به مناسبت هفته ازدواج؛

ماجرای عروسی‌های کمرشکنی که جلوی ازدواج‌ها را گرفته‌اند

۱۳۹۹/۰۵/۰۵ - ۰۴:۲۴:۴۷
کد خبر: ۱۰۳۴۴۸۵
ماجرای عروسی‌های کمرشکنی که جلوی ازدواج‌ها را گرفته‌اند
یکی از دغدغه‌های جوانان کشور هزینه‌های کمرشکن برپایی مجلس عروسی است که باعث شده جوانان ازدواج خود را یا به تاخیر بیندازند یا اینکه به طور کلی آن را کنسل کنند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ امروزه مراسم مجلل و پر زرق و برق که با نیت چشم و هم چشمی برپا می‌شود جای جشن‌های ساده‌ای که برای شروع یک زندگی برگزار می‌شد را گرفته است. این جشن‌ها مختص افراد ثروتمندجامعه نیست؛ بلکه هستند عروس و دامادهایی که توانایی برگزاری یک مهمانی ساده برای شروع زندگی‌شان را ندارند اما به دلیل همین چشم‌وهم‌چشمی‌ها برای برگزاری این جشن‌های گران قیمت، وام‌های کلان می‌گیرند یا از اقوام و آشنایان پول قرض می‌کنند حتی گاهی دیده می‌شود عروس و داماد، خود تمایلی به هزینه‌های افراطی برای برگزاری مراسم ازدواجشان ندارند اما خانواده‌هایشان اصرار به گرفتن جشن‌های مجللی دارند که تنها برای دختر و پسر بار مالی دارد و موجب سختی ازدواج‌شان می‌شود.

یکی از گران‌ترین و مهم‌ترین تجملات؛ جهیزیه است که با وجود فضای مجازی و صفحه‌هایی که مختص به اشتراک گذاشتن جهاز است و عکس خانه نوعروس‌ها را قرار می‌دهد، دخترها را ترغیب می‌کند تا خانه خود را به شیوه آنان طراحی و وسایل خانه خود را از برند خاص خریداری کنند که مبادا از غافله عقب بمانند حتی اگر نتوانند آنها را تهیه کنند حسرت می‌خورند یا تصمیم می‌گیرند حالا که نمی‌توانند چنین خانه و زندگی داشته باشند، اصلا ازدواج نکنند.

وقتی یکی از این عکس‌ها را مثلا با عنوان جهیزیه 500 میلیون تومانی  (اشکان و سمانه) در تبریز باز می‌کنی، می‌بینی در آشپزخانه او از گوشت کوب برقی گرفته تا زعفران ساب، انواع و اقسام وسایل غیر برقی، شیشه‌های درب دار و سرویس قابلمه؛ انواع و اقسام سینی، سبدها و قوطی‌های لبریز از سبزی‌های خشک، چند دست پارچ و لیوان، تخم مرغ پر، انواع لوازم برقی کوچک و بزرگ با برندهایی که عمدتاً خارجی هستند تا یخچالی که برای خودش دنیایی است و از گوشت، مرغی که پای آن روبان قرمز بسته شده، ماهی، کله پاچه که صورتش آرایش شده، انواع و اقسام سبزی‌ها گرفته تا خامه، پنیر، انواع مربا که در شیشه‌های تزئین شده و پارچه دوز شده ریخته شده، شیر، انواع شربت‌ها، سس‌های عجیب و غریب و.... که حداقل کفاف 3 ماه زندگی را می‌دهند، تزئین شده است اما ماجرا به آشپزخانه ختم نمی‌شود وقتی عکس را ورق می‌زنی، سرویس بهداشتی را می‌بینی که گلباران و سرتاسر آن با گل‌های خشک تزئین شده است و حمامی می‌بینی که با شامپو و صابون خارجی و لیف و کیسه تزیین شده کنار هم با برندهای گاها کمیاب قرار گرفته است. البته باز هم همه چیز به اینجا ختم نمی‌شود و تزئین اتاق خواب‌ها و پذیرایی و مبلمان و ... بماند که خود مثنوی هفتاد من است و همه ما با یکبار باز کردن اینستاگرام آنها را دیده ایم و حتی گاهی اوقات حسرت خوردیم.

WhatsApp Image 2020-07-25 at 7.43.37 AM

WhatsApp Image 2020-07-25 at 6.20.22 AM

22639526_1061032897332952_3303226520918556672_n1-486x486

WhatsApp Image 2020-07-25 at 7.43.15 AM

خرید جهیزیه و داستان آن با این شرایط که هر روز بیدار می‌شویم قیمت آن صدبرابر شده یک طرف و وقتی به روزهای عروسی نزدیک می‌شوی یک طرف. چندسالی است مد شده روز قبل از عروسی به اسم فرمالیته عروس آرایشگاه می‌رود، لباس عروس می‌پوشد، ماشین گل می‌زنند و برای فیلمبرداری و عکاسی شمال یا جنوب کشور می‌روند و آنهایی هم که پولشان بیشتر است کشور دیگر سفر می‌کنند و یک فیلم سینمایی هالیوودی از خودشان می‌سازند.

این چندساعتِ میلیون تومانی/ فیلمبرداری‌هایی در حد هالیوود

پریسا که این روزها به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور عروسی‌اش به تاخیر افتاده می‌گوید: قبل از عید که این بلا سرمان بیاید قرار بود مراسم عروسی خود را برگزار کنیم حتی ودیعه هم داده بودیم و قرار بود یک روز قبل از عروسی به یکی از آرایشگاه‌ها که تمام بلاگرهای اینستاگرام او را تایید می‌کنند، بروم تا آرایش فرمالیته انجام دهم و یک روزِ کامل؛ وقت خود را صرف فیلمبرداری کنیم.

او افزود: وقتی برای مشاهده مدل به آرایشگاه می‌روی برای آرایش فرمالیته یک قیمت می‌دهند و برای آرایش روز عروسی قیمت دیگر؛ مثلا آرایشگاهی که من می‌خواستم بروم حدود 6 میلیون تومان برای روز فرمالیته و نزدیک به 5 میلیون تومان برای روز عروسی دریافت می‌کرد عوضش تمام خدمات را همانجا ارائه می‌داد و لازم نبود مثلا برای ناخن‌هایم یک روز قبل جای دیگر بروم به خاطر همین به نظرم این مبلغ می‌ارزد و حتی با توجه به شهرتی که این آرایشگر دارد، ارزان هم هست.

پریسا ادامه می‌دهد: فیلمبردارمان را هم از اینستاگرام و نمونه‌هایی که در پیچش وجود داشت انتخاب کردیم البته فیلمبرداری عروسی یکی از دوستانم را این تیم انجام داده بودند که انصافا حرفه‌ای در حد فیلمبرداری‌های هالیوود بود. از آنجایی که اول صبح خانواده‌هایمان باید جلوی دوربین صحبت می‌کردند زمان زیادی نداشتیم پس باید با هلیکوپتر به یکی از شهرهای شمالی می‌رفتیم و در دریا و جنگل فیلمبرداری عروسی‌مان را انجام می‌دادیم. فیلمبرداری روز عروسی هم که مثل سایر عروسی‌ها انجام ‌می‌شد منتهی این تیم تجهیزات بسیار پیشرفته‌ای دارند که در ایران نادر است و از صبح به سالن می‌روند و وسایل را نصب می‌کنند تا بهترین نوع فیلمبرداری خاطره انگیزی را انجام دهند.

او می‌گوید: قرار بود 600 نفر مهمان داشته باشیم و 9 نوع غذا؛ کوفته، دلمه؛ باقالی پلو با گوشت؛زرشک پلو با مرغ، چلوکباب، جوجه کباب، ته چین، فسنجون و کباب برگ به اضافه دسر و پیش غذا تدارک دیده بودیم که الان با این وضعیت باید بدون هیچ مراسمی سر خانه و زندگی خود برویم.

کاهش میزان ازدواج به دلیل هزینه‌های سرسام آور عروسی/ جوانان از شرایط کرونایی موجود در انجام ازدواج استفاده کنند

زهره اشراقی، روانشناس و مشاور خانواده، با اشاره به مقدمات امر ازدواج گفت: اگر بخواهیم بحث ازدواج را در حوزه روانشناسی دسته بندی کنیم به چهار قسمت تقسیم می‌شود به این صورت که دسته اول پیش نیازها قرار می‌گیرند که نقش اصلی برعهده مشاور است و می‌تواند بلوغ شخصیتی، عاطفی و روانی فردی که آماده ازدواج است را تشخیص دهد.

او افزود: دسته دوم نیازهایی مانند آمادگی شغلی، اقتصادی، توقعات و انتظارات فرد را دربرمی‌گیرد و دسته سوم شامل نوع کشش‌ها می‌شود یعنی مدل آشنا شدن، رفتارهای هیجانی، وابستگی، دلبستگی و... در این بخش مشخص می‌شود و دسته چهارم نیز به همانندی‌های اجتماعی مرتبط می‌شود یعنی اینکه افراد چقدر تناسب فرهنگی، اجتماعی، مذهبی، اقتصادی و... دارند که عمده مشکلات ما الان در این حوزه است.

این روانشناس با اشاره به افزایش تعداد ازدواج‌ها در دوران کرونا تصریح کرد: مسائل اقتصادی به عنوان پشتوانه هر پروژه‌ای محسوب می‌شوند حال در این میان تجمل گرایی و سطح انتظارات خانواده تاثیر بسیار زیادی در تصمیم گیری جوانان دارد تا جایی که در این روزهای شیوع کرونا، ما بیشترین مراجعه جوانان برای ازدواج را داشتیم چون مراسم برگزار نمی‌شود، تجملاتی وجود ندارد، رسم‌هایی مانند جهاز برون و... که فقط چشم و هم چشمی بود، برگزار نمی‌شود پس جوانان راحت‌تر و با هزینه‌های کمتری می‌توانند سر خانه و زندگی خود بروند.

او افزود: طبق لیست ثبت شده در مرکز مشاوره، از اردیبهشت ماه تاکنون ما بیشترین تعداد مشاوره ازدواج را داشتیم و جوانان اذعان می‌کردند که ترس خرید سرویس طلا، شام عروسی، ورودی سالن، آرایشگاه، لباس عروس، ماشین عروس و... ندارند و فقط با هزینه یک عقد محضری و تهیه وسایل ضروری اقدام به شروع زندگی مشترک خود کردند.

اشراقی با اشاره به هزینه‌های سرسام آور عروسی گفت: هزینه‌های میلیونی برای آرایش یک شب، گل آرایی خاص ماشین آخرین مدل کروکی، فیلمبرداری‌های هالیوودی، شام‌های چندمدل و... سد محکمی دربرابر ازدواج است و این روزها که این مسائل وجود ندارد، آمار ازدواج افزایش پیدا کرده است پس نشان می‌دهد جوانان هم با این وضعیت اقتصادی موجود تمایلی به این تجملات ندارند اما گیر می‌افتند و مجبور می‌شوند جلوی فامیل و دوست درگیر این تجملات شوند.

این مشاور خانواده تصریح کرد: به اعتقاد من اگر در حیطه آموزش مهارت‌های ارتباطی و لذت زندگی زناشویی را بین جوانان افزایش دهیم قطعا آنها به جای تجملات دنبال تشکیل یک زندگی سالم می‌روند و خودشان را درگیر این تجملات که چیزی جز اعصاب خوردی ندارد و چه بسا باعث مقروض شدن آنها هم می‌شود، نمی‌کنند.

او افزود: البته باید توجه کرد که امروز با توجه به شرایط اقتصادی موجود حتی خانواده‌های متمول هم از پَس این هزینه‌های چندمیلیونی برنمی‌آیند و نمی‌توانند حدود 600 میلیون تومان خرج مراسم عروسی کنند.

اشراقی در توصیه‌ای به وزارت ورزش و جوانان گفت: من به این وزارتخانه که متولی امر ازدواج در کشور است، پیشنهاد می‌دهم کارگاه‌های مجازی را تشکیل دهد تا مهارت‌های ارتباطی، ایجاد علاقه، تقویت روابط عاطفی، مهار خشم و... را به جوانان آموزش دهد و مهم‌تر از همه به آنها بگوید یک زندگی سالم لزوما با سرویس‌های طلای چندین میلیونی ساخته نمی‌شود.

این روانشناس با اشاره به تقصیر مراکز مرتبط با مراسم عروسی در ایجاد چنین شرایطی افزود: ممکن است با این شرایط موجود که تمام مراسم‌های عروسی کنسل شده یک سری از مراکز مانند آرایشگاه‌ها، آتلیه‌ها و.. آسیب ببینند اما تا قبل از این اوضاع، همین طمع آنها باعث شده بود این وضعیت در کشور به وجود بیاید برای مثال می‌دیدیم به عروس و داماد پیشنهاد می‌دادند چهار مدل فیلمبرداری مختلف انجام دهند و هزینه‌ای حدود 200 تا 300 میلیون تومان دریافت می‌کردند یا آرایش روز فرمالیته و روز عروسی که پروسه جداست.

اشراقی طی پیشنهادی به جوانان تاکید کرد: الان که این هزینه‌ها نیست بهترین فرصت است جوانانی که قرار ازدواج داشتند سر خانه و زندگی خود بروند و باقی جوانان هم این روش را ادامه دهند و جلوی این هزینه‌های سرسام آور را بگیرند و تن به آنها ندهند و پول خود صرف هزینه‌های مهم دیگر زندگی خود کنند.

کاهش ازدواج ارتباط مستقیمی با سنت‌های دست و پا گیر دارد

عالیه شکربیگی، جامعه شناس، با اشاره به نقش تجملات در کاهش ازدواج گفت: در هر دوره و عصری شیوه‌های زندگی، سبک زندگی و ازدواج با توجه به ساختارهای موجود در جامعه تغییر می‌کند و این فقط مختص جامعه ایرانی نیست و در همه جای جهان اینگونه است.

او افزود: ما اکنون در دوره‌ای به سر می‌بریم که ارزش‌های مادی حاکم بر زندگی انسان‌ها شدند اما بحثی که به وجود می‌آید این است که ما الان باید ارزش‌های مادی گرایانه را به عقب برانیم و مانع آن شویم یا اینکه آنها را همراهی کنیم و با فرزندان‌مان در جهت برگزاری یک سری از مراسم‌ها که الان مُد شده، حرکت کنیم؟! اما این دو فرضیه الان که در جامعه ما رنگ و بوی مادیات بسیار زیاد شده جوابگو نیست و باید فکر دیگری به حال آنها کرد چون نه می‌توانیم آنها را پَس بزنیم نه از پَس همراهی با آن برمی‌آییم.

این جامعه شناس با اشاره به اینکه طرفداران هزینه‌های لاکچری جمعیت 20 درصدی ایران هستند، ادامه داد: الان باوجود اینکه تجملاتی از جمله عروسی‌های لاکچری، آرایشگاه‌های چندین میلیونی، فیلمبرداری‌هایی در کشورهای خارجی، جهیزیه‌های یک میلیارد تومانی و... که وجود دارد و بعضا در اینستاگرام می‌بینیم، توسط 20 درصد از مردم جامعه ما در حال انجام است و 80 درصد از مردم ما توانایی برگزاری چنین مراسم‌هایی را ندارند.

شکربیگی عنوان کرد: از بین این 80 درصد مردمی که توانایی برگزاری چنین مراسم‌هایی را ندارند می‌توان گفت فقط 15 درصد از آنها به جای اینکه مشغول شناخت یکدیگر و گذراندن وقت با یکدیگر باشند، در صف‌های دریافت وام قرار می‌گیرند و با برگزاری چنین مراسم‌هایی سر  خانه و زندگی خود می‌روند اما تا سال‌ها پس از تشکیل زندگی باید با بدبختی قسط و قرض پرداخت کنند.

او افزود: متاسفانه یک فرهنگ غلطی به نام چشم و هم چشمی در ایران وجود دارد که مثلا وقتی دختر یا پسری می‌بیند کسی چنین عروسی‌هایی گرفته است یا از فلان برند خاص جهیزیه خریده یا فیلمبردارش شخص خاصی بوده یا در کشور خاصی فیلمبرداری عروسی‌اش انجام شده و.... حتما باید او هم چنین کارهایی را انجام دهد اما از آنجایی که توان مالی ندارد کلا از ازدواج دست می‌کشد به همین دلیل ما شاهد کاهش ازدواج در کشور هستیم.

شکربیگی با اشاره به لزوم فرهنگسازی ازدواج آسان اظهار کرد: متاسفانه هرچیزی که وارد ایران می‌شود فرهنگ آن وجود ندارد مانند همین ازدواج آسان که سال‌هاست شعار آن را می‌دهیم اما چون فرهنگ آن وجود ندارد به اهداف خود نمی‌رسیم پس فرهنگ‌سازی کردن و پرهیز از تجملات اولین گام در رسیدن به ازدواج آسان است.

او با اشاره به اهمیت فراهم کردن زمینه‌های اقتصادی برای جوانان گفت: الان جوانان از لحاظ اقتصادی توانایی تشکیل خانواده ندارند چون مسکن که اولین نیاز هر انسان است را نمی‌توانند تهیه کنند پس مسئولین باید در جهت ترویج ازدواج آسان ابتدا اشتغال و مسکن جوانان را فراهم کنند تا آنها به راحتی وارد زندگی مشترک شوند پس این وام‌های 50 میلیون تومانی واقعا برای شروع زندگی کافی نیست و دردی را دوا نمی‌کند.

این جامعه شناس اظهار کرد: در بحث فرزندآوری هم همین‌گونه است یعنی ما باید ابتدا شرایطی را فراهم کنیم تا زوجین بتواند از پَس هزینه‌های زندگی یک شخص دیگر هم بربیایند و امکانات لازم را برای او فراهم کنند.

جوانان به خاطر رسم و رسوم‌ها از ازدواج منصرف نشوند

قطعا رسم و رسوم‌ها و سنت‌های دست و پا گیر پرهزینه باعث شده خیلی از دخترها و پسرها چون از پَس پرداخت آنها برنمی‌آیند از ازدواج‌شان جلوگیری کنند و کلا به ازدواج فکر نکنند اما باید بدانند عروسی‌های پر هزینه و به اصطلاح لاکچری و سرویس‌های طلای چندین میلیونی باعث خوشبختی هیچ دختر و پسری در دنیا نشده که بخواهیم به خاطر آنها جلوی تشکیل یک زندگی مشترک و چشیدن طعم خانواده را از دست بدهیم.

انتهای پیام: 7

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز