استاندار خراسان جنوبی راهکارهایی در راستای توسعه روابط تجاری و تعاملات اقتصادی با افغانستان پیشنهاد داد

۱۴۰۱/۱۲/۲۱ - ۱۹:۰۱:۰۹
کد خبر: ۱۴۴۷۷۷۹
استاندار خراسان جنوبی راهکارهایی در راستای توسعه روابط تجاری و تعاملات اقتصادی با افغانستان پیشنهاد داد
استاندار خراسان جنوبی، راهکارهایی را در راستای توسعه روابط تجاری و تعاملات اقتصادی با کشور افغانستان پیشنهاد داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا از خراسان جنوبی؛ دکتر قناعت با ارائه این راهکارها در نشست سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان که با حضور نماینده مردم شهرستان های قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی همراه بود، خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت‌های استان خراسان جنوبی در چند معبر مرزی مشترک با کشور افغانستان علاوه بر بازارچه مرزی ماهیرود، سه بازارچه یزدان، میل ۷۳ و دوکوهانه نیز آمادگی لازم جهت انجام مبادلات تجاری مناسب را دارند.

وی با اعلام آمادگی درخصوص همکاری و مشارکت در احداث ساختمان اداری و تأسیسات گمرک در طرف مقابل معابر مرزی خراسان جنوبی در کشور افغانستان، اظهار داشت: تأمین امکانات و تجهیزات مورد نیاز در این ساختمان ها نیز با کمک بخش خصوصی مقدور می باشد.

استاندار با تأکید بر اهمیت راه اندازی پایانه‌های مشترک مرزی با کشور افغانستان و تخصصی کردن آنها گفت: در این زمینه و با توجه به زیرساخت های موجود، امکان تعیین بازارچه مرزی ماهیرود به عنوان پایانه تخصصی مواد غذایی و خوراکی و اقلام کشاورزی، تعیین بازارچه میل ۷۳ به عنوان پایانه تخصصی سیمان و مصالح ساختمانی و تعیین بازارچه مرزی دوکوهانه شهرستان نهبندان به عنوان پایانه تخصصی سوخت و مشتقات نفتی وجود دارد.

قناعت متذکر شد: شرایط برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک در سایت مرزی منطقه ویژه اقتصادی، سرمایه گذاری افغانستان در استان با استفاده از تسهیلات و مشوق های سرمایه گذاری خارجی، اقدام خراسان جنوبی به ایجاد منطقه مشترک صنعتی و تولیدی در هر چهار پایانه مرزی استان با همکاری طرف افغانستان مهیا می باشد.

وی از وجود آمادگی جهت راه اندازی فروشگاه های مرزی و انجام خرده فروشی در بازارچه‌های مرزی توسط مرزنشینان دو کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: در بازارچه ماهیرود خراسان جنوبی مقدمات و زیرساخت‌های لازم برای این مهم فراهم است.

استاندار با اشاره به پروژه در حال احداث محور ترانزیتی ماهیرود - فراه، خواستار همکاری بیشتر جهت احداث مسیر باقی مانده شد و گفت: طول این مسیر ۱۲۰ کیلومتر می باشد که ۶۵ کیلومتر آن آسفالت شده است.

قناعت هچنین خواستار راه اندازی کنسولگری افغانستان در بیرجند و راه اندازی کنسولگری بیرجند در استان فراه افغانستان شد و تصریح کرد: امکان افزایش ساعت کاری در مرز ماهیرود و ارائه خدمات و انجام امور تجاری در روزهای تعطیل نیز وجود دارد.

وی از آمادگی استان جهت انجام واردات برخی از اقلام و کالاهای قابل واردات از افغانستان از جمله مواد معدنی و اقلام کشاورزی در راستای ایجاد برقراری توازن نسبی با ایران نیز گفت.

استاندار اظهار داشت: با توجه به احداث و بهره ‌برداری از مخازن ذخیره‌ سازی انواع سوخت و هیدرو کربنات در سایت منطقه ویژه اقتصادی، صادرات سوخت و مشتقات نفتی به افغانستان از طریق خط لوله در مرز ماهیرود مقدور می باشد.

قناعت با تأکید بر اینکه استان خراسان جنوبی با وجود مراکز درمانی و بهداشتی پیشرفته و مجهز، آمادگی لازم برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به اتباع افغانستانی و تسهیل توریست درمانی را دارد، گفت: یکی از مصوبات سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی احداث بیمارستان در شهرستان مرزی زیرکوه بود که از پیشرفت فیزیکی قابل توجهی برخوردار است و در آینده در توسعه توریست درمانی می‌تواند نقش مهمی ایفا کند.

وی بر لزوم فعال شدن اتاق مشترک ایران و افغانستان با محوریت استان خراسان جنوبی تأکید کرد و گفت: خراسان جنوبی جهت احداث خط انتقال و تأمین برق مورد نیاز ولایت فراه و معابر هم مرز با استان و نیز صادرات خدمات فنی و مهندسی به ویژه در زمینه‌های ساختمان و ابنیه، آموزش، کشاورزی، معدن، دامپزشکی، فنی و حرفه ای و ارتباطات و فناوری اطلاعات آمادگی لازم را دارد.

به گفته وی؛ خراسان جنوبی، آمادگی خود را برای اعزام و پذیرش هیئت‌های تجاری و سرمایه گذاری، برپایی نمایشگاه معرفی فرصت‌های همکاری دو طرف، برگزاری نشست‌هایی در ایران و افغانستان جهت بررسی و پیگیری مسایل مرتبط با تجار و فعالان اقتصادی کشور و نیز توسعه و تسهیل مبادلات تجاری اعلام می دارد.

 

انتهای پیام

خبرنگار:مرضیه شهریاری

 
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز