استاندار آذربایجان شرقی:

دنیای امروز، دنیای مهارت است/ تربیت نیروهای متخصص سرلوحه کار دانشگاه‌ها باشد

۱۳۹۹/۰۶/۰۱ - ۱۱:۰۳:۲۲
کد خبر: ۱۰۴۷۵۳۴
دنیای امروز، دنیای مهارت است/ تربیت نیروهای متخصص سرلوحه کار دانشگاه‌ها باشد
استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر اهمیت توسعه مهارت آفرینی توسط دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، گفت: دنیای امروز، دنیای مهارت و توانستن است و دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی باید هرچه سریع‌تر در این مسیر حرکت کنند.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، محمدرضا پورمحمدی در آیین تجلیل از مرکز علمی کاربردی شهرداری تبریز برای کسب رتبه نخست ملی، گفت: کسب رتبه اول کشوری توسط دانشگاه علمی و کاربردی شهرداری تبریز، افتخاری دیگر برای استان است و امیدواریم نقش و اهمیت چنین مراکزی در توسعه پایدار استان بیش از پیش نمایان شود.

وی، پیشرفت همه جانبه یک جامعه را نیازمند شکل گیری «تحول ذهنی» در بین مردم و «عزم عمومی» برای تحول‌خواهی برشمرد و ادامه داد: مراکز علمی و دانشگاهی از جمله مولفه‌های موثر در تغییر الگوهای توسعه هستند.

پورمحمدی در بخش دیگری از سخنان خود با مقایسه وضعیت آموزش عالی در پیش و پس از انقلاب اسلامی، اظهار داشت: به برکت پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، کشورمان در بسیاری از حوزه‌های علمی به خودکفایی رسیده و در بسیاری از حوزه‌های دیگر همچون انرژی هسته‌ای و‌سلول‌های بنیادی به پیشرفت‌های مستمر خود ادامه می‌دهد.

استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: نقش علمی ایرانِ قبل از انقلاب در دنیا، کمتر از پنج صدم درصد بود؛ ولی در حال حاضر با تولید ۱.۶ درصد علم جهانی، رتبه ۱۶ در بین‌ تمامی کشورهای دنیا را به خود‌ اختصاص داده است.

پورمحمدی با اشاره به نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در مدیریت و مقابله با بیماری کرونا، اظهار داشت: با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان، بسیاری از خط تولید واحدهای تولیدی و صنعتی استان به خط تولید مواد ضدعفونی و ماسک تبدیل شد.

وی در ادامه «کمیت‌گرایی» و «ماموریت محور نبودن»  را از جمله عوامل آسیب به نظام آموزش عالی کشور در دهه گذشته برشمرد و گفت: دانشگاه‌های نسل امروز باید مهارت افزایی و تربیت نیروهای متخصص را  در سرلوحه‌ اهداف خود قرار دهند.

وی اضافه کرد: دانشگاه‌های علمی و کاربردی، پیشتاز دانشگاه‌های کشور در حرکت به سمت ایجاد دانشگاه‌های نسل سو‌م و چهارم هستند که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند؛ چرا که دنیای امروز، دنیای توانستن است نه دنیای حفظیات و دانستن.

استاندار آذربایجان شرقی بر ارتباط و تعامل کاربردی صنعت و دانشگاه تأکید کرد و گفت: تمام ظرفیت‌ها و ملزومات توسعه در استان، فراهم است و با تعامل هرچه بیشتر صنعت و دانشگاه باید از ظرفیت‌های ارزشمند استان همچون معادن غنی مس، طلا، کائولین و نفلین سینیت برای برنامه‌های توسعه‌ای استان استفاده کرد.

پورمحمدی افزود: امروزه به نیروهای توانمند با حرفه های مشخص نیاز داریم و این موضوع ایجاب می کند که در تربیت نیروها، به کیفیت آموزش توجه ویژه ای داشته باشیم.

وی افزود: مراکز تولیدی و واحدهای صنعتی امروزه بیشتر از تحصیلات عالی به متخصص فنی، کاردان و کاربلد نیاز دارد که بخشی از این مسئولیت را مرکز آموزش علمی و کاربردی شهرداری تبریز به عهده دارد.

وی گفت: قسمتی از آموزش های این مرکز متوجه شهرداران، کارشناسان شهرداری و دهیاران است تا با این آموزش ها بتوانند بیش از پیش اثربخش باشند.

وی با تاکید بر ضرورت به‌روز بودن این مرکز آموزشی، اظهار داشت: مسائل علمی به سرعت در حال تغییر است و اگر ما خود را با این تغییرات همراه نکنیم، ممکن است در آینده موفقیت های خود را از دست بدهیم و نتوانیم منشا اثر باشیم.

پورمحمدی همچنین با بیان اینکه اشتغال زایی برای جوانان، نیاز و ضرورت فعلی کشور و استان است، افزود: نرخ بیکاری فصلی استان با در نظرگرفتن عواملی همچون سخت‌کوشی جوانان جویای کار و مهاجرت آنها برای اشتغال در استان‌های دیگر، ۹ درصد است در حالی که میانگین کشوری، رقمی در حدود ۱۱ درصد است.

وی، رفع چالش‌ها و مشکلات در بخش‌های مختلف را نیازمند توجه به برنامه‌های مدون استان همچون سند تدبیر توسعه و سند آمایش دانست و خاطرنشان کرد: معتقدیم که هر برنامه توسعه‌ای، بهتر از بی‌برنامگی است و با همت و عزمی جدی، برای تحقق اهداف استان در بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، عمرانی و فرهنگی تلاش خواهیم کرد.

در این آیین از رئیس دانشگاه علمی و کاربردی شهرداری تبریز و تعدادی از اساتید و کارکنان این دانشگاه تجلیل شد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز