فرمانده یگان حفاظت محیط زیست:

نجات دو محیط بان از حکم اعدام/در ۲۰ ماه گذشته تلفات جانی نداشته ایم

۱۳۹۹/۰۴/۱۰ - ۰۹:۰۸:۳۴
کد خبر: ۱۰۲۲۳۵۵
نجات دو محیط بان از حکم اعدام/در ۲۰ ماه گذشته تلفات جانی نداشته ایم
نشست روز ملی محیط بان با عنوان 80 میلیون محیط بان برای توسعه پایدار ایران در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ سرهنگ جمشید محبت خانی، رئیس یگان حفاظت محیط زیست گفت: آتش سوزی در مناطق چهارگانه حفاظت شده افزایش یافت. این موضوع در اردیبهشت پیش بینی شد و تدارکاتی نیز در نظر گرفته شد.

او افزود: تا هفته آینده تجهیزات جدیدی به محیط بانان تخصیص می یابد. 90 درصد آتش سوزی ها به صورت غیرعمدی صورت می گیرد. غالبا این آتش سوزی ها با اشتباه انسانی صورت می گیرد. تلاش ما این است که این آمار نیز کاهش یابد. این عرصه مهمی است و 141 محیط بان تاکنون در این عرصه شهید شده اند.

محبت خانی تصریح کرد: ارتباط بیسیمی و آنلاین محیط بانان به زودی راه اندازی می شود تا در مواقع بحرانی به آن ها خدمات رسانی شود. از سوی دیگر خودروهایی به زودی برای یگان خریداری می شود تا در مسیرهای صعب العبور نیز بتوان از آن ها استفاده کرد. تجهیزات شخصی نیز در حال تکامل است و به مرور در اختیار تمامی محیط بانان قرار می گیرد.

رئیس یگان حفاظت محیط زیست گفت: طی 20 ماه گذشته تلفات جانی در میان محیط بان ها نداشته ایم. 4 محیط بان محکوم به اعدام بودند که 2 نفر از آن ها از این حکم رها شدند.

او افزود: عملکرد ما کم نشده است بلکه آموزش ها را افزایش داده ایم. بزودی 250 نفر محیط بان در عرصه خشکی و 50 محیط بان دریایی استخدام می شوند و آموزش های لازم به آن ها داده خواهد شد.

محبت خانی با ابراز تأسف از جان باختن سه فعال محیط زیست در سه روز گذشته گفت: محیط‌بانان هشدار داده بودند، که از محل آتش سوزی بازگردند اما به دلیل دلسوزی ماندند و متأسفانه جان باختند.

فرمانده یگان محیط زیست در خصوص وضعیت دو جانباز ماه‌های از جامعه محیط بانی اخیر ابراز داشت: شرایط محیط‌بان جانباز خوب است و هادی پور متأسفانه به دلیل عفونت همچنان بستری هستند.

او اذعان کرد: محیط‌بانان و خانواده‌هایشان از هزینه‌های سازمان بیمه شدند. و ۵ نفر محیط بانی که در اثر فوت طبیعی از بین رفتند از این بیمه استفاده کردند.

محبت خانی با اشاره به اینکه زیر ۱۰ درصد آتش سوزی‌ها در مناطق عمدی است یا آور شد: امسال تعداد آتش سوزی‌های عمدی بالاتر بوده است و اکثراً دستگیر شده‌اند و پرونده‌هایشان تحت پیگیری قضائی است و ۹۰ در صد مابقی خطای انسانی غیر عمد است.

فرمانده یگان محیط زیست گفت: پلیس پیشگیری همکاری ویژه ای در خصوص برخورد با مجرمینی که عامدانه اقدام به آتش زدن طبیعت می‌کنند با سازمان دارد.

محبت خانی تعداد آتش سوزی سال جاری را ۵۶ مورد و سال گذشته ۸۲ مورد عنوان کرد و گفت: وسعتاین آتش سوزی‌ها افزایش یافته است.

فرمانده یگان محیط زیست با اشاره به اینکه پیگیری و پرداخت دیات همه ۱۰۰ درصدی پرداخت شده است گفت: محیط بانانی که صدمه دیده بودند از سال ۹۲ معوقات شأن پرداخت شده است.

او با بیان اینکه سامانه ۱۵۴۰ هنوز در برخی استان‌ها مشکلاتی دارد، از آغاز همکاری مناسب با ناجا و همکاری سامانه فوریت ۱۱۰ خبر داد و افزود: اگر هر جای کشور سامانه ۱۵۴۰ امکان تماس نداشتند با سامانه ۱۱۰ گزارش داده می‌شود تا از این طریق به محیط زیست گزارش داده شود.

این فرمانده انتظامی در حوزه محیط زیست گفت: از ادامه روند صدور کارت‌های همیار محیط‌بان خبر داد و گفت: تا به حال ۴۳۷ همیار درخواستشان تأیید شده است و برای توسعه این فعالیت، نیازمند اطلاع رسانی بیشتر هستیم.

محبت خانی از برخورد با بیش از ۵۰ مورد از تخلفات فضای مجازی و رسیدن آن به مرحله پیگیری قضائی اشاره کرد و گفت: جرایم زیست محیطی از سوی فضای حقیقی به فضای مجازی سوق پیدا کرده است.

رئیس یگان حفاظت از محیط زیست با اشاره به ابلاغ لایحه حمایت از حقوق محیط‌بانان اظهار داشت: بر این اساس محیط‌بانان می‌توانند در مقابل تهدید سلاح سرد هم می‌تواند از سلاحش استفاده کنند و اگر چند نفر حتی بدون سلاح بخواهند به محیط‌بان حمله کنند باز هم امکان استفاده از سلاح وجود دارد.

او در پایان خاطرنشان کرد: بر اساس این لایحه اگر جان محیط‌بان و همیار غیر مسلح هم در خطر باشد، محیط‌بان مسلح می‌تواند از سلاحش استفاده کند.

//انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز