مدیر عامل خبرگزاری برنا در گفت و گو با ایرنا مطرح کرد؛

بلاغی مبین : فضای مجازی نه یک تهدید، بلکه فرصت تکرارنشدنی است

۱۳۹۶/۰۸/۰۵ - ۲۲:۰۶:۰۱
کد خبر: ۶۲۹۸۹۳
بلاغی مبین : فضای مجازی نه یک تهدید، بلکه فرصت تکرارنشدنی است
مدیر عامل خبرگزاری برنا اظهار کرد: رسانه ها با رشد فضای مجازی متاسفانه خلاقیت و ابتکاری از خود بروز نداده اند و این موضوع باعث شده که فکر کنند فضای مجازی یک تهدید جدی برای آنان است.

محمد حسن بلاغی مبین عصر جمعه و در نخستین روز از برپایی بیست وسومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه فضای مجازی یک فرصت بی نظیر است که حداقل در اختیار رسانه ها است، افزود: اکنون رسانه ها نتوانسته اند خود را با فضای مجازی سازگار سازند.

وی ادامه داد: این ناسازگاری به خاطر آن است که رسانه ها و روزنامه نگاری در کشور همچنان در شکل سنتی اداره می شود و تحول جدی حداقل طی دو تا سه دهه گذشته در آن صورت نگرفته است.

مدیر عامل خبرگزاری برنا اظهار کرد: رسانه ها با رشد فضای مجازی متاسفانه خلاقیت و ابتکاری از خود بروز نداده اند و این موضوع باعث شده که فکر کنند فضای مجازی یک تهدید جدی برای آنان است.

وی با بیان اینکه فضای مجازی حداقل در خبرگزاری های رسمی و دولتی از جمله ایرنا، ایسنا، فارس و برنا و ایلنا خیلی زودتر حضوری جدی داشت، افزود: رفته رفته دیگر گروه ها و رسانه ها تازه به دوران رسیده با فعالیت های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در این فضا خودنمایی کردند.

بلاغی مبین گفت: نخستین ضعفی که در روزنامه و رسانه های رسمی و دولتی در این فضا بطور محسوس احساس شد، اعمال روش های سنتی است، طبیعتا فضای مجازی در حال پیشی گرفتن از رسانه ها است و این درحالیست که مردم به سرعت بدنبال کسب آخرین اخبار هستند و بازار شایعه و اخبار کذب در این فضا حتما پررونق خواهد بود.

این کاشناس رسانه افزود: مهمترین کار رسانه ها در این فضا، افزایش فضای سواد رسانه ای است و این امر خیلی مهمی است.

وی اظهار کرد: دیگر مساله در این زمینه شفاف سازی است و نیاز مردم به اطلاعات صحیح است و اقشار مختلف نمی توانند منتظر بمانند تا رسانه ها تصمیم بگیرند که اطلاعات بدون فیلتر را به جامعه عرضه کنند یا نه.

بلاغی مبین گفت: فضای مجازی از گذشته هم وجود داشت و به انحای مختلف از جمله در صف های دریافت کالا و بانک، تاکسی و اتوبوس شنیدها و گفت وگو ها بطور واضح و روشن بیان می شد، حال این حرف ها شایع بود یا نه، اما اکنون با وجود تکنولوژی این فضا به سرعت و با عکس و فیلم به راحتی در دسترس مردم قرار داده شده است.

مدیر عامل خبرگزاری برنا با بیان اینکه منابع ناقل اخبار از قبل هم وجود داشت و مردم راغب به شنیدن آن بودند، تصریح کرد: شکل گیری مکتب روزنامه نگاری هم از زمان گوستاو لوبون بدین صورت بود و براساس خواسته و نیاز مردم و آگاهی آنان در رسانه ها شکل گرفت اما اکنون در فضای مجازی دیگر نیازی به تاکسی و اتوبوس و دیگر منابع خبرساز و یا فرد با سواد و بیسواد نیست و به راحتی با وجود تکنولوژی به این سو و آن سوی دنیا اخبار به سرعت مخابره می شود.

وی افزود: متاسفانه خبرنگاران و روزنامه نگاران تحت تاثیر فضای مجازی قرار گرفته و در جایی که رسانه ها باید میزبان و دروازه بان و یک تولید کننده صرف اخبار به شمار رود با حضور فضای مجازی اخبار به غیر از این رویه و همراه با معضلات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خودنمایی می کند و در این رابطه روزانه شاهد آن هستیم که مسئولی برای تکذیب اخبار و شایعه در رسانه ملی حاضر شود.

مدیر عامل خبرگزاری برنا گفت: فضای مجازی در اصل از شایعه شکل می گیرد و بدنبال آن خبرگزاری های معتبر هم به این اخبار دامن می زنند و از این رو باید فضای رسانه ای را به سمت شفاف سازی سوق داد و برای مقابله با شایعات فضای مجاز تغییر در نحوه اطلاع رسانی اعمال کرد و حتی الامکان به روز بود و اگر این تغییرات حاصل شد حاکم بر خبر و رسانه ها خواهیم بود.

این کارشناس رسانه افزود: اگر قدرت پاسخگویی به نیاز های مردم را نداشته باشیم و نتوانیم خواسته های آنان را تامین کنیم فضای رسانه ای به سمت فساد کشانده خواهد شد. فیلتر کردن و تهدید رسانه ای موجب عدم تحرک در اطلاع رسانی می شود و جا برای حضور شایعه پراکنان باز خواهد شد.

وی گفت: فساد در دو لایه پنهان و آشکار بروز می یابد و در جایی که فقرا در نهان و بطور آشکارا فساد می کنند، به راحتی گروه ثروتمند و دارا با داشتن توان و قدرت مالی بطور پنهانی فساد می کند و از این رو اگر چنانچه بخواهیم جلوی اخبار شفاف را بگیریم به راحتی فساد را به داخل خانه ها خواهیم برد و متاسفانه این تجربیات را در کشور داشته ایم.

مدیر عامل خبرگزاری برنا اظهار کرد: باید اعتماد و خودباوری را به رسانه ها آورد و فضا را شکست و به مدیریت خود درآورد و با این روند خلاقیت را در بین خبرنگاران و روزنامه نگاران برانگیخت تا با اطلاع رسانی درست و شفاف مجالی برای فضای مجازی فاسد ایجاد نشود.

وی گفت: نقد کردن و آزمون و خطا برای خبرنگاران یک روشی عالی خواهد بود و باید به سمتی رفت تا با ارائه اخبار و گزارش کوتاه، به نیازهای مردم در تمامی حوزه های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و مشکلات پیش آمده پاسخ داد.

بلاغی مبین افزود: در خبرگزاری برنا سعی شده در فضای رسانه ای با حضوری مسمتر، دغدغه، زمان و حوصله مردم در تمامی حوزه های فرهنگی و هنری و حتی ورزشی طبق اصول رسانه ای پاسخ داده شود.

بیست وسومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها از امروز(جمعه) در مصلای امام خمینی(ره) آغاز بکار کرد و تا 12 آبان ماه ادامه خواهد داشت.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز