در چهارمین نشست کارگروه خانواده قرارگاه عملیاتی کرونا مطرح شد:

ضرورت توجه ویژه به زنان شاغل در مشاغل غیررسمی آسیب دیده از کرونا

۱۳۹۹/۱۰/۱۰ - ۱۱:۲۲:۲۳
کد خبر: ۱۱۱۲۲۸۱
ضرورت توجه ویژه به زنان شاغل در مشاغل غیررسمی آسیب دیده از کرونا
رئیس کارگروه خانواده قرارگاه عملیاتی کرونا بر حمایت از حوزه های متنوع فعالیتی زنان تاکید کرد.

به گزارش برنا؛ فریبا نظری، رئیس کارگروه خانواده قرارگاه عملیاتی در چهارمین نشست کارگروه خانواده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه برگزاری جلسات کارگروه اهمیت بسیار زیادی دارد، اظهار کرد: جان تک تک هم وطنان ما ارزشمند است و در صورتی که از طریق این کارگروه بتوانیم از ابتلا و آسیب حتی یک نفر از خانواده ها جلوگیری کنیم و یا بتوانیم مانع خسارتی شویم، به رسالتمان عمل کرده ایم.

رئیس کارگروه خانواده با بیان اینکه شرایط کشور از نظر آمار شیوع و درگذشتگان ناشی از کرونا، نسبت به ماه های گذشته در وضعیت بهتری قرار دارد؛ افزود: خوشبختانه با عزم و خواست عمومی مردم، اقدامات وزارت بهداشت و پیگیری های جدی قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز در کشور به صفر رسیده است. افزایش ظرفیت تست کرونا برای عموم مردم، ممنوعیت ترددها، محدودیت ساعات کار اصناف، غربالگری سراسری حضوری و تلفنی و اجرای طرح شهید سلیمانی وزارت بهداشت؛ از جمله اقداماتی بود که در ماه های اخیر در کاهش میزان ابتلا به کرونا، بسیار موثر بوده اند. اگرچه بدیهی است نباید تصور کنیم که شرایط کشور به روال عادی بازگشته است.

او در همین راستا ادامه داد: با توجه به اینکه در فصل زمستان هستیم و احتمال گسترش بیماری زیاد است، باید تا پایان این فصل و زمانی که واکسن کافی در اختیار همه مردم قرار گیرد، مستمراً بر عدم برگزاری دورهمی های خانوادگی، عدم خروج غیرضروری از خانه و استفاده بیشتر از فضای مجازی برای خریدهای روزانه تاکید کنیم.

مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه یکی از نگرانی های مردم، ازدحام جمعیت در مکانهای عمومی و خصوصاً در وسایط حمل و نقل عمومی است، افزود: افزایش امکان دورکاری، کاهش ساعات کار اصناف و مشاغل و چرخشی کردن ساعات کاری؛ در کاهش تراکم جمعیت در اتوبوس ها و مترو موثر بوده است و در عین حال اقداماتی برای افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی و رفاه مردم، در حال انجام است.

نظری با اشاره به اینکه عموماً زنان در مشاغل غیررسمی فعالیت دارند، گفت: با توجه به اینکه شاغلین این مشاغل، درآمد ثابت و پایداری ندارند؛ با شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مداوم آنها، ضررها و خسارت های جبران ناپذیری به زنان شاغل و خصوصاً زنان سرپرست خانوار وارد شده است.

وی همچنین ضمن تاکید بر حمایت از حوزه های فعالیتی زنان گفت: پیگیری و تلاش برای رفع مشکلات و مسائل مشاغل مرتبط با زنان که در اثر شیوع بیماری کرونا آسیب های زیادی دیده اند، نیز بخشی از اقدامات پیش روی کارگروه خانواده است. برخی از مشاغل زنان مانند آرایشگاه های زنانه در دسته سوم دستورالعمل اولویت های شغلی ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا قرار داشت که این دسته مشاغل شامل محدودیت های بیشتری هستند و به تبع آن بیشتر در معرض تعطیلی قرار می گیرند و این در حالی است که آرایشگاه های مردانه در دسته دوم قرار داشتند. با هدف رفع مشکل معیشت و کسب درآمد زنان شاغل در این حوزه ها که تعدادی از آنها نیز سرپرست خانواده هستند، با پیگیری های قرارگاه و مساعدت وزارت بهداشت مبنی بر رعایت کامل پروتکل های بهداشتی، این شغل در دسته دوم جای گرفت تا از بخشی از مشکلات شاغلین این حوزه کاسته شود.

رئیس کارگروه خانواده در ادامه اشاره کرد: کارگروه خانواده درخواست سازمان فنی و حرفه ای مبنی بر انتقال آموزشگاه های فنی و حرفه ای را از رسته سوم به دوم از طریق قرارگاه عملیاتی نیز پیگیری خواهد کرد.

نظری همچنین خاطرنشان کرد: جانبازان و آزادگان عزیز و همسران ایشان به همراه همسران و والدین شهدا که عموماً در گروه سالمندان قرارگرفته اند، از جمله گروه های در معرض خطر هستند که نیاز به توجه ویژه دارد و باید طرح ها و اقداماتی برای رسیدگی بیشتر به این قشر توسط دستگاه های متولی، اجرایی شود.

مشاور وزیر کشور گفت: دو نگرانی در خانواده ها وجود دارد، یکی اینکه با توجه به محدودیت ها و نبود امکان خروج از خانه، یک سری از تفریحات خانواده ها از آنها سلب شده است که این امر می تواند موجب افزایش فشارهای روانی و تشدید اختلافات در درون اعضای خانواده شود که نهادهای مختلف از جمله وزارت ورزش و جوانان و صدا و سیما باید برنامه ها و تولیداتی در این حوزه داشته باشند.

وی افزود: نگرانی دیگر، عدم تحرک اعضای خانواده خصوصاً کودکان و نوجوانان است، که در دراز مدت موجب بروز مشکلات جسمی و روانی خواهد شد که نیاز به آموزش خانواده ها و ترغیب آنها به انجام حرکات نرمشی و ورزشی در محیط خانه، همچنین لزوم حضور فعال دانش آموزان در کلاس های مجازی ورزش مدارس؛ احساس می شود.

مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده با تاکید بر لزوم اطلاع رسانی مناسب از اقدامات صورت گرفته در حوزه مقابله با بیماری کرونا و چالش های ناشی از شیوع این بیماری در کشور، گفت: یکی از مهمترین مسائل موجود در شرایط کنونی عدم اطلاع رسانی به موقع و کافی به مردم و خانواده ها از اقدامات صورت گرفته و تصمیمات اتخاذ شده است، همین مسئله موجب می شود تا گروه های مختلف مردم نتوانند از امکانات، تسهیلات و برنامه های ویژه دولت و نهادهای مختلف که برای کمک رسانی درنظر گرفته شده است، به خوبی بهره مند شوند.

رئیس کارگروه خانواده همچنین ضمن تاکید مجدد بر تولید محتوای جذاب و متنوع با محوریت خانواده تصریح کرد: درحالی که باید اطلاع رسانی و آموزش به خانواده ها در برنامه همه نهادها و سازمانها باشد، ضروری است از اشاعه نکات منفی و مخرب نیز جلوگیری شود چراکه پرداختن به اخبار منفی و تکرار مسائل و مشکلات بدون ارائه هیچ راهکار عملی، صرفاً موجب آسیب به سلامت روان خانواده ها می شود.

نظری همچنین از نماینده سازمان های مردم نهاد خواست تا گزارشی از توانایی و ظرفیتهای سازمان های مردم نهاد در حوزه مدیریت بیماری کرونا خصوصاً با محوریت خانواده ها که مغفول مانده است، به این کارگروه ارائه کنند تا ضمن ارائه این گزارش به قرارگاه عملیاتی و سازمان امور اجتماعی کشور، زمینه هم افزایی و بهره مندی بیشتری از توانمندی های سازمان های مردم نهاد فراهم شود.

نظری با اشاره به گزارش نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه پیشین این کارگروه اشاره کرد و گفت: بررسی تجربیات کشورهای دیگر در مدیریت بیماری کرونا می تواند راهگشا باشد. به همین منظور، تحلیل آماری این گزارش برای استفاده بیشتر به استانداران به عنوان روسای ستادهای استانی مقابله با کرونا، ارائه خواهد شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز