تئاتر به معنای عدالت

۱۴۰۱/۱۰/۱۰ - ۰۶:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۵۲۶۰
تئاتر به معنای عدالت
هادی مرزبان استاد دانشگاه، نویسنده وکارگردان نمایش های پلکان، آهسته با گل سرخ، نوبت دیوانگی، تانگوی تخم مرغ داغ و... در خصوص تاثیر تئاتر بر سینما و تلویزیون با خبرنگار فرهنگ و هنر برنا گفت و گو کرد.

هادی مرزبان نویسنده،بازیگر و کارگردان تئاتر در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا، در خصوص اینکه تئاتر می تواند بر روی سینما و تلویزیون تاثیر بگذارد گفت:  زمانی که کرونا شروع شد و به اوج خود رسید، من به مدیر مرکز هنرهای نمایشی پیشنهادی دادم که اگر در نظر بگیریم تئاتر  یک مجری می خواهد که آن من باشم، یک تماشاگر که شما باشی و یک مکان برای اجرا که با وجود کرونا مکان را از دست داده ایم، نباید افسوس بخوریم بلکه باید به فکر تولید تله تئاتر باشیم.

این کارگردان تئاتر افزود: بعد از استقبال با این پیشنهاد، من یک تله تئاتر تولید کردم اما متاسفانه مورد استقبال قرار نگرفت، در حالی که من در چند سال اخیر برای تلویزیون نزدیک به 10تله تئاتر تولید کرده بودم. یکی از گله های من در آن زمان این بود که چرا کارهای ایرانی را تله تئاتر نکنیم! و لازم است بدانید در شرایط کنونی تله تئاتر بهترین گزینه است و کمک بزرگی به تلویزیون می کند.

مرزبان در پاسخ به این سوال که «به عنوان فردی که سالها در حال تدریس هستید و در این حوزه فعالیت می کنید آیا معتقدید علاقه مندان می توانند به این عرصه وارد بشوند یا نه؟» گفت:بله چرا که نه ولی یک نکته ایی  اینجا وجود دارد، که افرادی که می خواهند وارد این عرصه بشوند نباید هدفشان شهرت، عینک زدن، امضا دادن و پولدار شدن باشد. تئاتر به اعتقاد من عشق است و کسی که این عشق را نداشته باشد فایده ایی ندارد که وارد این عرصه شود و فقط وقت خودش را تلف کرده است.

کارگردان شب روی سنگ فرش های خیس گفت: من به شخصه هیچ تصوری از 40،50سال کاری که انجام داده ام ندارم جز«عدالت»چون اعتقاد دارم من با این کارم دارم به خدا نزدیک می شوم و اگر هدف کسی این باشد، هیچ اشکالی ندارد ولی به شرطه اینکه واقعا استعداد داشته باشند.

شب روی

این استاد دانشگاه منتقد شد: متاسفانه شرایط کنکور جوری شده است که افراد می روند به دنبال رشته های دیگر و زمانی که قبول نمی شوند به سراغ تئاتر می آیند، در حالی که حتی یک بار هم تئاتر نرفته اند! من خودم یک الی دوسال به مصاحبه چند دانشکده هنری می رفتم، وقتی از برخی افراد می پرسیدم تئاتر از نظر شما چی معنایی دارد؟ آنها هیچ حرفی برای گفتن نداشتند. یا زمانی که می پرسیدم شما تئاتر رفته اید یا نه؟ خیلی راحت می گفتند نه! فرض کنید فرد به این سن رسیده و یک بار هم تئاتر نرفته است و حالا کنکور تئاتر داده است. اگر ماجرا به این صورت باشد ورود به تئاتر هیچ فایده ایی ندارد ولی اگر فردی با عشق بیاید و شناخت کامل داشته باشد ورودش به این عرصه کاملا درست است.

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز