امام جمعه قم: دشمن می‌خواهد افتخارات انقلاب اسلامی را پاک کند/شخصیت امام خمینی ریاست گریز بود

۱۴۰۲/۰۳/۱۲ - ۱۳:۳۲:۴۱
کد خبر: ۱۴۸۱۱۵۹
امام جمعه قم: دشمن می‌خواهد افتخارات انقلاب اسلامی را پاک کند/شخصیت امام خمینی ریاست گریز بود
امام‌جمعه قم گفت: امروز ایران یک قدرت منطقه‌ای است و غیر از قدرت گفتمان، یک قدرت نظامی داریم، رهبری امام راحل و مقام معظم رهبری گفتمان را نشر داد و این میراث 15 خرداد و امام و انقلاب اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، آیت‌الله  علیرضا اعرافی امروز در خطبه‌های این هفته نماز جمعه قم که در مصلی قدس برگزار شد با اشاره به موضوع تقوای الهی گفت: باید در درجات تقوا پیش رویم و به یاد داشته باشیم که باید سیر تقوا در تمام عمر وجود داشته باشد.

 


امام‌جمعه قم با اشاره به دستاوردهای تمدن اسلامی گفت: از جمله اصول مهم در رشد و شکوفایی یک ملت و به‌ویژه نسل جوان، توجه به گذشته تاریخی اسلام و انقلاب اسلامی است.


وی گفت: تلاش‌های زیادی در طول تاریخ صورت گرفت که گذشته پرافتخار ملت‌ها را از حافظه آن‌ها دور کنند و سهم تمدن اسلامی را نادیده بگیرند و در بسیاری از علوم امروز وقتی‌که به کتاب‌های علم غرب مراجعه کنیم، ملاحظه می‌شود به‌گونه‌ای تاریخ نوشته‌اند که گویا چند قرن تمدن پرافتخار اسلامی نبوده است.

 

اعرافی بابیان اینکه تمدن اسلامی یک تمدن پرافتخار در زندگی بشری است گفت: این‌یک اصل استعماری است که در قالب علمی دنبال شده و نقش و سهم تمدن‌های غیر غربی در پیشرفت علوم و تمدن بشری نادیده گرفته‌شده است.


امام‌جمعه قم گفت: در مورد ملت بزرگ ایران که نقش مؤثری در تمدن اسلامی ایجاد کرد، همین موضوع وجود دارد، ایرانیان به‌صورت ویژه در پیشبرد علوم نقش مؤثری داشتند و تلاش می‌شود که این گذشته تاریخی از حافظه ملت ما پاک شود.


وی گفت: در عصر جدید یک تلاش مستمری انجام می‌شود که گذشته انقلاب اسلامی و شکوه انقلاب اسلامی و عظمت اسلامی، به فراموشی سپرده شود که با برجسته کردن برخی از مشکلات، نسل جوان ما آرام‌آرام این آشنایی تاریخی خود را از دست بدهد، مفاخر بزرگ خود را فراموش کند و ازاین‌رو یکی از وظایف مهم ما و دستگاه‌های تربیتی ما آن است که نسل جوان با این اقدامات بزرگ تاریخی و انقلاب اسلامی آشنا کنند.

 

آیت‌الله اعرافی گفت: در عصر ما و در نیم‌قرن اخیر امام راحل یک رهبر بزرگ، یک انسان راهبردی و یک راهبری که در جهان تأثیر شگرفی گذاشت به شمار می‌آید، در چهاردهم خرداد با این چهره عظیم و تابناک تاریخ معاصر آشنا کنیم.


وی گفت: انسانی که از گوشه قم و فیضیه برخاست و جهانی را مورد خطاب قرارداد و یک رژیم منحوس را ساقط و ایران را آزاد و جهان را تحت تأثیر یک گفتمان و اندیشه نو قرارداد و این بزرگ‌ترین افتخار در تاریخ معاصر ماست، اما متأسفانه افرادی کمر همت بسته‌اند که این افتخارات را پاک کنند.


امام‌جمعه قم گفت: امام راحل در تاریک‌ترین شرایط کشور، فریاد زد و گفتمان تازه‌ای را پدید آورد، گفتمانی برای امت اسلام و جهان معاصر امام راحل پیام و گفتمان داشت و این عظمت امام راحل است، اگر بتوانیم این شکوه و عظمت و این نقش بی‌مانند امام را در نیم‌قرن اخیر برجسته کنیم، امام راحل را توانسته‌ایم بشناسانیم.


وی با اشاره به ابعاد امام راحل گفت: ایشان یک عالم بزرگ و فقیه و فیلسوف بود، امام راحل به‌تنهایی به‌اندازه چند متفکر تراز یک حوزه از علم و اندیشه برخوردار بود، وقتی نام امام به میان می‌آید، نخستین ویژگی ایشان جامعیت علمی امام است.

 

اعرافی افزود: از دیگر ابعاد امام، بعد اخلاقی ایشان بود که باید امام را فرد اخلاص و باتقوا دانست و ایشان ریاست گریز بود، همین امامی که عالم را تکان داد به‌هیچ‌عنوان به دنبال ریاست و پست نبود و ایشان شجاع و باغیرت بودند که این زنجیره‌ای باشکوه از فضیلت‌های امام راحل بود.


امام‌جمعه قم گفت: امام خطیب و سخنران و نویسنده بودند و اهل هنر و شعر بودند و هنر راهبردی داشتند که این مسائل ایشان را به قله‌های بلند برای مردم قرارداد بود، الان هم به جوانان توصیه می‌کنم که سخنرانی‌های امام را در فیضیه در آن عصر خفقان گوش کنید و عمق نفوذ و هنر ارتباطی ایشان را مشاهده خواهید کرد.


وی با اشاره به شخصیت امام در مسائل سیاسی و بین‌المللی گفت: شناخت عمیق در مسائل سیاسی و بین‌المللی داشتند و تمام سیاست‌های جهان را می‌دانستند و توانایی تأثیر در افکار عموم را داشتند و امام راحل در بعد سیاسی این عظمت رادارند و نوآور و جامع بود.

آیت‌الله اعرافی در ادامه به پانزده خردادماه اشاره کرد و گفت: ارزش کارها آنگاه‌که در نقطه حساس و سرنوشت‌ساز باشد، مضاعف می‌شود، آنان که سختی‌ها را به جان خریده‌اند با دیگران فرق دارند، در امام 15 خرداد و شهدای آن زمان این نکات وجود دارد، وقتی‌که همه فراری بودند و تنهایی وجود داشت، مردم قم پیشگام شدند و شهدای 15 خرداد پایه‌گذار و خط‌شکنان هستند.


امام‌جمعه قم گفت: 15 خرداد وقتی درخشید که همه تحلیل‌های اجتماعی و سیاسی عالم، نفی دین سیاسی را ندا می‌داد، تمام بلوک‌های دنیا بر ضد اندیشه دینی بودند و از دین در تئوری‌ها خبری نبود اما 15 خرداد نوری در تاریکی بود، حرکتی در برابر امواج ضد الهی بود و ناگهان ملت ایران برخاست و معادلات دنیا را بر هم زد.


وی تصریح کرد: با پیروزی نظام اسلامی فصل نو در تمدن بشری آغاز شد و تحمیل دفاع مقدس باوجود همه نقشه‌های شیطانی مبدل به مدرسه‌ای برای تربیت آن‌همه شهید و ایثارگر شد.


اعرافی گفت: امروز ایران یک قدرت منطقه‌ای است و غیرازآن قدرت گفتمان یک قدرت نظامی داریم، رهبری امام راحل و مقام معظم رهبری گفتمان را نشر داد و این میراث 15 خرداد و امام و انقلاب اسلامی است.


وی گفت: امروز مسئولان و مردم وارث این دستاوردها هستند و مسئولیت داریم و نباید اجازه دهیم که وجهه ایران را ضربه بزنند، توجه به معیشت مردم موضوع مهمی است که دشمن دست گذاشته و کم‌کاری برخی از مسئولان هم موجب شده که مشکلاتی داشته باشیم که باید با کارآمدی مضاعف مشکلات را برطرف کنیم.
امام‌جمعه قم با اشاره به موضوع فرهنگ گفت: فرهنگ موضوع مهمی است و نباید فراموش کنیم و همه باید وظیفه خود را بدانند و در این زمینه گام بردارند و باید در برابر فرهنگ مسئولیت خود را بشناسیم. در خصوص حجاب به‌عنوان یک نماد زیست مؤمنان و محور در سبک زندگی اسلام نهایت حساسیت را نشان دهیم، در لایحه‌ای هم که امروز مطرح است، نقدها و نظرهایی وجود دارد که ما انتظار داریم که دستگاه‌های مسئول به این نقدها و پیشنهادها توجه کنند و همه تلاش ما این باشد که حجاب را به‌عنوان پرچم افتخار و عفاف و پاک‌دامنی صیانت کنیم.

اعرافی با اشاره به موضوع بین‌الملل گفت: تقویت روابط با کشورهای منطقه و جهان اسلام باید توسعه و عمق داشته باشد و این روند باید امتداد داشته باشد و به مسئولان عربستان سعودی و مسئولان کشور می‌خواهیم که  جمع زیادی از شیعیان در زندان هستند که مسیر آزادی آن‌ها فراهم شود.

 

 

وی گفت: انتظار دیگر این است که به مردم مظلوم یمن رسیدگی شود و مسائل آن‌ها حل شود و از سوی دیگر ارتباط با رژیم صهیونیستی که همه قدرت‌های منطقه باید بدانند که ارتباط با این رژیم به ضرر آن‌ها خواهد بود.
 

امام‌جمعه قم با اشاره به موضوع ترکیه گفت: باید در دوره ریاست جمهوری جدید نیز موضوع مسلمانان توجه جدی شده و در خصوص ارتباط با رژیم صهیونیستی مراقب باشند.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز