نگاهی به سریال «نجلا ۲»؛

«نجلا»؛ درامی عاشقانه و متفاوت از دفاع مقدس

۱۴۰۱/۰۱/۱۹ - ۰۳:۱۴:۲۴
کد خبر: ۱۳۱۶۳۳۴
«نجلا»؛ درامی عاشقانه و متفاوت از دفاع مقدس
جبار آذین منتقد سینما و تلویزیون با نگاهی به سریال «نجلا» آن را نقد و بررسی کرد که در ذیل از نظر می گذرانید.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ تولید آثار ادبی، سینمایی و تلویزیونی با محوریت دفاع مقدس، با توجه به اینکه هنوز و همچنان هزاران موضوع و شخصیت حماسه‌ساز و رخدادهای مهم و بزرگ این دوران و تأثیرات اجتماعی، تاریخی و انسانی آن وجود دارند، رویکردی مناسب و قابل تحسین است. بویژه اگر این نگاه با نوآوری در مضمون، محتوا و ساختار هنری همراه شده و برخی ناگفته‌های دوران دفاع مقدس را بازگو کند.

تولید این نوع آثار که باید به عنوان گونه‌ای که به دلیل مولفه‌های خاص اعتقادی، ایمانی، باورها و عملکردهای رزمندگان و رویدادهای آن و... با سینمای جنگی و تولیدات جنگی سینمای جهان متفاوت است، باید در دستور کار تولید متولیان سینما و هنرمندان متعهد کشور باشد.

مجموعه با محتوا و خوب تلویزیونی «نجلا» که فصل دوم آن در حال پخش از تلویزیون است، یک اثر خانوادگی، عاشقانه و دفاع مقدسی محسوب می‌شود که داستان‌های آن از میان مردم و زندگی اجتماعی و باورها و اعتقادها و سنت‌ها می‌گذرد و با نگاه متعهدانه، وفادارانه و واقعگرا به نقش افراد و گروه‌های مختلف درگیر در جنگ و در این سریال با عنایت به سهم و نقش هموطنان عرب زبان در دوران دفاع مقدس و مقابله با بعثی‌ها، از زوایای متفاوت به جنگ و مبارزان و متجاوزان و مردم دو کشور ایران و عراق پرداخته و آن را بستر روایت داستان خانوادگی پرچالش و مضامین اجتماعی سریال قرار داده است.

تاکنون فیلم‌ها و سریال‌های فراوان در چنین فضایی ساخته شده، ولی در اغلب آن‌ها پررنگی نبردها و مردم خودی بیشتر بوده و از توجه مناسب به سوی دیگر ماجرا بری بوده‌اند که این نوع روایت، افزون بر یک‌جانبه‌نگری و نقص در بازگویی کامل رخدادها، ساختار دراماتیک نمایشی آثار را هم خدشه‌دار کرده است، اما در نوشتار و ساختار تلویزیونی و فضاسازی‌ها و شخصیت‌پردازی‌ها و نمایش واقعیات، در مجموعه تلویزیونی «نجلا» به هر دو طرف رویداد جنگ، توجه لازم صورت گرفته و مهم‌تر اینکه در بافت داستان و ساختار دراماتیک فیلمنامه و تصویرسازی‌های مناسب هم به آن عنایت شده که از نکات مثبت و شاخص فیلمنامه و ساختار هنری این سریال است.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز