استاندار همدان: پنج مورد از ۱۴ شهر و روستای دارای نشان جهانی در این استان است

۱۴۰۱/۰۴/۲۶ - ۰۸:۰۸:۳۰
کد خبر: ۱۳۵۱۹۱۰
استاندار همدان: پنج مورد از ۱۴ شهر و روستای دارای نشان جهانی در این استان است
استاندار همدان گفت: در مجموع ۱۴ شهر و روستا در کل دنیا دارای نشان و عنوان جهانی هستند که از این تعداد ۲ شهر و ۳ روستای آن در این استان واقع شده اند.

به گزارش خبرنگار برنا از همدان، علیرضا قاسمی فرزاد روز در آیین گرامیداشت ششمین سالگرد جهانی شدن شهر لالجین، افزود: شهر ملایر در استان همدان دارای ۲ نشان جهانی «انگور و مبلمان و منبت» و شهر لالجین نیز نشان جهانی «سفال» را دارد.

وی با بیان اینکه لالجین دارای یک قدمت تاریخی ۸۰۰ الی هزار ساله در زمینه هنر سفالگری است، اظهار داشت: قدمت تاریخی هزار ساله هنر سفالگری در استان همدان مایه مباهات هر ایرانی است.

وی با تاکیدبر توجه و تقویت حوزه گردشگری به عنوان یکی از برنامه‌ها و طرح‌های اولویت‌دار دولت مردمی و انقلابی سیزدهم، گفت:  هنر سفالگری، میراث گران‌بهایی است که از نسل‌های قدیمی‌ و هزار ساله تاریخ به ما رسیده است.

وی با بیان اینکه بدون اغراق باید گفت که خاک شهر لالجین، هنر خیز است، زیرا سفال‌ و سفال‌گری هنری نیست که در همه‌جا یافت شود، تصریح کرد: پیشینیان و پیشکسوتان ما به درستی تشخیص داده‌ بودند که خاک لالجین مناسب هنر سفالگری است.

استاندار همدان با اشاره به اینکه نشان جهانی برای شهر لالجین از سوی سازمان علمی‌فرهنگی یونسکو تعیین شده که بر اساس بررسی‌های دقیق و شایسته بوده است، تاکید کرد: هنرمندان سفالگر شهر لالجین چیره دست و در دنیا شاخص هستند.

قاسمی فرزاد گفت: خیلی از گردشگران دنیا به خاطر بازدید از شهر لالجین و هنر زیبای سفالگری به استان همدان سفر می‌کنند و برهمین اساس آماده کردن زیرساخت‌های حوزه گردشگری، از برنامه‌های اولویت‌دار در طرح توسعه استان است. 

وی با اشاره به اینکه از حوزه گردشگری استان به ویژه صنایع دستی شهر لالجین به خاطر رونق کسب و کار حمایت و پشتیبانی می‌شود، اظهار داشت: دولت در مقابله با سوداگران حوزه گردشگری به ویژه صنایع دستی شهر لالجین که فرصت‌های شغلی را در راستای منافع شخصی اشغال می‌کنند، خواهد ایستاد.

وی با تاکید بر اینکه درصدد ارتقا و رونق کسب و کار هنرمندان واقعی در حوزه صنایع دستی هستیم، افزود: از هرگونه طرح‌ و برنامه‌ مجموعه مدیریتی شهر لالجین در راستای توسعه در بخش‌های مختلف حمایت و پشتیبانی می‌شود.

لالجین عنوان شهر جهانی سفال و پایتخت سفال ایران را به شایستگی به دوش می‌کشد؛ مردم لالجین با سرانگشتان هنر، خاک و آب را در هم می‌آمیزند و با کیمیاگری، جلوه‌هایی زیبا می‌آفرینند که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.

ملایر نیز با حدود ۹ هزار استادکار(منبت‌کار) و بیش از پنج هزار کارگاه فعال در حوزه مبل و منت دارای نشان شهر جهانی مبل و مبنت است،. سهم شهرستان ملایر در تولید مبلمان منبت کشور ۶۵ درصد است و کارگاه‌ها و هنرمندان زیادی در این زمینه فعالیت دارند که آثار آن‌ها به بیشتر به کشورهای آسیای میانه، حاشیه خلیج فارس، ترکیه و عراق صادر می‌شود.

شهرستان ملایر به واسطه حجم و میزان تولید انگور و مرغوبیت محصول تولیدی، نشان شهر جهانی انگور را نیز داراست.

حسین بحیرایی

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز