در صورت همکاری مردم در مدیریت مصرف از پیک تابستان به سلامت عبور می کنیم

۱۴۰۲/۰۳/۰۹ - ۱۹:۵۲:۲۴
کد خبر: ۱۴۸۰۱۱۳
در صورت همکاری مردم در مدیریت مصرف از پیک تابستان به سلامت عبور می کنیم
مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی قزوین گفت: در صورت همکاری مشترکان در مدیریت مصرف انرژی امسال هم می توانیم از پیک تابستان به سلامت عبور کنیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا از قزوین؛ همایش ائمه جماعات سراسر استان قزوین با محورمدیریت مصرف انرژی برق برای عبور از پیک تابستان عصر سه شنبه با حضور موتابها مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی، مسعود خواجه وند مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق،  اوجاقی مدیر برق منطقه زنجان، صباغیان مدیرتولید نیروگاله شهید رجایی، محجوب معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان و حجت الاسلام محمدی دبیر فرهنگی صنعت آب و برق استان در نیروگاه شهید رجایی قزوین برگزار شد.

photo_2023-05-30_19-17-10

ابوالفضل موتاب ها در این نشست اظهارداشت: نیروگاه شهید رجایی قزوین با چهار واحد بخاری هر یک به ظرفیت 250 مگاوات، 6 واحد گازی هر یک به ظرفیت 123/4 و سه واحد بخارسیکل ترکیبی به ظرفیت 100/6 مگاوات جمعا به ظرفیت 2040 مگاوات، نقش مهمی در حفظ و پایداری  شبکه سراسری دارد.

وی بیان کرد: این نیروگاه با تلاش شبانه روزی مجموعه ای از کارکنان، کارشناسان و متخصصان دلسوز و متعهد توانسته نقش مهمی در تامین نیازهای انرژی برق استان و کشور ایفا کند و در توسعه اقتصادی موثر باشد و امروز نیز با همه سختی هایی که در مسیر تولید انرژی وجود دارد همچنان با عزمی راسخ نیروهای خود در انجام ماموریت ها و تامین انرژی فعالیت می کند.

موتاب ها تصریح کرد: فعالیت نیروگاههای حرارتی در کشور بسیار اهمیت دارد و در حال حاضر ۹۲ درصد برق کشور توسط نیروگاههای حرارتی تولید می شود و به توانمندی خوبی رسیده ایم که ظرفیت و پتانسیل ساخت این نوع نیروگاهها در کشور به طور کامل وجود دارد.

photo_2023-05-30_19-17-05

این مدیر بیان کرد: در شرایط کنونی ساخت یک نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی حداقل ۴ سال طول می کشد و برای راه اندازی یک نیروگاه دو هزار مگاواتی مشابه شهید رجایی برای هر کیلووات حدود ۶۰۰ دلار و در مجموع ۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

موتاب ها اظهارداشت: برای مدیریت و نگهداری یک نیروگاه مانند شهید رجایی به حداقل ۷۰۰ نیروی متخصص هم نیاز داریم تا هم راهبری و هم صیانت صورت گیرد و در کنار آن تامین سوخت و آب مصرفی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی قزوین یادآورشد: در نیروگاه حرارتی برای تولید هر مگاوات انرژی برق به ۱۰۰ لیتر آب و در سیکل ترکیبی ۷۰ لیتر آب در مجموع یک میلیون لیتر آب نیاز هست و مصرف سوخت نیز میلیونها لیتر است که هزینه ها را دوچندان می کند.

وی گفت: هزینه تولید در یک نیروگاه جدید آنقدر سنگین است که باید تعرفه ها تا  ۱۰۰ برابر قیمت کنونی از مشترک دریافت شود تا مقرون به صرفه باشد.

موتاب ها افزود: انرژی برق یک محصول و کالای تمیز و پاک است که با کمترین قیمت در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد اما انتظار داریم مشترکان نحوه تولید و هزینه های سنگین آن را بدانند و در مصرف صرفه جویی کنند.

وی بیان کرد: در کنار تولید انرژی برق بایستی همزمان در هشت ماه از سال نیز عملیات تعمیرات و نگهداری را انجام دهیم که یک کار تخصصی و پیچیده است و هر گونه خللی می تواند آسیب های جبران ناپذیری به تولید و بخش خانگی وارد کند که خوشبختانه همواره این کار حساس با دقت و توان بالا انجام می شود.

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی در ادامه افزود: متاسفانه در خرداد ماه امسال بیش از ۱۳ درصد مصرف برق افزایش یافته و با ورود به فصل تابستان اگر این روند مدیریت نشود با چالش مواجه خواهیم شد.

موتاب ها اظهارداشت: سال قبل با اقداماتی که انجام شد با همراهی خوب مردم توانستیم میزان مصرف را تا چهاردرصد هم کاهش دهیم و مشکلات کمتر شد.

photo_2023-05-30_19-17-00

وی اضافه کرد: امسال با اقدامات و برنامه هایی که شرکت های توزیع در دست اجرا دارند در صورت همکاری مردم با ظرفیت حداکثری خواهیم توانست تابستان را بدون مشکل سپری کنیم.

موتابها  تصریح کرد: در سال 1401میزان آمادگی واحد های بخاری و سیکل ترکیبی این نیروگاه با 12 میلیارد و 505 میلیون و 836 هزار کیلو وات ساعت، نسبت به سال 1400، یک درصد رشد داشته است. 

مدیرعامل  نیروگاه شهید رجایی افزود: با این میزان آمادگی، تولید خالص انرژی الکتریکی نیروگاه هم در همین بازه زمانی به میزان 1/6 درصد افزایش داشته و این میزان رشد آمادگی و تولید، درحالی است که علی رغم گذشت  3 دهه از زمان بهره برداری از واحد های سیزده گانه نیروگاه شهید رجایی، این نیروگاه همواره با آمادگی تولید سالانه 12 میلیارد کیلو وات ساعت انرژی الکتریکی، همچنان بر مدار تولید قرار دارد. 

روحانیون در اطلاع رسانی و فرهنگ سازی مشارکت کنند

موتاب ها بیان کرد: روحانیون با توجه به جایگاه و تریبون هایی که در اختیار دارند می توانند با بیان سختی های تولید و ضرورت صرفه جویی در مصرف آنرژی مشارکت مردم را جلب کنند تا با مدیریت مصرف بتوانیم به سلامت از پیک بار عبور کنیم.

photo_2023-05-30_19-17-15

وی اظهارداشت: تولید، انتقال و توزیع یک شبکه زنجیره ای است تا برق به مصرف کننده برسد و با درک درست این شرایط از سوی مردم بسیار امیدواریم با کمک همه مردم و اطلاع رسانی رسانه ها از تابستان امسال با موفقیت و کمترین چالش عبور کنیم.

انتهای پیام

 

نظر شما