تکذیب مشکلات آموزش و تحصیلات عالی اتباع خارجی توسط یک نماینده مجلس

۱۳۹۹/۰۳/۱۳ - ۰۶:۱۸:۱۸
کد خبر: ۱۰۰۹۱۵۹
تکذیب مشکلات آموزش و تحصیلات عالی اتباع خارجی توسط یک نماینده مجلس
ابوالفضل عمویی، نماینده مجلس یازدهم شورای اسلامی، گفت: اتباع بیگانه در ایران در سطح آموزش عالی هیچ مشکلی ندارند و می‌توانند بدون هیچ محدودیتی هم در مدارس و هم در دانشگاه‌ها به تحصیل بپردازند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ در گزارشی که اخیرا در خبرگزاری برنا منتشر شد (اینجا بخوانید)، به مشکلاتی که اتباع بیگانه در ایران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند پرداختیم.

اولین مسئله‌ای که این مهاجران با آن روبه‌رو هستند نبود کمپ‌های نگهداری است که همین مسئله باعث ایجاد آسیب‌های فراوانی هم برای مهاجرین و هم کشور میزبان می‌شود به نحوی که اگر مهاجرین بلافاصله پس از ورود به کشور وارد بافت شهری شوند مشکلاتی از جمله حاشیه‌نشینی در کشور به وجود می‌آید بنابراین از آنجایی که ایران کشور مهاجرپذیری است که اکثر آنها از کشورهای افغانستان، عراق و پاکستان وارد می‌شوند لازم است در این زمینه برای‌شان مانند کشورهای دیگر جهان تمهیداتی اندیشیده شود.

جدا از این مسئله، اتباعی سالیان سال است که در ایران زندگی می‌کنند و حتی تاکنون سفری به کشور خود نداشته‌اند. زنانی که در ایران متولد شدند، ازدواج کردند، بچه‌دار شدند اما هویت ایرانی ندارند و از خدماتی مانند آموزش، تحصیلات عالی، ایجاد حساب بانکی و... محروم هستند.

در حال حاضر بسیاری از اتباعی که در ایران زندگی می‌کنند در اینجا متولد شدند و ممکن است حتی تا دو نسل آنها در ایران زندگی کرده باشند اما چون پدر خارجی دارند یا هم پدر و هم مادرشان خارجی بوده از امکاناتی که سایر مهاجرین در کشورهای دیگر بهره‌مند می‌شوند، محروم هستند.

ابوالفضل عمویی، نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم شورای اسلامی، با اشاره به اعطای تابعیت به اتباع بیگانه در ایران گفت: بحث اعطای تابعیت در کشور ما براساس اصل خون صورت می‌گیرد که مقابل اصل خاک قرار دارد یعنی ملیت هر شخص بر اساس ملیت یک یا هر دو والدین او تعیین می‌شود و صرف به دنیا آمدن در کشوری باعث اخذ تابعیت نمی‌شود.

او افزود: این مسئله موضوع بسیار حساسی است که باید در قانون مدنی آن را مورد بررسی قرار داد و از جمله مواردی است که به راحتی تغییر نمی‌کند. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتقال تابعیت از طریق مادر، تصریح کرد: اگر پدر فرزندی ایرانی و مادر او خارجی باشد از طریق پدر، فرزند تابعیت ایرانی می‌گیرد اما در این صورت که مادر ایرانی باشد و پدر خارجی مشکلاتی وجود داشت که این مشکل طی چند هفته اخیر برطرف شد.

عمویی افزود: قانونی در مجلس پیشین تصویب شد که طبق آن اگر مادر ایرانی و پدر خارجی باشد از طریق مادر، فرزند تابعیت ایرانی کسب می‌کند.

این دیپلمات سابق ایران ادامه داد: حال اگر هم پدر و هم مادر برای مثال افغان باشند اما در ایران زندگی کنند، طبق فرمایشات مقام معظم رهبری فرزند آنها می‌تواند از هرگونه تحصیل و آموزش رایگان برخوردار شود به طوری که هیچ تفاوتی بین آنها و فرزندان ایرانی وجود نداشته باشد.

نماینده منتخب مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحصیل و آموزش عالی اتباع گفت: اتباعی که قانونی وارد کشور ما شدند هیچ تفاوتی با سایر مردم ایران ندارند و آنها هم می‌توانند در مدارس تحصیل کنند و هم تحصیلات عالی خود را در دانشگاه‌های دولتی ادامه دهند.

عمویی در پایان اظهار کرد: بنده در مقطع دکترا که در دانشگاه تهران درس می خواندم یک همکلاسی افغان داشتم بنابراین حتی در سطح آموزش عالی هم هیچ مشکلی وجود ندارد و محدودیتی برای این اتباع از هر کشوری که باشند، اعمال نمی‌شود.

//انتهای پیام: 3.5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز