یادداشت مدیر رادیو فرهنگ در سالروز ۸۲ سالگی رادیو

۱۴۰۱/۰۲/۰۴ - ۱۰:۲۱:۲۹
کد خبر: ۱۳۲۱۹۴۴
یادداشت مدیر رادیو فرهنگ  در سالروز ۸۲ سالگی رادیو
علیرضا حبیبی مدیر شبکه رادیویی فرهنگ در یادداشتی میلاد‌۸۲ سالگی رادیو در ایران را تبریک گفت ، که متن کامل آن را در ادامه می خوانید.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ علیرضا حبیبی مدیر شبکه رادیویی فرهنگ در  یادداشتی  میلاد‌۸۲ سالگی رادیو در ایران را تبریک گفت ، که متن کامل آن را در ادامه می خوانید.

رادیو در ایران از چهارم اردیبهشت ۱۳۱۹ آغاز به کار کرد. هدف ها و انگیزه‌های نخست تاسیس رادیو در ایران ، بیشتر به عنوان وسیله ای سرگرم کننده بود، ولی با تلاش های پی گیر سازمان صدا و سیما پس از پیروزی انقلاب اسلامی در راه تأسیس مراکز استانی و پایه گذاری شبکه‌های تخصصی، نگاه به این رسانه، منطقی تر و اصولی شد.

ویژگی‌های منحصر به فرد رادیو و رقابت این رسانه صمیمی و تعاملی با دیگر وسایل ارتباط جمعی، آن را به سمت تخصصی شدن کشاند. شبکه‌های تخصصی به مخاطبان این امکان را می دهند که بر اساس نیاز و علاقه خود، از برنامه‌های رادیو بیشترین استفاده را ببرند و از اتلاف وقت جلوگیری کنند. از سوی دیگر، در شبکه‌های تخصصی، موضوع های مرتبط با آن به صورت جدی دنبال می‌شوند و به اذعان بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران، این شبکه‌ها همانند کتابخانه گویا و دایرة المعارف پویا، نیاز مخاطبان جویا را پاسخ می‌دهد.

در ایران اسلامی، شبکه‌های رادیویی قرآن، فرهنگ، معارف، ورزش ، جوان،اقتصاد، سلامت،گفت و گو و پیام، نمونه‌هایی از این رشد فرهنگی هستند که وظیفه پیام رسانی ، دانش افزایی و غنی سازی اوقات فراغت آحاد جامعه را به عهده گرفته اند.

فرهنگ یک رشته اصلی ، میان دار و پیوندی میان تاریخ ، ادبیات ، زبان ، دین ، سرزمین ،سیاست و اقتصاد هر ملتی است. نحوه فکر کردن و زندگی کردن ما به فرهنگ ما بستگی دارد. فرهنگ است که رفتار و افکار ، شخصیت و هویت ، ارزش های اصولی و باورهای اعتقادی ما را سامان می دهد. در طرز برخوردها و انگیزه‌هایمان تأثیرگذار است. به فرد گرایی و جمع گرایی و تعاملات اجتماعی ما ارتباط دارد. فرهنگی که ما به آن تعلق داریم حریم فردی و اجتماعی ماست. در واقع فرهنگ مدام ما را آموزش می دهد.

امروزه بیشترین سرمایه گذاری بر روی «فرهنگ» است. اگر فرهنگ دچار آسیب شود، اقتصاد، سیاست، باورها و آموزش هم دچار اشکال خواهد شد. فرهنگ کیفیت زندگی و خدمات جوامع را بالا می‌ برد و علاوه بر آنکه یک میراث انسانی به شمار می آید، یک عامل پیشران اجتماعی و اعتماد به نفس ملی است.

رادیو فرهنگ در ۲۵ فروردین ماه ۱۳۷۵ همزمان با روز عطار نیشابوری، حکیم ، عارف و شاعر ایرانی و پارسی گو از دل رادیو سراسری ۲ به عنوان یک شبکه ملی تخصصی در حوزه فرهنگ تاسیس شد و بر اساس تصریح قانون اساسی پخش زنده مذاکرات علنی مجلس شورای اسلامی را برعهده دارد. رادیو فرهنگ در سه حوزه کلان یعنی فرهنگ ملی، فرهنگ تخصصی و فرهنگ عمومی‌ به صورت ۲۴ ساعته و بر روی دو موج اف ام و ای ام برای مخاطبان ملی و بین‌المللی برنامه سازی می‌کند. این شبکه تمام تلاش خود را برای ترویج فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی و هدایت فرهنگی افکار عمومی جامعه در مسیر تقویت دینداری و معنویت مخاطبان و اعتلای توان تأثیرگذاری جبهه انقلاب اسلامی‌ به کار بسته است. دشمنان نظام انقلاب اسلامی‌ به صورت مستمر در صدد تهاجم به ارزش‌های اسلامی و اساس انقلاب ، مایوس کردن و ایجاد تردید در دل های مردم، القای فرهنگ غلط و تضعیف ایمان ملت و اختلاف افکنی میان اقوام با ابزارهای مختلف رسانه ای در پوشش فرهنگ هستند. به همین دلیل یکی از مهمترین اولویت های رادیو فرهنگ توجه به هویت ملی و همگرایی مردم ایران است. ذائقه سازی فرهنگی متناسب با نیاز جامعه و سیاست رسانه،هم افزایی، جریان سازی و مطالبه‌گری فرهنگی به عنوان صدای مردم از دغدغه‌های این رادیو است. 

در پایان جا دارد ۸۲ سالگی رادیو را به همه همکاران ، دوستداران و شنوندگان رادیو‌که رسانه ای امیدآفرین است تبریک بگویم‌.

علیرضا حبیبی مدیر رادیو فرهنگ

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز