گزارش برنا از تاثیر طب سنتی بر مهار کرونا؛

همه چیز درباره تاثیر داروهای گیاهی جدید در مهار کرونا

۱۳۹۹/۰۸/۲۵ - ۰۵:۰۶:۴۸
کد خبر: ۱۰۸۶۲۹۳
همه چیز درباره تاثیر داروهای گیاهی جدید در مهار کرونا
ویروس ناشناخته کرونا همه را برای مبارزه فراخوانده و در این میان هر روزه دارویی به لیست های جهانی اضافه می شود اما طب سنتی ایرانی نیز در میان این پروتکل ها مجوز گرفته است.

به گزارش برنا؛ هنوز در جهان دارویی برای مهار کرونا یافت نشده است. علم پزشکی هم در مرحله کارآزمایی دارویی به سر می‌برد و داروهای تجویز شده در حد مسکن است. در این راستا از سوی سازمان غذا و دارو چند داروی گیاهی در زمینه مهار کرونا وارد بازار شده است. یکی از این داروهای افشانه پی اچ آر است.

اما و اگرهای طب سنتی برای مقابله با کرونا

مصطفی صفاری، مدیرعامل شرکت داروسازی جابربن حیان درباره تاثیر این اسپری گفت: این دارو که با نام تجاری پی اچ آر به صورت اسپری به بازار عرضه شده، می‌تواند طی سه تا پنج روز عوارض ریوی ناشی از بیماری کووید ۱۹ نظیر سرفه و تنگی نفس را از بین ببرد. 

او افزود: افشانه پی اچ آر از زعفران، اکالیپتوس، آویشن و ... تشکیل شده و جزو داروهای گیاهی مجوز گرفته برای مهار کرونا است.

از سوی دیگر طی روزهای اخیر هم محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو درباره صدور مجوز تولید برای 4 داروی گیاهی مؤثر در درمان کرونا، گفته است که این دارو‌ها از میان تعداد قابل توجهی دارو انتخاب شد که برخی  ادعا می‌کردند در کمک به درمان و درمان قطعی کرونا می‌توانند موثر باشند.

این در حالی است که کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در تاثیر طب گیاهی در روند درمان کرونا در توئیتی نوشت: «هیچ درمان قطعی برای بیماری کووید19‬در هیچ کجا در هیچ مکتب طبی اعم از سنتی یا مدرن، کشف و ارائه نشده است. ‌درمان‌های موجود صرفا بر اساس برخی مطالعات با اثربخشی نسبی یا محدود در حال استفاده است و داروهای گیاهی و سنتی مجاز نیز صرفا به عنوان مکمل در کنار سایر درمان‌ها استفاده می‌شوند.» او در پاسخ کوتاه به خبرنگار برنا درباره خواص این افشانه گفت: این  افشانه درمان کمکی برای بهبود تنفس محسوب می شود.

تاثیر داروهای گیاهی در مهار کرونا اثبات نشده است

مسعود مردانی، عضو کمیته ملی مبارزه با کرونا درباره تاثیر افشانه پی اچ آر برای مهار کرونا به خبرنگار برنا گفت: تاکنون در هیچ یک از مقالات دنیا تاثیر داروهای گیاهی در مهار کرونا مورد تایید قرار نگرفته است. 

او افزود: این اسپری و دیگر داروها در حد داروهای کمک هستند. برای مثال آسپرین، استامیوفن، ناپرکسن، شربت آویشن برای کاهش دردهای ناشی از بیماری تجویز می‌شود، طبیعتا داروهای گیاهی و اسپری مذکور هم درحد مسکن هستند. 

داروهای گیاهی باعث تقویت ایمنی بدن می‌شود

در ادامه حسینعلی شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره تاثیر دارهای گیاهی در مهار کرونا به خبرنگار برنا گفت: تاکنون هیچ درمان قطعی برای مهار کرونا مورد تایید مراجع علمی دنیا قرار نگرفته است. 

او افزود: طب ایرانی هم برخی از داروها را معرفی و چند مورد نیز در بازار توزیع شده که باعث کاهش عوارض بیماری می‌شود.

شهریاری تصریح کرد: اغلب داروهای گیاهی باعث تقویت ایمنی بدن می‌شود. این داروها در مواردی که فرد دچار کرونا در مرحله پیشرفته شده می‌تواند کمک کننده باشد.

این نماینده مجلس درباره کم و کیف ارائه مجوز انواع داروها از سوی سازمان غذا و دارو گفت: این سازمان بر اساس قانون تمامی داروها را بررسی کرده و تست‌های لازم را انجام و طبق شواهد عینی مجوز برای داروهای موثر در  روند درمان را صادر می کند.

مکمل‌ها یا داروهای گیاهی!

همچنین یداله سهرابی، رییس کمیسیون دارو و تجهیزات نظام پزشکی کشور در واکنش به ادعای رییس سازمان غذا و دارو درباره صدور مجوز تولید برای 4 داروی گیاهی مؤثر در درمان کرونا به خبرنگار برنا گفت: بر اساس تعاریف داروها (drug) جزو درمان‌های کمک کننده هستند. از سوی دیگر کلمه مکمل خارج از دارو بحث می‌شود. البته در تعاریف عام مکمل و دارو در یک تعریف گنجانده می‌شوند اما مکمل‌ها کمک کننده و نقش دارویی مدنظر را در درمان بیماری‌ها ندارند. مسئولان امر بیشتر به باور بنده بر مکمل‌ها تاکید دارند تا داروهای درمانی.

داروی اصلی کرونا چیست؟ 

با شیوع کرونا تجویزهای متعدد همچون دودکردن اسفند، روغن بنفشه، انواع و اقسام دمنوش ها توصیه شده است. این در حالی است که هنوز دارویی برای مهار کرونا یافت نشده است. در این میان فقط رعایت پروتکلهای بهداشتی زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، شستن دست میتواند بیش از هر داروی دیگر در مصونیت افراد در برابر کرونا تاثیرگذار باشد. 

//انتهای پیام: 7

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز