رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت:

وضعیت ذخیره دارو چندان مناسب نیست اما اورژانسی هم نیست/پیوند عضو فرد کرونایی به بدن فرد سالم غیر ممکن است/ قاچاق معکوس دارو آزار دهنده است

۱۳۹۹/۰۹/۱۲ - ۱۴:۳۰:۳۶
کد خبر: ۱۰۹۷۴۴۵
وضعیت ذخیره دارو چندان مناسب نیست اما اورژانسی هم نیست/پیوند عضو فرد کرونایی به بدن فرد سالم غیر ممکن است/ قاچاق معکوس دارو آزار دهنده است
مهدی شادنوش درباره وضعیت تامین دارو برای معلولان گفت: با پیگیری‌های انجام شده شرایط در این زمینه مناسب نیست، اما وضعیت هم چندان اورژانسی و حاد نیست.

به گزارش برنا؛ نشست خبری محمد تقی جغتایی،  مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی و مهدی شادنوش، رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزات بهداشت به مناسبت روز جهانی معلولین و به صورت مجازی برگزار شد.

با انتقال سریع افراد به مراکز درمانی از سکته مغزی و معلولیت جلوگیری شود

مهدی شادنوش در این نشست گفت: در کشور ما با توجه به گسترش شهرنشینی و فقر حرکتی تلاش‌های متعدد انجام شده تا از پیشرفت عواقب معلولیت و هزینه ها محتمل بر خانواده‌ها جلوگیری شود.

او  افزود: باید به غیر از بیماری ژنتیکی از باقی بیماری‌ها که منجر به معلولیت می شود جلوگیری کرد. در سال های اخیر برای پیشگیری از سکته‌های مغزی و قلبی اقدامات مناسب انجام شده است. برای مثال در گذشته یک فرد با گرفتگی مغزی به معلولیت مادام العمر دچار می‌شد. امروزه مردم باید بدانند که چه علائمی را جدی گرفته و در اسرع وقت بیمار خود را با اعلام اینکه بیمار کد 704 است به مراکز درمانی برسانند. اگر در اسرع وقت تزریق‌ها و درمان انجام شود از معلولیت جلوگیری خواهد شد.

شادنوش  ادامه داد: گسترش ارائه خدمات توانبخشی در وزارت بهداشت با جدیت بررسی می‌شود و توانبخشی باید جزو خدمات سلامت قرار گیرد. نوع خدمات و میزان آن تدوین و قابل اجرا است.

او تاکید کرد: تعدادی شناسنامه برای برخی از افراد داری معلولیت تدوین و ابلاغ شده است.در این زمینه از بیمه ها درخواست کمک داریم.. در حال مذاکره با بیمه ها هستیم. باید  هزینه‌های سراسر کشور در حوزه سلامت تحت پوشش بیمه ها قرار گیرد.

توسعه مراکز ارائه خدمات به افراد دارای معلولیت در کشور/ توانبخشی از راه دور انجام می شود

شادنوش در خصوص توسعه مراکز ارائه خدمات به معلولان در کشور به خبرنگار برنا گفت: مراکز ارائه خدمات توسعه یافته و در سراسر کشور  بخش خصوصی و توانبخشی از راه دور فراهم شده است و ارتباط با بیمار برقرار است.

او در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار برنا درباره اصلاح معابر برای افراد دارای معلولیت اظهار کرد: این مقوله بر عهده وزارت بهداشت نیست و یک قانون جامع چند جانبه است که باید در اختیار معلولین قرار گیرد.

تعداد پیوند عضو امسال 30 درصد میزان پیوند در سال 98

او درباره وضعیت پیوند عضو در ایام کرونا به خبرنگار برنا گفت: در بهمن 98 رکوردها مناسبی در زمینه پیوند عضو رخ داده، در آن دوران در بالاترین میزان پیوند عضو در کشور بودیم. این مقوله هم اکنون 30 درصد سال گذشته است. امید است با فرهنگسازی مردم بدانند که نیاز به پیوند عضو همچنان وجود دارد.

وضعیت دارو در کشور چندان حاد نیست

شادنوش درباره وضعیت تامین دارو برای معلولان عنوان کرد: با پیگیری‌های انجام شده شرایط در این زمینه مناسب نیست، اما وضعیت هم چندان اورژانسی و حاد نیست. وضعیت ذخیره دارو چندان مناسب نیست. در پی این هستیم تا با ساماندهی امور، دارو به نیازمند واقعی برسد تا نگرانی از روند درمان کاهش پیدا کند.

او با بیان اینکه در زمینه دارو دچار افت و خیزهایی شده‌ایم، افزود: تحریم‌ها ناعادلانه است. در کشور کمبود وجود دارد اما دچار بحران نشده‌ایم. امید است بانک مرکزی وضعیت بیماران خاص را در اولویت خود قرار دهد. این داروها همچون نان شب برای بیماران خاص هستند.

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزات بهداشت ادامه داد: برای بیماران اس ان ای خدمات دهی مناسبی انجام شده است. این مقوله به اعتبارات وزارت بهداشت ارتباط دارد. امید است با برطرف شدن شرایط بتوان خدمات بهتر به این افراد ارائه کرد.

قاچاق معکوس دارو آزار دهنده است

او افزود: به دنبال در اختیار گیری کدملی بیماران هستیم. قاچاق معکوس در کشور ما را آزار می‌دهد باید از خروج داروهای گران قیمت از سیستم توزیع کشور جلوگیری شود.

افزایش تبادلات و پیوند سلولی در کشور

شادنوش درباره روند اهدای عضو در کشور گفت: در برخی از کشورها عمل های پیوند عضو تعطیل شده است. در اسفند 98 با بروز کرونا بلافاصله دستورالعمل های مناسب صادر شد و در دهه سوم فروردین سال جاری روند اهدای عضو آغاز شد. 

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزات بهداشت تاکید کرد: سال جاری هزینه های پیوند افزایش یافته و تعداد قابل توجهی قلب اهدا شده است. در کنار آن پیوند مغز استخوان به شکل مناسب انجام می شود. همچنین تبادلات و پیوند سلولی افزایش یافته است. پیوندهای سلولی خیلی دشوار است، چون ممکن است در بین یک میلیون نفر در دنیا دو نفر سلول‌هایشان با یکدیگر تطابق داشته باشند.

تفاوتی میان معتادان و سایر افراد درخدمات رسانی وجود ندارد

او درباره خدمات رسانی به معتادان افزود: خدمات رسانی به گونه ای نیست که فردی به دلیل ابتلا به اعتیاد خدمات دریافت نکند. معتادان متجاهر به بیمارستان ها 6 گانه هدایت می‌شوند و بین معتاد و دیگر افراد جامعه تفاوتی در دریافت خدمات بهداشت و درمان نیست.

باید بتوان کیفیت زندگی افراد داری معلولیت را ارتقا داد

شادنوش ادامه داد: باید بتوان کیفیت زندگی افراد دچار بیماری های ژنتیکی را بهبود بخشید. در گفتار درمان، فیزیوتراپی و کاردرمان کیفیت زندگی را ارتقا داد. این مقوله در برخی از بیماری‌ها در وزارت بهداشت با مساعدت مسئولان وزارت بهداشت همراه است.

به گفته او برای توانبخشی و ارائه خدمات به افراد مبتلا به بیماران اس ان ای و اختلالات اوتیسم بودجه ای در نظر گرفته شده است همچنین برای حرکت به سوی توانبخشی و رسمیت دادن به این موضوع در پی مذاکرات با بیمه‌ها هستیم.

استفاده از داروی مایفورتیک به جای سل سپت برای بیماران کلیوی

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزات بهداشت درباره داروی "سل سپت" ویژه بیماران کلیوی گفت: تلاش شده تا ماهانه خدمات به شکل مناسب به دست مصرف کنندگان برسد  و از داروهای جایگزین همچون مایفورتیک استفاده شده است.

او درباره رسیدن دارو به درب منزل بیماران افزود: این اقدام چندان سخت نیست. اما عبور از یک روش سنتی به مدرن و تغییر افکار دست اندکاران دشوار است ولی همچنان در تلاش هستیم این اتفاق رخ دهد.

شادنوش اظهار کرد: در این اقدام دارو با سریال مشخص و با کد ملی فرد ارائه و دریافت افراد از نزدیکترین داروخانه محقق می شود. اگر این اتفاقات نیفتد حواشی همچون پین انسولین بروز می کند.

پیوند عضو فرد کرونایی به بدن فرد سالم غیر ممکن است

این مقام مسئول ادامه داد: پیوند عضو فرد کرونایی در بدن فرد سالم غیر ممکن و طرح همچین مواردی تعجب برانگیز است. برای دست اندرکاران علمی پیوند عضو از یک فرد کرونایی به فردی دیگر یک فکاهی است. نباید هر مطلب نسنجیده را  به عنوان خبر تلقی کرد.

 چند صباح دیگر روزهای خوب در راه هستند

شادنوش در پایان افزود: دستورالعمل‌ها در زمینه خدمات توانبخشی افزایش یافته و برای خدمات گفتار درمانی و کاردرمانی اقدامات مناسب انجام شده است. مبالغی با عنوان یارانه پرداخت شده است که در این شرایط می توان از کلینیک های خصوصی برای بهره گیری از خدمات  استفاده کنند. هم اکنون وزارت بهداشت تا زمان اتمام پاندمی کرونا به اندازه تعرفه بخش خصوصی سوبسیت ارائه می دهد و چند صباح دیگر روزهای خوب در راه هستند.

//انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز