در صحن شورا صورت گرفت:

مجوز شورا به انجام معاملات پروژه‌های خیالستان زندگی و پل باغ آیت الله هاشمی رفنسجانی

۱۴۰۰/۰۱/۳۱ - ۱۵:۳۰:۰۹
کد خبر: ۱۱۶۸۰۷۷
مجوز شورا به انجام معاملات پروژه‌های خیالستان زندگی و پل باغ آیت الله هاشمی رفنسجانی
اعضای شورای شهر لایحه مجوز به شهرداری تهران جهت انجام معاملات احداث پروژه های (پیوند و پهنه های مجاور بزرگراه امام علی (ع) - خیالستان زندگی ) واقع در منطقه 8 و " پل باغ آیت الله هاشمی رفنسجانی " واقع در منطقه 2 شهرداری تهران » را به تصویب رساندند.

به گزارش برنا؛ در جریان بررسی  لایحه در خصوص « مجوز به شهرداری تهران جهت انجام معاملات احداث پروژه های (پیوند و پهنه های مجاور بزرگراه امام علی (ع) - خیالستان زندگی ) واقع در منطقه 8  و " پل باغ آیت الله هاشمی رفنسجانی " واقع در منطقه 2 شهرداری تهران » مرتضی الویری رئیس کمیسیون برنامه و بودجه گزارش کمیسیون را قرائت کرد.

الویری گفت: این لایحه مربوط به دو پروژه است که سقف انجام این دو پروژه بیشتر از سقف مجازی است که به شهردار اختیار داده شده است. بررسی های این دو پروژه انجام شده به مناقصه هم گذاشته شده و اعداد و ارقام آن مشخص است. ما باید برای انجام دو پروژه به شهردار مجوز بدهیم. این لایحه در کمیسیون برنامه و بودجه به اتفاق آرا به تصویب رسیده است.

در ادامه محمد سالاری سوالی را مطرح کرد. سالاری گفت: فلسفه این که این پروژه به شورا آمده است چیست؟ایا اختیارات شهردار تهران به این میزان نیست؟ که محسن هاشمی در پاسخ به سالاری گفت: سقف اختیارات شهردار 80 میلیارد تومان است اما شهرداری قراردادی با رقم بالاتر می خواهد امضا کند.

همچنین احمد مسجدجامعی در مخالفت با این لایحه گفت: بحثی در گذشته داشتیم که شورا ماشین امضای شهرداری نیست. الان شما می گویید شهرداری کارها را انجام داده، مناقصه برگزار کرده و به قرارداد رسانده و رقم قرارداد معلوم شده است. حتی رقم قرارداد به ریز آمده است. این یعنی چه؟ همه کارها انجام شده و الان می خواهند به لحاظ شکلی فقط از ما امضا بگیرند. شان شورا بیش از این باید رعایت شود. این پروژه به چه دلیل باید انجام شود و ما باید آن را تائید کنیم؟ این که کلنگ این پروژه باید در دوره ما بخورد، معنایی ندارد، این فضا حس خوبی برای من نداشت.

در ادامه نژادبهرام در موافقت با این لایحه گفت: این کار شکل متفاوتی از رویکردهای مدیریت شهری دارد و فضای تازه ای را در نگاه به شهر و شهرسازی دارد. چه خوب است که شورا در این زمینه به آن حساسیت نشان دهد. درست است که شهرداری برای رقم لایحه آورده است ولی ما می توانیم از این طریق نگاه جدیدی به شهر را ارائه دهیم. تا به امروز نگاه به شهر زیرسطحی بوده است یعنی ما زیر گذر می ساختیم اتوبان ها را به عمق می بردیم ولی امروز برای روی آنها برنامه داریم. امروز نگاه متفاوتی را در شهر ساری و جاری می کنیم. خرابی هایی که در گذشته ما و امثال ما به وجود آوردند را ترمیم می کنیم. شکاف بین محلات که به بهانه پروژه های محرک توسعه و رونق در میانه محلات ایجاد کردیم  راالان می توانیم ترمیم کنیم.

محسن هاشمی در ادامه در مخالفت با این لایحه گفت: پروژه هایی که تحت عنوان پلازاهای شهری که شهردار هم به آن علاقمند است و حتی می‌خواهد پارکینگ اتوبوس ها در تجریش را به پلازا تبدیل کند. ما مشکلات عدیده ای در شهر داریم . پروژه های اولویت محور محلات مانده و بعد بیایم دو پروژه در این سطح شروع کنیم. پروژه برج میلاد هم همین طور شروع شد. پروژه را با قیمت کمی به شهرداری اوردند اما بعد هزینه های آن کلان شد. آن زمان یادم هست که من در مترو بودم، درخواست پول برای مترو می کردم ولی پرداخت نمی شد و منابع برای ساخت برج میلاد صرف شد.

هاشمی ادامه داد: الان پله برقی های مترو و پل هوایی دچار مشکل است. اولین روزهایی که ما آمدیم گفتیم چند نقطه در شهر داریم که مشکلات ترافیکی دارد. بیش از 100 نقطه بود ولی گفتیم حتی  اگر 20 نقطه را اصلاح کنیم 80 درصد مشکل ترافیک شهر تهران حل می شود. هیچ کدام از این ها در اولویت نیامده و یک دفعه می خواهند در وسط اتوبان امام علی سقف بزنند. تازه این ارقام مربوط به سقف است و زیباسازی و نازک کاری ها در این قرارداد نیست. این دو پروژه با هم نزدیک به 230 میلیارد تومان اعتبار می خواهد و پروژه با این قرارداد تمام نمی‌شود.

او ادامه داد: سبکی هم که این لایحعه به شورا آمده است سبک درستی نیست. در مورد پروژه تصمیم گیری شده مناقصه برگزار شده و مشاور انتخاب شده الان رسیده به قرارداد و می خواهند از شورا اجازه بگیرند. باید توضیح داده شود که آیا این پروژه مصوب شده یا نه؟ این روش درستی نیست که به بهانه امضا قرارداد امضا خود پروژه را از ما بگیرند.

در ادامه فراهانی در موافقت با این لایحه گفت: ما در مصوبه بسته محرک اقتصادی شرایط کرونا سقف اختیارات شهردار برای انجام معاملات و مناقصات را 80 میلیارد تومان اعلام کردیم. هر دو این پروژه ها این سقف را رد کرده و باید از شورا مصوبه بگیرد. این اولین پروژه ای است که به این شکل در ادوار مختلف مصوبه شورا می گیرد. هدف پروژه خیالستان زندگی افزایش سرانه سبز و ایجاد دسترسی های محلی و تسهیل دسترسی به بزرگراه امام علی و ایستگاه مترو سبلان، تسلیحات ولشگر تعریف شده است.

چند اتفاق مهم در این پروژه می افتد. اولا فضای سبز خوبی را ایجاد می کند. یکی از مشکلات منطقه کمبود فضای سبز است و بدون تمک ملک 19 متر فضای سبز اضافه می کند و سرانه فضای سبز منطقه را به تعادل می رساند.

او ادامه داد:مطلب دیگر تعامل دو طرف اتوبان است. یکی از مشکلات اتوبان امام علی این است که تعاملات طرفین را قطع کرده و عملا اکوسیستم منطقه را از بین برده است. بسیاری  از افرادی که در گشذته به راحتی تردد می کردند، الان قادر به تردد نیستند. در این مسیر فضای تفریحی، آموزشی و تجاری ایجاد می شود. البته جا دارد برای تامین منابع بسته سرمایه گذاری ایجاد شود. ایجاد میدانگاه برای تعامل شهروندان زمین بازی برای کودکان، فضای خدماتی و ... مواردی است که دیده شده و منظقه را زنده می کند.  

در ادامه نظری سوالی را مطرح کرد و گفت: اگر ردیف های بودجه این پروژه ها اعلام شده و به تصویب رسیده است دیگر نیازی نیست  که شهرداری دوباره از شورا مصوبه بگیرد. مصوبه بودجه مجوز شورا است و ما در بودجه مجوز را دادیم و عملا نیازی به مصوبه دوباره نیست. سوال این است آیا پروژه هایی که اجرا میشود در راستان برنامه سوم توسعه و پروژه های اولویت محور هست یا نه؟

در ادامه صبوری معاون فنی و عمرانی شهردار تهران در توضیح این لایحه گفت: این دو پروژه مصوب شورا برای سال 1400 با اولویت بالا است که برای پل باغ 90 میلیارد تومان  و برای خیالستان زندگی 135 میلیارد در نظر گرفته و تصویب شده است. ولی براساس مصوبه شورا برای قراردادهای بیشتر از 80 میلیارد تومان نیاز به مجوز شورا است و به همین دلیل این لایحه به شورا ارائه شد.

در پایان الویری در پاسخ به صحبت های اعضای شورا گفت: این مصوبه ردیف بودجه دارد.بحث عبارت از این است مناقصه هایی که از میزان مشخصی تجاوز می کند باید در شورا به تصویب برسد.این لایحه ابهامی ندارد و حرکتی در جهت گسترش فضای سبز است.

در نهایت این لایحه به رای گذاشته شد با 16 رای موافق به تصویب رسید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز