نمایشگاه آثار کاتب قرآن در موزه هنرهای دینی افتتاح شد

۱۳۹۴/۰۴/۰۹ - ۱۰:۱۷:۰۹
کد خبر: ۲۹۶۰۵۷
نمایشگاه آثار کاتب قرآن در موزه هنرهای دینی افتتاح شد
مراسم گشایش نمایشگاه آثار طاهر خوشنویس در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا، مراسم نکوداشت و افتتاح نمایشگاه آثار استاد فقید میرزا طاهر تبریزی ملقب به طاهر خوشنویس شامگاه دوشنبه هشتم تیرماه با حضور جمعی از هنرمندان هنرهای سنتی، استادان و اصحاب فرهنگ و هنر در موزه هنرهای دینی برگزار شد.

دکتر محمود صلاحی در بخشی از این نشست صمیمی در جمع هنرمندان گفت: یکی از وظایف سازمان فرهنگی هنری تجلیل از هنرمندان فقید است. بزرگانی که هنر خود را در نوک قلم‌هایشان جمع کردند و نخستین و بهترین اثر خود را کتابت قرآن قرار دادند، قدر و منزلت‌ بسیار دارند. دست افرادی چون طاهر خوشنویس را گرچه در قید حیات نیست باید بوسید و قدردانش بود.

وی با اشاره به دوره ۷۵ روزه حضور در سازمان فرهنگی هنری و برگزاری بیش از 10 نشست با هنرمندان در این مدت، افزود: در واقع باید تجلیل از هنرمندان برنامه جاری سازمان باشد. چرا نباید در شهرداری سفارش کتابت قرآن با خط ایرانی را بدهیم؟ من این کار را دنبال خواهم کرد تا به این ترتیب بتوانیم صادرکننده قرآن با چاپ نفیس و خط ایرانی باشیم.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با تاکید بر لزوم فراموش نشدن جلوه‌های مختلف هنر ادامه داد: ایران را به جلوه‌های مختلف هنری می‌شناسند. تاریخ و هویت ما با تجلی جلوه‌های عظیم هنر عجین شده و باید تلاش کرد تا سطوح مختلف هنرهای سنتی احیا شود.

طاهر خوشنویس از نگاه هنرمندان

در بخشی دیگر از این برنامه، ایرج نعیمایی هنرمند عرصه‌های خوشنویسی و موسیقی با اشاره به تاریخچه هنر خوشنویسی و جایگاه آن در فرهنگ و هنر ایرانی، گفت: حدود ۵۴ نوع خط از خط اولیه کوفی استخراج شده و کمال یافته که خط نسخ از آن میان بسیار به کار گرفته شده است. خوشنویسی همواره در سایه‌سار کتابت قرآن شکل گرفته و تکامل خط بر پایه این کتابت بنیان یافته است.

نعیمایی افزود: میرزا طاهر خوشنویس قرآن را با سهل‌القرائه کردن به خانه‌های مردم آورد و باعث رواج آن شد. خط او بسیار خواناست. اخیرا به دلیل اقبال به خط عربی این خط مهجور واقع شده و آن اقبالی که شایسته است، نسبت به آن نمی‌شود. در واقع این نمایشگاه بهانه‌ای برای توجه به کتابت قرآن و باور اعتقادی ما و ارج نهادن بر آن است.

سپس علی شیرازی پیشکسوت هنر خوشنویسی درباره میرزا طاهر خوشنویس گفت: خط استاد طاهر خوشنویس به قدری دم دست ما بوده که فراموش کرده بودیم از ایشان یاد کنیم. معمولا خوشنویسانی مورد توجه قرار می‌گیرند و بسیار سفارش کار می‌گیرند که منظم باشند و استاد طاهر خوشنویس از این دست بود. او نگاهی متفاوت داشت و توانست خط نسخ را در سطح بسیار وسیع رواج دهد. اکنون در همه خانه‌ها قرآن، صحیفه سجادیه یا نهج‌البلاغه با خط طاهر خوشنویس یافت می‌شود.

احمد فلسفی دیگر هنرمند عرصه خوشنویسی خواستار تدوام دیدار رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با هنرمندان شد و با اشاره با اجرای طرح نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر گفت: کار زیباسازی با تابلوی بزرگان هنر دنیا که در مدتی کوتاه به نمایش درآمد، ابتکاری بود که باعث شد سطح دید مردم بالا رود. هنرمندان انگیزه بیشتری پیدا کنند و بدانند هنرشان در سطح بالا هم دیده می‌شود. این کار بسیار بزرگ بود و جا دارد ادامه پیدا کند.

وی با انتقاد از کسانی که قرآن را به خط غیر ایرانی چاپ می‌کنند، افزود: زمانی من با ناشری درباره اینکه چرا قرآن با خط ایرانی چاپ نمی‌شود صحبت می‌کردم. او می‌گفت یکی به این دلیل که خط عثمان طه رایگان و حق نشر آن آزاد است و دیگر اینکه اجازه نداریم قرآن را با خط ایرانی در شمارگان بالا چاپ کنیم! چرا ما نباید هزینه یک آپارتمان را برای قرآن با خط ملی صرف کنیم؟ من تقاضا دارم شهرداری تهران برای چاپ قرآن با خط ایرانی پیشقدم شود.

در ادامه عبدالمجید شریف‌زاده با اشاره به اینکه مدت‌هاست هنرمندان عرصه هنرهای سنتی مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند، گفت: این هنرمندان با عشق قلم به دست گرفتند و با عشق آثاری بسیار زیبا آفریدند که در بسیاری از موزه‌ها ماندگار شد اما خود هنرمندان آنطور که شایسته است شناخته نشدند و از دست رفتند. خوشنویسی هنری مقدس است که باید ارج نهاده شود و تهران الگویی برای سایر نقاط ایران است و می‌تواند بهترین شروع برای این کار باشد.

مراسم تجلیل و رونمایی از آثار طاهر خوشنویس با حضور حجت‌الاسلام محمدعلی زم معاون فرهنگی اجتماعی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ایران و جمعی از هنرمندان برگزار شد و در بخشی از آن کیوان ساکت نوازنده تار و سه‌تار به اجرای قطعه‌ای همراه با دکلمه شعر دست از فریدون مشیری پرداخت. این نمایشگاه تا هشتم مردادماه در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برپاست.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز