نهمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب در قزوین برگزار می شود

۱۴۰۲/۰۱/۰۹ - ۱۷:۱۰:۲۱
کد خبر: ۱۴۵۴۰۷۲
نهمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب در قزوین برگزار می شود
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت: نهمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب با هدف تقویت هویت ایرانی- اسلامی، امید بخشی و محرومیت‌ زدایی فرهنگی در قزوین برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ محمدحسین فائزی در این باره اظهارداشت: نهمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب به‌ منظور تقویت هویت ایرانی-اسلامی، امیدبخشی و محرومیت‌ زدایی فرهنگی با ارزیابی عملکرد روستائیان و عشایر سراسر کشور و پشتیبانی از طرح‌های ابتکاری آنها اجرا می‌‌شود.

وی بیان کرد: تحقق عدالت فرهنگی، تمرکززدایی در مسیر ارتقاء فرهنگی جامعه روستایی و عشایری، همسوسازی و ایجاد وحدت رویه در برنامه‌ ریزی‌های نهادهای مسئول، احیاء هویت روستایی و عشایری و سرعت‌ بخشیدن به نهضت توانمند سازی فرهنگی روستائیان و عشایر، شناسایی ایده‌ها و طرح‌های مرتبط با ترویج کتاب و کتاب‌ خوانی و حمایت از اجرای آن‌ها از اهداف این دوره از جشنواره است. 

این مسئول افزود: برقراری ارتباط بین اهالی قلم و کودکان و نوجوانان روستاها و عشایر، بالا بردن اعتماد به نفس کودکان و نوجوانان روستایی با مشارکت آنان در بحث‌های گروهی، کمک به تاسیس و تقویت کتابخانه‌های کوچک کلاسی، مهد کودکی، کانونی، آپارتمانی، محله‌ای و عادت‌ دادن دانش‌آموزان برای مراجعه به کتاب ‌فروشی‌های روستاها از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره است.

جشنواره

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین تصریح کرد: برنامه‌های ارسالی باید دارای ویژگی‌هایی از جمله متناسب با نیازهای محلی، آیین‌های بومی و ارزش‌های دینی و فرهنگی، دارای تاثیر مستمر در ارتقای سطح فرهنگ کتاب ‌خوانی، برخوردار از مشارکت مردمی و پشتیبانی واحدهای اجرایی روستا و عشایر باشد.

وی بیان کرد: همچنین آثار ارشسالی می بایست دارای پوشش جمعیتی مناسب با توجه به زنان، کودکان و نوجوانان، استفاده خلاقانه از فضای مجازی و ظرفیت‌های ملی و محلی، تقویت‌ کننده احساس تعلق ملی و اسلامی، تقویت‌ کننده همگرایی دولت و ملت با ترویج فرهنگ تلاش و همکاری، تقویت ‌کننده نشاط اجتماعی در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی، توجه به رفع محدودیت‌ها و  آسیب‌ ها، دارای قابلیت الگوبرداری و اجرا در سایر مناطق و محتوا و شیوه اجرای نو و با کیفیت و بهره‌مند از ظرفیت مفاخر علمی باشد. 

فائزی یادآورشد: روستاهایی که علاوه بر ارائه ایده‌ها و ابتکارات مرتبط با ترویج کتاب و کتابخوانی، نتایج اقدامات و برنامه‌های انجام شده را ارائه کنند پس از داوری به عنوان روستای برگزیده شناخته شده و حمایتی‌های مادی و معنوی نهادهای مشارکت کننده را در جهت ارتقا سطح فعالیت‌های خود در آینده دریافت خواهند کرد. 

 این مسئول خاطرنشان کرد: برای انجام فرآیند ثبت ‌نام در این جشنواره، در مرحله اول متقاضیان شرکت در جشنواره رویدادهای کتابخوانی (مسئولین طرح‌های کتابخوانی در روستاها) باید ابتدا در لینک http://platzaar.ir/villageregister نسبت به بارگذاری اطلاعات اولیه و شخصی خود اقدام کرده و رمز عبور خود را از طریق پیامک دریافت کنند.

وی افزود: در مرحله دوم هم بایستی متقاضیان شرکت در جشنواره ضمن رجوع به آدرس platzaar.ir  کد کاربری و رمز عبور خود را وارد کرده و از شاخه خدمات، فرم معرفی دوستدار کتاب را تکمیل و اطلاعات لازم را بارگذاری و دکمه ذخیره را ثبت کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت: فرم‌ها و برنامه‌های پیشنهادی روستاها با مهر و امضای دهیار، رئیس شورای اسلامی روستا، مسئول کتابخانه (کتابخانه مساجد و عمومی) یا متولی طرح‌های کتاب‌خوانی باشد، همچنین فعالیت‌ها، مستندات(فیلم، عکس، گزارش، تقدیرنامه فعالیت‌های شاخص و ابتکاری)، فرم‌ها و برنامه‌های پیشنهادی جوامع عشایری با امضای دهیار باشد 

و در همه برنامه‌ها اعم از اجرا شده یا پیش‌بینی شده باید اهداف، شیوه اجرای نهادهای مشارکت ‌کننده و نحوه تامین بودجه، مشخص و اعلام شود. 

وی با اشاره به نحوه امتیازدهی در این دوره از جشنواره اظهارداشت: 70 درصد امتیاز شامل فعالیت‌ های صورت‌ گرفته در بازه زمانی فروردین 1401 لغایت خرداد 1402 و 30 درصد امتیاز شامل ایده‌ها و طرح‌های آتی است. 

فائزی بیان کرد: آخرین مهلت ثبت ‌نام، روز 30 خرداد ماه سال 1402 است و داوری کشوری آن در سامانه، تیرماه سال 1402 و نتایج مرداد ماه سال 1402 اعلام شده و آیین اختتامیه نیز شهریور ماه سال 1402 برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

 

نظر شما