انگلیس و مسئله امنیت کودکان در فضای مجازی

۱۴۰۱/۰۴/۲۱ - ۰۰:۵۰:۲۲
کد خبر: ۱۳۴۸۵۴۵
انگلیس و مسئله امنیت کودکان در فضای مجازی
دولت انگلیس اختیارات آفکام (نهاد نظارت بر رسانه‌ها و ارتباطات انگلیس) را افزایش می دهد تا بتواند نظارت کافی بر روی شرکت‌های بزرگ فناوری، جهت حذف محتوای اروتیک و سواستفاده ‌‌‌های جسمی از کودکان اعمال کند.

به گزارش خبرنگار گروه علمی و فناوری خبرگزاری برنا، دولت انگلیس از شرکت‌های فناوری خواسته است که درباره انتشار تصاویر کودک آزاری در پلتفرم‌های خود نظارت‌های سختگیرانه‌تری اعمال کنند. دولت همچنین ابزارهای نظارتی بیشتری در اخنیار آفکام قرار داده است تا اطمینان حاصل کند که شرکت‌های فناوری برای جلوگیری، شناسایی و حذف محتوای سوء استفاده و استثمار جسمی از کودکان اقدام می‌کنند. این اختیارات در قالب الحاقیه‌ای به لایحه ایمنی آنلاین که هدف آن نظارت بر اینترنت است، اضافه خواهد شد.

بر اساس اختیارات جدیدی که دولت انگلیس به آفکام می‌دهد اگر شرکت‌های فناوری از این قانون پیروی نکنند، این نهاد ناظر می‌تواند تا 18 میلیون پوند یا 10 درصد از گردش مالی سالانه جهانی، شرکت متخلف را جریمه کند، (هر کدام که مبلغ بیشتری را شامل شود)، البته نگرانی زیادی درباره قابلیت اجرایی آن در وهله عمل وجود دارد.

افکار عمومی سؤالاتی درباره میزان اختیارات اضافی که قرار است به آفکام اعطا کند، سوالات زیادی دارد، آن‌ها نگرانند که این نهاد ناظر به پیام‌های رمزگذاری شده بر اساس روش رمزگذاری محبوب سرتاسری (E2EE) یا پیام‌های فوق‌ایمن نیز به راحتی دسترسی پیدا کند.

بر اساس گزارش رسانه دولتی انگلیس، دولت این کشور قصد دارد از توسعه ابزارهایی حمایت کند که می‌توانند محتوای تصاویر سوء استفاده جنسی از کودکان را در داخل یا اطراف محیط E2EE شناسایی کنند، در حالی که خدشه‌ای به حفظ حریم خصوصی کاربر نیز وارد نشود!

پروفسور آلن وودوارد از دانشگاه ساری در این رابطه به رسانه دولتی انگلیس گفت که ابزارهای فعلی دنیای فناوری فقط برای شناسایی تصاویر کودک آزاری یا متون مرتبط، بر روی داده‌های رمزگذاری نشده کار می‌کنند.

واقعیت این است که دولت انگلیس اگر قصد دارد که چنین موادی را روی داده‌های رمزگذاری‌شده نیز رصد کند، فقط با بررسی دستگاه‌های ارسال و دریافت داده، یعنی جایی که اطلاعات برای مصرف رمزگشایی می‌شوند، امکان دستیابی به آن‌ها را دارد اما افراد زیادی وجود دارند که معتقدند استفاده از این روش برای شناسایی موارد غیر مرتبط با ایمنی کودکان به کار می‌آید.

اسکن سمت فرستنده به فناوری اشاره دارد که محتویات پیام را برای مطابقت با پایگاه داده محتوا (مثلاً تصاویر سوء استفاده جنسی از کودکان) قبل از ارسال پیام به گیرنده رمزگشایی و رصد می‌کند! کارشناسان از دولت انتظار دارند که اگر قرار است که آفکام قدرت استفاده از فناوری‌های اسکن اطلاعات از مبدا را به دست بیاورد، پیامدهای امنیتی و تأثیر این مسئله بر حریم خصوصی افراد باید مورد بررسی دقیق قرار بگیرد.

کارشناسان معتقدند هیچ راهی برای استفاده از فناوری‌های اسکن داده از مبدا فقط برای اهداف "خوب" وجود ندارد.

پروفسور وودوارد در این رابطه اضافه کرد: "مسئله بزرگ ما این خواهد بود که هر فناوری که می‌تواند برای بررسی موارد رمزگذاری شده استفاده شود، ممکن است توسط بازیگران بد برای نظارت مورد سوء استفاده قرار گیرد."

یکی از مقدمات اساسی روش رمزگذاری E2EE این است که فقط فرستنده و گیرندگان مورد نظر یک پیام می‌توانند محتوای آن پیام را بدانند. این یکی از دلایلی است که مردم از برخی پیام‌رسان‌های مطرح استفاده می‌کنند.

سوزی هارگریوز، مدیر اجرایی خیریه بنیاد تماشای اینترنت (IWF)، می‌خواهد مقرراتی در انگلیس وجود داشته باشد که آفکام را قادر می‌سازد تا همراه با IWF برای نظارت بر موارد آزار جنسی کودکان به صورت آنلاین نظارت کند.

آژانس ملی جرم و جنایت انگلیسی تخمین می‌زند که بین ۵۵۰هزار تا ۸۵۰هزار نفر در بریتانیا وجود دارند که برای کودکان خطر جنسی دارند. دسترسی به چنین محتوای آنلاینی می‌تواند منجر به عادی‌سازی مصرف این محتوا توسط مجرمان و به اشتراک‌گذاری روش‌های فرار از شناسایی مجرم و در نهایت تشدید ارتکاب جرایم واقعی سوء استفاده جنسی از کودکان شود.

نادین دوریس، وزیر فناوری اطلاعات انگلیس در همین رابطه عنوان کرد: "شرکت های فناوری موظفند فضاهای امنی را برای به اشتراک گذاشتن تصاویر وحشتناک کودک آزاری به صورت آنلاین فراهم نکنند، آن‌ها همچنین نباید نسبت به این جنایات وحشتناک که در سایت هایشان اتفاق می‌افتد، بی تفاوت باشند."

حال باید به نظاره نشست و دید افزایش اختیارات آفکام دستاویزی برای پایش بیشتر محتوای کاربران فضای مجازی در انگلیس است یا واقعا بنایی برای محافظت از کودکان در فضای دیجیتال وجود دارد.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: زهرا وجدانی

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز