آرمان فیاض: کمبود امکانات سالن‌ها یکی از معضلات برگزارکنندگان جشنواره‌‌ فجر است

۱۴۰۱/۰۷/۱۷ - ۰۷:۰۱:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۲۳۹۴
آرمان فیاض: کمبود امکانات سالن‌ها یکی از معضلات برگزارکنندگان جشنواره‌‌ فجر است
خبرگزاری برنا با برندگان سیمرغ در ادوار و شاخه‌های مختلف در خصوص پیش‌بینی و پیشنهاد آن‌ها برای جشنواره فیلم فجر 1401 گپ و گفتی داشته‌ است که از نظر می‌گذرانید.

آرمان فیاض که در چهلمین جشنواره فیلم فجر برنده‌ی سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری برای فیلم سینمایی «برف آخر» ساخته‌ی امیر حسین عسگری شد در خصوص پیش‌بینی‌اش از جشنواره فیلم فجر 1401 به خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ گفت: به نوعی جشنواره‌ها اعتبار خودشان را از فیلم‌هایی که در آن شرکت می‌کنند به دست می‌آورند پس بدون شک کیفیت فیلم‌ها روی کیفیت جشنواره تاثیرگذار هستند. 

او ادامه داد: جشنواره فجر هر ساله حدود یک چهارم یا یک پنجم آثار تولید شده را برای راهیابی به این رویداد انتخاب می‌کند و مابقی فیلم‌ها به دلایل متفاوت کنار گذاشته می‌شوند. در کل احساس می‌کنم جشنواره فجر امسال بهتر و قوی‌تر از جشنواره‌ی سال گذشته باشد.

فیلمبردار فیلم سینمایی «برف آخر» در خصوص کیفیت برگزاری جشنواره و پخش آثار گفت: جدا از کیفیت فیلم‌ها بخش اعظمی از جشنواره به اجرای استاندارد آثار بستگی دارد. چگونگی سالن‌ها، پخش‌ها، پرده‌ها و... در بالا بردن کیفیت جشنواره بسیار اهمیت دارد. کیفیت نمایش فیلم در سالن‌های سینما مخصوصا سینماهایی که مربوط به خانواده سینما و اصناف می‌شود برای ما فیلمبردارها و به طور کلی برای همه‌ی اعضای یک فیلم حائز اهمیت است. اما متاسفانه بخش مهم و اعظم این سینماها از رده خارج هستند و کیفیت پخش تصویر و صدای نامناسبی ندارند. بدون تردید امسال یکی از معضلات بزرگ برگزارکنندگان جشنواره‌ کمبود امکانات سالن‌هاست.

فیاض درباره‌ی حضور فیلمسازان فیلم اولی در جشنواره فجر گذشته و تاثیر حضورشان در این رویداد اظهار داشت: حضور فیلم‌سازان جوان و فیلم اولی برای جشنواره نویدبخش است. اکثر این جوان‌ها از دنیای فیلم کوتاه می‌آیند که این نشان‌دهنده‌ی خلاقیت و مستعد بودنشان است. خوشبختانه برخی از این فیلم‌ها تا جشنواره‌های مطرحی مانند: کن، ونیز و... هم می‌روند و مورد توجه و استقبال قرار می‌گیرند.

او ادامه داد: بسیار خوشحالم که بنیاد سینمایی فارابی به فیلمسازان جوان توجه می‌کند و آن‌ها را مورد حمایت خودش قرار می‌دهد. فارق از فیلمسازان عوامل کارکشته‌ی زیادی در شاخه‌های گوناگون مانند (فیلمبرداران، نورپردازان و بازیگران و...) از این طریق به بدنه سینمای ایران اضافه شده‌اند. همیشه اعتقاد داشتم سینما نیاز به یک روح تازه دارد که با وجود این فیلم‌سازان کار اولی و عوامل نوپا این روح و انگیزه به سینمای ایران تزریق شده است.

کارگردان فیلم «مانیکور» در خصوص نزدیک شدن جشنواره فجر به آیتم‌های جهانی عنوان کرد: معتقدم جشنواره فجر بین‌المللی است اما برای ارتقای سطح کیفی به فاکتورهایی نیاز دارد. یکی از این فاکتورها از نگاه من این است که سینما و جشنواره فجر در مسیری قرار بگیرد که در نهایت تبدیل به سینمای بخصوصی شود که در جشنواره‌های دیگر قابل دنبال کردن نباشد. برای مثال جشنواره کن، ونیز و برلین هرساله با اهداف خاصی فیلم‌ها را انتخاب کرده و به آن‌ها می‌پردازند و معمولا افرادی را دارند که در طول سال درگیر جشنواره هستند. یکی از پیشنهاداتم این است که جشنواره فجر مدیریت ثابت و برنامه‌ریزی درستی برای اجرا داشته باشد تا سینمای ایران بتواند مدعی یک سینمای شاعرانه و خاص باشد.

او در پایان گفت: در حال حاضر مشغول کاری با عنوان «کت چرمی» به کارگردانی حسین میرزامحمدی و تهیه‌کنندگی کامران حجازی هستم.

خبرنگار: تبسم کشاورز

انتهای پیام/

 

 

 

نظر شما