برنا در یک سالگی کرونا درایران گزارش می دهد؛

ماسک؛ وحشتی که بر صورت ها جای گرفت

۱۳۹۹/۱۱/۳۰ - ۰۴:۵۰:۴۵
کد خبر: ۱۱۳۸۸۳۹
ماسک؛ وحشتی که بر صورت ها جای گرفت
12 ماه و 11 هفته و 10 روز است که جهان با ترسی جدید به نام کرونا رو به رو شده است که تمامی ابعاد موجود در زندگی بشر را دستخوش تغییر کرده است و به فصلی جدید در زندگی انسان ها بدل شده است.

به گزارش برنا؛ انتشار تصاویر مردی جوان در شهر ووهان چین که بر روی زمین افتاده و از شدت درد به خود می پیچد، نخستین تصاویری بود که رعب و وحشت را به جهانیان تزریق کرد. ترسی به نام کرونا که از نخستین علائم آن در جهان حدود 12 ماه و 11 هفته و 10 روز می گذرد که همچون برخی بیماری های دیگر منشا آن خاور دور بود.

نخستین نشانه ها

بر اساس داده‌های دولت چین، اولین مورد ابتلا به ویروس کرونا در تاریخ ۱۷ نوامبر ۲۰۱۹، چند هفته پیش از اعلام رسمی بیماری جدید از سوی مقامات، به ثبت رسید. اولین بیمار مبتلا که بیمار صفر نامیده می ‌شود ظاهرا یک فرد ۵۵ ساله مقیم هوبی بوده اما این موضوع هنوز به طور رسمی تایید نشده است. اعضا پزشکی در ووهان تا پایان سال گذشته، ده‌ ها بیمار را مورد مداوا قرار دادند که از چیزی شبیه به ذات‌الریه با علتی نامعلوم رنج می‌بردند. این بیماران با مشکلات متعددی از جمله تب شدید، سرفه و سختی در تنفس مواجه بودند.

ایران و کرونا

این بیماری اما به همین شهر محدود نشد و در ادامه به سایر کشورهای جهان نیز سرایت کرد و در تاریخ 30 بهمن ماه نخستین موارد ابتلا به آن در ایران نیز مشاهده شد. شاید بتوان این بیماری را به عنوان مهم ترین چالش عرصه سلامت پس از پیروزی انقلاب اسلامی دانست به گونه ای که حال و هوای کشور در همان روزهای نخست را پراسترس کرد و بسیاری از مردم نگران مبتلا شدن خود و عزیزانشان به این بیماری شدند. در راستای مقابله با این بیماری ستاد ملی مقابله با کرونا به فرماندهی وزیر بهداشت آغاز به کار کرد و بسیاری از مسئولان لشکری و کشوری درگیر بیماری کرونا شدند و همگان علاوه بر وظیفه ذاتی خود، در راستای مقابله با کرونا نیز مسئول شدند.

نخستین استان

منشأ اصلی بروز این بیماری در ایران هنوز به درستی مشخص نشده اما در تاریخ ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ از قم گزارش هایی دریافت شد و ایران را نیز به نبرد سخت و طولانی با کرونا کشاند. این ویروس به سرعت در کشور پخش شد و کم کم شاهد آغاز مرگ و میر بر اثر کرونا در کشور بودیم و در همان ابتدا دو نفر در این رابطه در بیمارستان کامکار قم جان خود را از دست دادند.

دوم اسفند، وزارت بهداشت از تایید 13 مورد جدید ابتلا به کرونا در ایران خبر داد و گفت اغلب آن ها یا در قم ساکن‌ هستند یا سابقه سفر به قم را در روزهای اخیر داشته ‌اند بدین ترتیب بود که شیوع بیماری کرونا در کشور گسترش پیدا کرد، در روزهای پایانی اسفند 98 سرعت ابتلا به ویروس کرونا در ایران به 20 تا 40 نفر در ساعت و مرگ مبتلایان به دو نفر در هر ساعت رسید. با این وجود اسفندماه، پر استرس ترین روزها برای شهروندان را رقم زد. علت نخست عدم آشنایی با بیماری و علت دوم عدم تجربه مشابه در کشور طی سال های اخیر بود.

نوروز و کرونا

نوروز 1399 یکی از عجیب ترین اعیاد تاریخ کشور بود به گونه ای که هراس از حجم زیاد سفرها و دید و بازدیدها از یک سو، کمبود اقلام بهداشتی و نگرانی در خصوص تامین معیشت مردم از جمله مهم ترین دغدغه های آن روزها بود که منجر به اعمال نخستین دستورالعمل ها و محدودیت ها در کشور شد که همراهی مردم در کنار عملکرد قابل قبول دولت توانست این عرصه را به کنترل درآورد و پس از سالیان سال شاهد بودیم تا در روز 13 فروردین خیابان ها و عرصه های طبیعی خالی از جمعیت شده و همراهی قابل قبولی از سوی مردم رقم خورد اما با این وجود پس از تعطیلات نوروزی و پایان یافتن محدودیت های دو هفته ای موجی از مسافرت ها آغاز و آمار مبتلایان را در میانه فصل بهار به 1600 نفر و جان باختگان در روز به حدود 50 نفر رسید تا مجموع مبتلایان به 106220 نفر و مجموع جان باختگان 6589 نفر برسد.

پیک دوم کرونا

در حالی که همگان بر این باور بودند که در تابستان کرونا بالاخره فروکش خواهد کرد و می توان در این مدت چاره ای برای مقابله با این بیماری یافت اما در جولان گرمای تابستان، کرونا بار دیگر تاخت و تاز خود را آغاز و به جنگ حیات بشر آمد. 

موج سفرها در تعطیلات خردادماه آغاز شد و سبب شد تا عرصه بر کرونا باز شود. اتفاقی که علی رغم تاکیدات وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا رقم خورد و همزمان تعداد مبتلایان بالا رفت. در ۱۵ تیرماه با تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا استفاده از ماسک اجباری شد تا مرحمی بر عدم رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی شهروندان باشد و در شهریور ماه نیز همزمان با تاسوعا و عاشورای حسینی هیات‌های مذهبی با انجام پروتکل‌های سخت بهداشتی رو به رو شدند و بسیاری از مراسمات مذهبی نیز به صورت غیرحضوری برگزار شد و اماکن مذهبی نیز همچنان تعطیل ماندند اما با توجه به نزدیک شدن به فصل پاییز بار دیگر موج سفرها آغاز شد تا آمار مبتلایان به حدود 2000 نفر و میزان جان باختگان روزانه به فراتر از 100 نفر برسد تا آمار جان باختگان این بیماری به ۲۲ هزار و ۱۵۴ نفر برسد.

موج سوم کرونا

این روند ناخوشایند و بحرانی ادامه پیدا کرد تا به موج سوم کرونا رسید و پاییز اندوهناکی برای کشور رقم زد. موجی از کرونا در کشور شایع شد و نگرانی ها را دوچندان کرد. نگرانی هایی که حتی به حوزه دارو رسید و سوالات زیادی را در خصوص داروهای موثر برای مقابله با کرونا و آنفولانزا ایجاد کرد و همچون برخی بحران های دیگر به دنبال خود سودجویی برخی دلالان و بازار سیاه را به همراه داشت. ادامه روند خطرناک در فصل پاییز و فرارسیدن مناسبت های پی در پی این خطر را ایجاد می کرد که دورهمی های شبانه به گفته مسئولین وزارت بهداشت به عامل اصلی شیوع کرونا بدل شده است، کار را سخت کند و به همین علت و همزمان با شب یلدا محدودیت های جدیدی آغاز شد و  تمامی فروشگاه ها و واحد‌های صنفی از ساعت ۱۸ تعطیل شده و محدودیت رفت و و آمد از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح به اجرا درآمد و طرح غربالگری تحت عنوان شهید سلیمانی نیز آغاز شد تا این بار مسئولین بهداشتی به صورت پیشگیرانه به سراغ مهار کرونا روند. پیش از آنکه تدبیری در این برهه ای از زمان اندیشیده شود  آمار مرگ و میر به حدود 500 نفر رسید و آمار جان باختگان نیز از 50 هزار نفر فراتر رفت.

موج چهارم در راه است؟

در برهه ای از زمان که بواسطه محدودیت های شدید تردد بین شهری و شبانه آمار جان باختگان از حدود 500 نفر به حدود 50 نفر رسیده است اما نگرانی ها بار دیگر تشدید شده است. نگرانی هایی که ریشه در عدم رعایت پروتکل های بهداشتی دارد و منجر به خیز جدیدی در استا خوزستان شده است. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در همین رابطه عنوان کرد که میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در اواخر بهمن ما به زیر 20 درصد رسیده است و همین امر سبب شده است تا 9 شهرستان این استان در حالت قرمز قرار گیرند. اتفاقی که هم زمان با شیوع کرونای جهش یافته انگلیسی در کشور هم زمان شد. نوعی از کرونا که به گفته متخصصین قدرت کشندگی و شیوع بیشتری دارد و همین امر ممکن است در آغاز دومین سال حضور کرونا در کشورمان منجر به بحرانی به مراتب سخت تر از پیک های گذشته شود.

آخرین امیدها

آغاز واکسیناسیون سراسری در کشور و تولید و وارد کردن نمونه های مطمئن آن از خارج از کشور امیدهایی را بوجود آورده است تا شاید کرونا در سال اول تولد خود دیگر عرصه ای برای جولان دادن نداشته باشد. اتفاقی مهم که آخرین امیدها را برای کنترل این بیماری ایجاد کرده است. اتفاقی مهم که صرفا با مشارکت و همراهی مردم امکان پذیر است و صرفا زمانی به نتیجه ختم خواهد شد که پروتکل های بهداشتی تا آخرین مرحله حفظ شود. اتفاقی که در گذشته در برهه هایی از زمان به خوبی نتیجه داد و در آینده نیز می تواند بار دیگر کشور را از این مرحله سخت به سلامت عبور دهد.

//انتهای پیام: 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز