برنا از ابهامات یک پرونده گزارش می دهد؛

تامین معیشت شهدای آتش نشان در بازی رفت و برگشت مسئولان

۱۳۹۵/۱۱/۲۰ - ۰۷:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۱۶۶۸۳
تامین معیشت شهدای آتش نشان در بازی رفت و برگشت مسئولان
محمدمهدی تندگویان در واکنش به شهید خدمت خواندن شهدای آتش‌نشان نامه‌ای به ریاست مجلس شورای اسلامی نوشت و در آن درخواست کرد تا این شهدا در ردیف شهدای ایثارگر قرار بگیرند و از این طریق به خانواده‌هایشان رسیدگی شود.

 به گزارش خبرنگار شهر و شهروند خبرگزاری برنا، بارها گفته‌اند که خاک سرد است  و به خاک سپردن  عزیز  موجب  تسلی خاطر بازماندگان می‌شود. پلاسکو تمام شد. آوارش را برداشتند و شهدا و جان‌باختگانش را هم به خاک سپردند. مردم هم این روزها ماجرای جدیدی برای پیگیری پیداکرده‌اند برف و کولاک، ترامپ و ماجرا روادید خوراک تازه گروه‌های مجازی شده است. حالا نه‌فقط مردم بلکه مسئولان هم فراموش کرده‌اند که اندوه پرپر شدن این جوانان مؤمن و اخلاص کافی نیست. باید به اندوه دل خانواده‌هایشان رسیدگی کرد.

در 10 روز پر تب و تاب برداشتن آوار و جستجوی پیکرها همه نگران خانواده‌هایشان بودند خانه شهید بهنام میرزاخانی از حضور مسئولان خالی نمی‌شد. اما دیدار، تسلی بخش دل این خانواده‌ها نبود. درخواست اصلی خانواده آتش‌نشان‌ها «شهید» محسوب شدن آنان بود.

درخواست فرزند شهید از ریاست مجلس

اولین واکنش‌ها مربوط به یک فرزند شهید بود، محمدمهدی تندگویان در واکنش به شهید خدمت خواندن شهدای آتش‌نشان  نامه‌ای به  ریاست مجلس شورای اسلامی نوشت و در آن درخواست کرد تا این شهدا در ردیف شهدای ایثارگر قرار بگیرند و از این طریق به خانواده‌هایشان رسیدگی شود.

در نامه تندگویان به  تبصره «۱» ماده «۴» اصلاحی قانون اساسنامه بنیاد شهید و امور ایثارگران مصوب ۱۳۸۷ و تبصره بند «الف» ماده «۱» قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران مصوب ۱۳۹۱ ، آیین‌نامه تعیین و احراز مصادیق عملی شهید، در حکم شهید و سایر مصادیق ایثارگری (مفقودالاثر، جانباز، آزاده و اسیر) استناد می‌شود .

در این آیین‌نامه  تعریف شهید به شرح زیر آمده است:

کسی که جان خود را در راه تکوین، شکوفایی، دفاع و حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی و کیان جمهوری اسلامی ایران و استقلال و تمامیت ارضی کشور، مقابله با تهدیدات و تجاوزات دشمن و عوامل ضدانقلاب و اشرار نثار کرده یا می‌کند. در حکم شهید: کسی که ازنظر مأموریت، وظایف و اهداف تعیین‌شده همانند شهید است، ولی ازلحاظ شرایط وقوع یا محل شهادت متفاوت است.

 از طرف دیگر مجتبی الهی رئیس ستاد تشییع شهدای آتش‌نشان در نشست خبری پیش از مراسم تشییع گفت: مقام معظم رهبری مقرر کردند که شهدای آتش‌نشان به‌عنوان شهدا منظور شوند و از این بابت از ایشان تشکر و قدردانی می‌کنیم.

همه میدانیم که امنیت شهر و آسایش شهروندان به عهده کسانی است که شاید هیچ‌وقت در مناطق جنگی حاضر نشوند، هیچ‌وقت اسلحه در دست نگیرند اما یک روز نبودشان تهران را به شهری جنگ‌زده تبدیل کند.

این سخنی بود که بسیاری از مسئولان در مراسم تشییع به آن تأکید کردند؛ رسیدگی  نکردن به خانواده‌های شهدای آتش‌نشان مقدمه بی‌انگیزگی آنان و بروز حوادث و فجایع بیشتر در شهرها خواهد بود.

 

ریاست بنیاد شهید:بنیاد شهید تنها برای افرادی که در دوران دفاع مقدس و جبهه، جان خود را از دست می‌دادند خدمات ارائه می کند.

بااین‌حال ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران حجت‌الاسلام شهیدی، در جمع خبرنگاران گفت: بر اساس قانونی که در اوایل انقلاب تصویب شد، بنیاد شهید تنها برای افرادی که در دوران دفاع مقدس و جبهه، جان خود را از دست می‌دادند و شهید محسوب می‌شدند خدمات ارائه می دهد.

او همچنین  یادآور شد: ما این افرادی که برای نظام خدمت می‌کنند را به‌عنوان شهید قبول داریم و امیدواریم اجر شهید برای آن‌ها باشد و حتی در قطعه شهدا به خاک سپرده می‌شود ولی تأمین زندگی آن‌ها با اداره مربوطه است.

 معاون رئیس‌جمهوری در صحبت‌های خود به شهدای نهادهای مختلف کشور اشاره کرد و ادامه داد: افرادی مانند آتش‌نشانان و نیروهای راهداری که در حادثه‌ای کشته می‌شوند طبق قانون باید تأمین معیشت آن‌ها به عهده اداره مربوطه آن‌ها باشد، اگرچه این‌ها برای ما شهید هستند و چنانچه اعتبار لازم را به بنیاد شهید تخصیص دهند ما خدمات لازم را به این افراد ارائه می‌دهیم. برای محیط بانان نیز ما آن‌ها را به‌عنوان شهید می‌شناسیم اما بازهم تأمین معیشت آن‌ها با محیط‌زیست است اما طبق قانون محیط‌بانی که در درگیری با اشرار کشته شود به‌عنوان شهید محسوب می‌شود.

و در نهایت...

گرچه شهرداری در دستور العمل جامع  خدمت رسانی به ایثارگران  طبق ماده 3  بند 6  متوفیان و ازکارافتادگان حین خدمت به تشخیص هیات تطبیق که حین انجام وظایف سازمانی جان یا سلامتی خود را از دست می‌دهند، حسب مورد مشمول ضوابط رفاهی ناظر بر خانواده شهدا و یا جانبازان قرار می‌گیرند.

درنهایت در جلسه‌ی شورای شهر که با حضور شهردار تهران برگزار شد این سؤال مطرح شد که چه برنامه‌ای برای خانواده شهدا قرار است در دستور کار قرار گیرد که البته جوابی از سوی شهردار را در پی نداشت و ظاهرا این مساله هم قرار است که به آینده موکول شود.

 

 

خبرنگار: پوپک کفیلی

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز