وزیر بهداشت خبر داد:

شناسایی یک مورد دیگر از ویروس بریتانیایی در ایران/ واکسیناسیون با استفاده از واکسن داخلی از اواسط بهار آغاز می‌شود/ آغاز واکسیناسیون با واکسن‌های وارداتی از ۲۲ بهمن/ منتظر سهمیه کواکس و تولید داخل نمی‌مانیم

۱۳۹۹/۱۱/۰۱ - ۱۱:۵۳:۰۹
کد خبر: ۱۱۲۳۴۹۰
شناسایی یک مورد دیگر از ویروس بریتانیایی در ایران/ واکسیناسیون با استفاده از واکسن داخلی از اواسط بهار آغاز می‌شود/ آغاز واکسیناسیون با واکسن‌های وارداتی از ۲۲ بهمن/ منتظر سهمیه کواکس و تولید داخل نمی‌مانیم
سعید نمکی گفت: امیدواریم قبل 22 بهمن اولین گروه های هدف را توسط واکسن وارداتی واکسینه کنیم. اما تا زمانی که بی خطر ترین واکسن را وارد نکنیم این کار را انجام نمی دهیم.

به گزارش برنا؛ سعید نمکی، وزیر بهداشت طی نشست خبری که در رصدخانه طرح شهید سلیمانی برگزار شد، گفت: طی هفته جاری وضعیت جهان اسفناک بوده و مرگ و میرها بالا بوده است. آمریکا بیشترین میزان تلفات یعنی 2802 مرگ، بریتانیایی 1610، آلمان 1139، ایتلالیا 603، روسیه 554، اسپانیا 404 و متاسفانه کشور ما 84 نفر مرگ و میر روزانه داشتیم ولی خوشبختانه در ایران کاهش مرگ ها به صورت ثابت مانده است.

او افزود: منحنی ها نشان از پیک سوم می دهد. در این پیک تفاوت هایی با قبل وجود دارد. وضعیت در این پیک طولای تر و گرفتارکننده تر است و اگر پیک دوم را ببینیم و با پیک سوم که در آن بودیم مقایسه کنیم میزان سرعت آن نسبت به سایر پیک ها بیشتر اما نزول نمودار آن به صورت ناگهانی بوده که نشانگر موفقیت ما در مدیریت بیماری است.

نمکی تاکید کرد: اندوختن تجربه پیک های اول و دوم سبب این اتفاق خوب شده و در کنار هم قرار گرفتن نیروها هم نشان از مدیریت کرونا در کشور دارد.

وزیر بهداشت با اشاره به کاهش شیوع کرونا در شهرهای شمالی گفت:  حدود 10 نقطه قرمز در مازندران داریم. طی هفته پیش سفری به این استان داشتم و حامل این مژده به مردم عزیز این استان هستم که با همت استاندار و رئیس دانشگاه استان مازندران این ده نقطه قرمز به سمت نارنجی سوق پیدا کرده است. نگرانی هایی که داشتیم با تیزهوشی رفع شد و امروز شاهد کاهش بیماری در نقاط شمالی کشور هستیم.

او با بیان اینکه 23 شهر نارنجی در کشور وجود دارد افزود: هماهنگی در رهگیری افراد کرونا مثبت وجود دارد. در بخش های سلامت، بسیج و سایر دستگاه ها نقش خوبی ایفا شد.

وزیر بهداشت با اشاره به لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی تاکید کرد: مردم به خوبی رعایت می کنند ولی افت موارد به دلیل عادی پنداری داریم و هنوز در رنج معقول برای فاصله گذاری که باید به بالای 90 درصد برسد نیستیم.

نمکی در ادامه گفت: ابراز نگرانی در خصوص موارد ویروس جهش یافته داریم. بعد از 5 مورد اعلامی، یک مورد دیگر از هموطنان ما که از انگلستان آمد مشاهده شد که در بیمارستان دولتی بستری بود و همه اطرافیان تحت رصد بودند و حال همه آن ها خوب است.

وزیر بهداشت تاکید کرد: تست واکسن ایرانی در مجموعه برکت مراحل بعدی را سپری کرد. مجموعه رازی اجازه‌ی تست بالینی گرفت و هفته آینده از شروع اولین فاز ساخت داخل رونمایی می کنیم.

او در خصوص ساخت واکسن مشترک با کشور کوبا گفت: واکسن مشترک ما با کشور کوبا در حال بررسی است در فاز دوم قرار دارد که در کشور ما طی می شود و فاز سوم به نام پاستور در کشور آغاز خواهیم کرد و امیدواریم در اواسط بهار این واکسن دست یابی داشته باشیم.

وزیر بهداشت عنوان کرد: امیدواریم قبل 22 بهمن اولین گروه های هدف را توسط واکسن وارداتی واکسینه کنیم. اما تا زمانی که بی خطر ترین واکسن را وارد نکنیم این کار را انجام نمی دهیم و چانه زنی ما هم برای موثرترین و بی خطر ترین واکسن است. توزیع واکسن کواکس در کشورهای هدف آغاز شده ولی منتظر سهمیه کواکس و تولید داخل نمی مانیم.

نمکی ضمن گلایه از مردم اظهار کرد: کسانی که تمنای ما را گوش نکردند. اما با وجود تحریم ها دستاوردهای عظیم در عرصه ملی داشتیم و در مقایسه با کشورهای پیشرفته شمار مرگ میر ما در کشور 2 رقمی است اما در آن کشور ها بیش از هزار مرگ و میر روزانه ثبت شده است. یکسال تمام کادر بهداشت و درمان بدون لحظه ای درنگ در مقابل هجمه های سنگین ایستادند اما عده ای با بی توجهی چه در مراسم و سفر ها این دستاوردها را مصرف می کنند و به قربانگاه می برند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز