برای اولین بار در استان عمل موفقیت آمیز ونادر مغز درحالت بیداری در بیمارستان شهید بهشتی یاسوج

۱۴۰۱/۰۴/۰۱ - ۱۶:۱۹:۵۶
کد خبر: ۱۳۴۲۵۸۵
برای اولین بار در استان عمل موفقیت آمیز ونادر مغز درحالت بیداری در بیمارستان شهید بهشتی یاسوج
برای اولین بار در استان کهگیلویه و بویراحمد عمل موفقیت آمیز ونادر مغز درحالت بیداری در بیمارستان شهید بهشتی یاسوج انجام شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان کهگیلویه و بویراحمد؛جراح مغز واعصاب بیمارستان شهید بهشتی گفت: به دلیل نیاز دانش و تبحر بالا در تیم جراحی مغز و بیهوشی، این روش فقط در تعداد محدودی از مراکز دانشگاهی کشور انجام می شود.

این عمل جراحی بر روی یک بیمار آقایی ، حدودا 40ساله مبتلا به تومور مغزی انجام شد که نتیجه این عمل جراحی که زمان عمل جراحی  آن حدودا 6ساعت نیم طول کشید و  خوشبختانه این عمل جراحی موفقیت آمیز بود.

دکتر مصطفی حریفی جراح و متخصص مغز واعصاب گفت:جراحی مغز در حین بیداری که اصطلاح علمی آن‌"Awake craniotomy" هست، در تاریخ جراحی مغز، روشی شناخته شده است ولی با توجه به پیشرفت روشهای بیهوشی و نورومانیتورینگ های حین عمل طی سالهای اخیر مجددا برای انواع خاصی از تومورها که در مناطق حساس مغز قرار دارند مورد توجه و استفاده قرار گرفته است. انجام این روش جراحی نیازمند دانش و تبحر در هر دو حیطه جراحی مغز و بیهوشی و همکاری بالا و هماهنگ این دو می باشد که همین امر باعث شده، استفاده از این روش محدود به مراکز دانشگاهی اندکی در تهران، شیراز  باشد.

متخصص جراحی مغز و اعصاب بیمارستان شهید بهشتی یاسوج ادامه داد: بدنبال مراجعه این بیمار  که به دلیل تشنج و بدنبال آن ضعف در اندامهای سمت راست به بنده مراجعه کردند، پس از بررسی های لازم متوجه شدیم که بیمار مبتلا به یک تومور مغزی در مجاورت کورتکس حرکتی سمت چپ میباشد که جراحی به روشهای معمول با احتمال بالای آسیب عصبی و فلج اندام سمت راست همراه است و ارزیابی بیمار در کمیسیون گروه جراحی اعصاب و همفکری با همکار متخصص بیهوشی سرکار خانم دکترعلیزاده به این نتیجه رسیدیم که بهترین روش برای بیمار انجام جراحی به روش "awake cardiotomy" میباشد.

 ‌برای این کار ابتدا محل دقیق باز کردن جمجمه با استفاده از سیستم پیشرفته "نوروناویگاسیون" یا ناوبری عصبی مشخص شد و پس از باز کردن جمجمه و پرده محافظ آن بیمار کاملا بیدار شده و با استفاده از ارتباط مستقیم کلامی و حرکتی و نورومانیتورینگ عصبی تخلیه تومور انجام شد و به این ترتیب، با فراهم کردن تجهیزات پزشکی و تیم پزشکی و  به لطف خدا عمل در مدت زمان6ساعت نیم با موفقیت انجام شد و هم اکنون بیمار در بخش ریکاوری هستند که به بخش ترانسفر بشوند و انشالله در سه چهار روز آینده از بیمارستان بسلامت ترخیص خواهند شد.

انجام این جراحی نشان دهنده توانایی بالای گروه جراحی اعصاب و بیهوشی است.

انتهای پیام 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز