدی. من بیشتر از تو مبارزه کردم. پهلوی پدر من را کشته است و من تبعید بوده و زندانی کشیده‌ام. تو در انقلابی گری برم پیشی می‌گیری. بازرگان مثال می‌زند که حتی وقتی کسی به خواستگاری می‌رود اگر مورد خواستگاری جواب منفی می‌دهد اصرار فایده ندارد و تو غیرقانونی هستی. بازرگان در پاسخ می‌گوید که حتی ۵۰ نفر را نمی‌توانی یکجا جمع کنی. بختیار می‌گوید امروز نشان می‌دهم که جمعیت به چه معنا است که موضوع استادیوم امجدیه را پیشمی‌کشد.

وی با بیان عنوان مذاکرات پشت پرده درباره سرنوشت شاه، ابراز داشت: روز گذشته هایزر وقتی‌که از کارهای تهران ناامید شد و دید که انقلابیون سررشته امور را به دست گرفته‌اند، نزد کارتر رفت و گفت که کاری نمی‌شود کرد و زمام امور از دست خارج‌شده است. از طرف دیگر رجال رژیم پهلوی در همین روز به سمت مهرآباد جنوبی هجوم بردند و فکر نمی‌کردند که انقلابیون به نتیجه برسند و از نظر آن‌ها بختیار می‌تواند مقاومت کند. وقتی‌که ناامید شدند و سیل جمعیت آن‌ها به سمت مهرآباد رسید وقتی‌که می‌بینند اوضاع وخیم‌تر شده است، فرار می‌کنند مانند امینی و شریف امامی. 

این مورخ درباره حضور ارتشی‌ها در کنار یا مقابل بختیار، گفت: بختیار موقعی که در جلسه با بازرگان بود گفت قره‌باغی و ارتشی‌ها پشت سر من محکم ایستاده‌اند. سحابی این سؤال را از قره‌باغی می‌کند که آیا بختیار درست می‌گوید و آیا می‌خواهی پشت سر بختیار بایستی؟ قره‌باغی می‌گوید که محمدرضا پهلوی گفته است که ما باید با بختیار باشیم .بازرگان می‌گوید که اصلاً بختیار محمدرضا پهلوی را قبول ندارد.

وی با اشاره به عملکرد ارتشی‌ها و گروهک مجاهدین خلق در روزهای اول انقلاب، بیان کرد: بعد از  ۱۲ بهمن یعنی بعد از ورود امام(ره) صحبت از این شده بود که امام گفته بودم که ارتشبد ما می‌خواهیم تو آقای خودت باشی. در این شرایط ارتشی‌ها مقداری آرام گرفته و با انقلاب همکاری می‌کردند تا اینکه گروهک مجاهدین خلق و چریک‌های فدای خلق حمله کرده و ساواکی‌ها را کشته و ارتشی‌ها را به رگبار می‌بندد. درنتیجه نظامی‌ها با انقلاب لج می‌کنند و مجدد درگیری پیش می‌آید. پس از رفتن هایزر مجدداً خلبان‌ها هواپیماهای فانتوم را آورده در بالای مدرسه علوی و بر بام مدرسه رفاه با ارتفاع پایین پرواز می‌کنند که انقلابیون را مرعوب کنند، هوانیروز نیز هلیکوپترها را می‌آورد که مانور قدرت بدهد و بگوید اوضاع در دست ما است؛ یک یا دو روز این جنجال بالا می‌گیرد. وقتی‌که مذاکرات بختیار با بازرگانان ادامه پیدا می‌کند، این گروهک‌ها شروع می‌کنند به ترور کردن رئیس ساواک رضائیه که امروزه نام آن ارومیه است. مجدداً ارتشی‌ها به صحنه می‌آیند و قره‌باغی که در حال کوتاه آمدن بوده است مجدد در جهت مقابل انقلاب عمل می‌کند. در شب جلسه برگزار می‌کنند که چطور در 2 یا 3 روز آینده کودتایی انجام دهند.

روزنامه‌ها در آن زمان فضای باز سیاسی داشتند و فضای همه علیه بختیار است اما تلویزیون و رادیو این‌گونه نیست. اگرچه بیشتر اعضای رادیو و تلویزیون استعفا دادند اما به‌هرحال همچنان عوامل ساواک و غیره هستند که برنامه‌ها را پخش می‌کنند در تلویزیون فضا به نفع بختیار است و جنگ روانی اتفاق می‌افتد. در اینجا هوشمندی که انقلابیون و امام خمینی(ره) داشتند فرستنده رادیو در مدرسه علوی نصب کردند چراکه در آن زمان بیشتر مردم رادیو داشتند و این جنگ روانی بختیار خنثی شد.  

گفتنی است برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیما است که از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی با اجرای مصطفی امامی و صدیقه مرادی روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز