چطور در آینده از چشم برزخی استفاده کنیم

۱۴۰۱/۰۴/۰۹ - ۲۲:۵۹:۵۹
کد خبر: ۱۳۴۵۲۷۳
چطور در آینده از چشم برزخی استفاده کنیم
تیم تحقیقاتی در دانشگاه گلاسگو اسکاتلند، موفق شدند سیستمی موسوم به «تصویربرداری ارواح» ابداع کنند. در این سیستم با ترکیب توانایی بینایی انسان و امواج مغزی منتشر شده آن و همینطور هوش مصنوعی، اجسام پنهان در گوشه و کنار آشکار می‌شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگذاری برنا، در حالی که مدت‌هاست داستان دید اشعه ایکس برای یک انسان، توانایی خارق‌العاده محسوب می‌شود و البته فقط به شخصیت‌های داستانی تعلق دارد، دانمشندان دانشگاه گلاسگو در اسکاتلند، با ساخت سیستمی موسوم به «تصویربرداری ارواح» به این قابلیت مافوق انسانی آن هم با کمک چشم خود انسان دست یافتند.

 سیستم تصویربرداری ارواح با کمک هوش مصنوعی، امواج مغزی فردی که به تماشای نور پراکنده شده از شیء پنهانی روی دیوار متمرکز است را خوانده و تحلیل می‌کند و درنهایت شیء پنهان‌شده در گوشه‌ محیط آشکارسازی می‌شود.

این پیشرفت جدید شاخه‌ای از فناوری در حال ظهور به نام تصویربرداری غیر خطی میدان دید (NLoS) است که امکان مشاهده اشیاء پنهان شده توسط موانع را فراهم می‌کند. در مدل‌های موجود تابش نور لیزر بر روی سطح، اطراف گوشه و پشت یک حسگر دوربین را شامل می‌شوند که با استفاده از الگوریتم‌هایی برای رمزگشایی نور برگشتی پراکنده‌شده، شناسایی جسم پشت مانع انجام می‌شود. خبر مهم در این تحقیقات جدید، استفاده محققان از چشم انسان به جای دوربین‌‎ها در فرآیند آشکارسازی اجسام پنهان‌شده است.

در مطالعه جدید تیم تحقیقاتی دانشگاه گلاسگو، آزمایش به گونه‌ای طراحی شده است که جسم پنهان در پشت دیوار، در مرحله اول با یک مجموعه الگوهای نوری از منشا یک پروژکتور که روی دیوار سفید تابانده می‌شود و سپس با تماشای انسان به آن الگوهای نوری پراکنده‌شده روی دیوار و البته در نهایت با کمک هوش مصنوعی برای تحلیل امواج مغزی، قابل تشخیص می‌شود. توجه داشته باشید فصل مشترک شیء پشت دیوار میانی با چشم انسان ناظر، دیوار سفید روبه‌روی چشم انسان است که الگوهای تابانده شده از جسم پنهان را روی آن تماشا می‌کند.

ارواح

در آزمایش‌ها، شیء یک تصویر ۱۶×۱۶ پیکسلی بود که الگوهای نور با فرکانس ۶ هرتز  را به مدت هر دو ثانیه به حالت سوسویی بر روی دیوار منتشر می‌کرد. شگفت آنکه سیستم پس از حدود یک دقیقه مشاهده نور توسط انسان، قادر به بازسازی دقیق اجسام پنهانی بود.

دانیله فاچیو، محقق اصلی این پروژه از وجه متمایز و بی‌سابقه این پروژه تحقیقاتی سخن به میان آورد و گفت: «این یکی از اولین‌بارهایی است که تصویربرداری محاسباتی با استفاده از سیستم بینایی انسان در یک حلقه نوروفیدبک انجام می‌شود که پردازش بلادرنگ تصویربرداری را تنظیم می‌کند.»

هدف واقعی در اصل برای کشف روش‌هایی به منظور تقویت توانایی‎‌های انسان است، چرا که به گفته او کل این فرآیند آشکارسازی اجسام پنهان را می‌توان بدون کمک گرفتن از مغز انسان و با یک آشکارساز استاندارد هم انجام داد.

محققان از برنامه‌های آینده خود مبنی بر تصویربرداری از اشیاء در سه بعد و ترکیب داده‌های چندین بیننده به شکل  همزمان خبر داده‌اند.

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

 

منبع: همشهری آنلاین

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز