تجلیل از خدمات استاد عاشیق ایمران حیدری به موسیقی نواحی ایران

۱۳۹۵/۱۰/۱۸ - ۱۲:۲۲:۳۲
کد خبر: ۵۰۲۹۸۴
تجلیل از خدمات استاد عاشیق ایمران حیدری به موسیقی نواحی ایران
آیین تجلیل از خدمات استاد عاشیق ایمران حیدری به موسیقی نواحی ایران زمین، پنجشنبه ۱۶ دی ماه در فرهنگسرای مهر برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا، آیین تجلیل از نیم قرن خدمات استاد عاشیق ایمران حیدری، پنجشنبه ۱۶ دی ماه، با حضور مسوولان فرهنگی و هنری و مدیران سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با مشارکت خانه موسیقی، در سالن فرهنگسرای مهر تهران برگزار شد.

این مراسم با حضور و سخنرانی حسین محمدزاده صدیق استاد زبان و ادبیات فارسی و ترکی آذربایجانی و ادبیات عاشیقی و همچنین محمدرضا درویشی آهنگساز و پژوهشگر موسیقی کشورمان همراه بود. همچنین گروه های عاشیقی و هنرجویان استاد ایمران حیدری در این مراسم هنرنمایی کرده و انجمن های ادبی نیز در تجلیل از مقام استاد ساز عاشیقی آذربایجانی، بیانیه قرائت کردند.

سعید رنجبریان مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۹ سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و رییس فرهنگسرای مهر در مراسم تجلیل از عاشیق ایمران حیدری، گفت: وقتی صحبت از موسیقی نواحی می شود، ناخودآگاه اذهان به سمت فرهنگ عامیانه و توده مردم می رود. کلام و ساز عاشیقی تجلی گر سنت و سبک زندگی اجداد بخشی از مردم سرزمین پهناور ایران در چند سده گذشته است. زحمات استاد عاشیق ایمران حیدری در انتقال پیام، فرهنگ و مفاهیم عاشیقی به نسل جدید بسیار ارزشمند است.

محمدرضا درویشی آهنگساز و پژوهشگر موسیقی کشور نیز در این مراسم گفت: ایمران حیدری تنها یک بعد هنری ندارد و همانند تمام خنیانگران باستانی چندوجهی و چند بعدی است. خنیاگر باید دارای چندین خصیصه نواختن، خواندن، ساختن ساز، اشراف به ادبیات حوزه جغرافیایی، بداهه نوازی، بداهه خوانی و بداهه گویی باشد.

وی ادامه داد: زحماتی که اساتید عاشیقی از جمله چنگیز مهدی پور و ایمران حیدری کشیده اند، سبب شده است که ساز عاشیقی در ۳ دهه اخیر تکامل یابد و پیچیدگی و ظرایف بیشتری بیابد.

حسین محمدزاده صدیق نویسنده، پژوهشگر و استاد زبان و ادبیات فارسی و ترکی در آیین نکوداشت عاشیق ایمران حیدری به ارائه توضیحاتی در خصوص تاریخ شعر و ساز عاشیقی پرداخت.

در پایان این مراسم نیز، آیین تجلیل از خدمات استاد عاشیق ایمران حیدری برگزار شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز