درس‌های عاشورا برای ایام کرونا

۱۳۹۹/۰۶/۰۹ - ۰۵:۵۲:۳۳
کد خبر: ۱۰۵۰۲۲۷
درس‌های عاشورا برای ایام کرونا
یک استاد تاریخ اسلام در خصوص درس‌های عاشورا گفت: امروزه بشر با چالش‌های زیادی مواجه شده است که یکی از آن‌ها کروناست. آنچه که در این میان با توجه به این شرایط مطرح می‌شود مقوله رنج متعالی است.

غلامرضا ظریفیان، متخصص و استاد تاریخ اسلام و معاون وزیر علوم در دولت اصلاحات، در خصوص واقعه عاشورا به خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری برنا گفت: عاشورا یک واقعه چند وجهی است که پیام‌های جدی برای حیات معنوی انسان دارد. این واقعه برای حیات اجتماعی و مادی انسان نیز پیام‌های متعددی دارد. عاشورا توجه به توحید ناب را بارها به ما یادآور می‌شود.

او افزود: انسان موجودی خداساز است و خداوند را در تخیل خود متصور می‌شود. از سویی عاشورا نیز توحید و معاد را به ما یادآوری می کند. توحید حقیقی و واقعی را می‌توان در عاشورا شناخت نه آن توحیدی که امروزه ما در ذهن خود به اشتباه متصور شده‌ایم. امروزه بسیاری از ما هوای نفس خود را خدای خود ساخته‌ایم و به اشتباه در مسیری قرار گرفته ایم که متصور هستیم مسیر حق است.

معاون اسبق وزیر علوم خاطرنشان کرد: مبارزه امام حسین (ع) با یزید در این مسیر بود زیرا بنی‌امیه به دنبال تلقین خدایی غیرواقعی بود. خدایی که به جای رحمت، خشم و ظلم؛ به جای عدالت، بی عدالتی؛ به جای رفاه همگانی، فاصله طبقاتی و اشرافیت ایجاد کرده بود. قطعا در همین راستا مهم ترین پیام عاشورا در خصوص حیات معنوی است تا خداوند واقعی را شناخته و زندگی را بر اساس خداوند حقیقی پیش ببرند.

این استاد تاریخ اسلام در خصوص پیام عاشورا برای زندگی مادی و اجتماعی انسان‌ها گفت: امروزه بشر با چالش‌های زیادی مواجه شده است که یکی از آن ها کرونا است. آنچه که در این میان با توجه به این شرایط مطرح می شود مقوله رنج متعالی است. بشر به صورت طبیعی زندگی سختی دارد. گاهی انسان در سلامت قرار دارد و گاهی نیز رنج بیماری بر انسان فائق می شود و این رنج و شادی در جنبه‌های مختلف وجود دارد.

او افزود: به صورت طبیعی انسان برای رنج های خود باید تدابیری بیاندیشید. در این میان یک مرحله بالاتر از این مسیر داریم که جهان انسانی را که با رنج و سختی همراه است تبدیل به رنج متعالی می‌کند. رنج متعالی آن سختی است که انسان متحمل می‌شود. یکی از وجوه رنج متعالی این است که وقتی انسان‌ها بی عدالتی و ظلم را در جامعه مشاهده می کنند باید تلاش کنند با رنجی که نصیب آن‌ها می شود، دیگران را از جهل و نادانی فارغ کنند. این سختی می تواند زندان و یا حتی شهادت باشد.

ظریفیان با اشاره به زیارت اربعین ادامه داد: امام حسین (ع) خون قلب خود را داد و رنج متعالی را پذیرفت تا مردم از جهل و گمراهی نجات پیدا کنند. انسانی که قصد پیدا می کند تا رشد کند، خوبی را صرفا برای خود نمی خواهد بلکه جامعه ای را که دچار فقر و بیماری و ظلم است تا پای جان تلاش می کند تا این معضلات را کم کند. کم کردن استفاده ابزاری از دین، کاهش خرافات در جامعه همان بیماری هایی هستند که باید در جامعه کاهش تا جامعه بتواند به سمت تعالی و آزادی سوق پیدا کند.

معاون اسبق وزیر علوم تصریح کرد: انسان ها به این دلیل انسان هستند که تلاش می کنند تا رنج دیگران را کاهش دهند. گاهی اوقات برای کاهش دادن رنج دیگران باید کمبود و اسارت و شکنجه‌ای را بپذیرند. رنج متعالی مهم‌ترین درسی است که عاشورا به جامعه امروز ما می‌دهد. هستند افرادی که دین ندارند اما این فقدان آن‌ها را از جرگه انسانیت خارج نمی‌کند بلکه با یک خلا رو به رو می‌کند. در همین راستا انسان نمی‌تواند انسان باشد اما آزاده نباشد. بنابراین شرط اصلی انسان بودن آزاده بودن است.

این استاد تاریخ اسلام با اشاره به شیوع یک بیماری همه‌گیر در کشور و جهان گفت: امروزه تلاش برای کاهش رنج مردم در عرصه های بهداشتی و اقتصادی با تحمل رنج در زندگی شخصی نیز می تواند همان رنج متعالی باشد تا جامعه اندکی از این سختی رهایی پیدا کند.

انتهای پیام: 2/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز