سخنگوی سازمان ثبت احوال:

فشار ناشی از ازدحام جمعیت علت حادثه کرمان بود

۱۳۹۸/۱۱/۲۱ - ۱۳:۰۴:۵۱
کد خبر: ۹۶۲۷۱۴
فشار ناشی از ازدحام جمعیت علت حادثه کرمان بود
سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: علت فوت جمعی از هموطنان در مراسم تشییع پیکر شهید سردار سپهبد قاسم سلیمانی در کرمان فشار ناشی از ازدحام جمعیت بود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزرای برنا؛ سیف الله ابوترابی، در خصوص علت جان باختن تعدادی از هموطنان در مراسم تشییع سردار سرافزار شهید حاج قاسم سلیمانی در کرمان افزود: طبقه‌بندی بین المللی بیماری‌ها (International Classification of Diseases) که قدمتی بیش از ۱۰۰ ساله دارد، برای تعیین علت‌های مرگ در کشورهای مختلف به صورت یکسان به کار می‌رود.

وی خاطر نشان کرد: این طبقه‌بندی به صورت سلسه مراتبی تنظیم شده و در نسخه‌ اجرایی شامل ۳۲۱ عنوان علت برای مرگ‌های رخ داده، اما برای دسته‌بندی دقیق‌تر و کاربردی‌تر در آسیب‌شناسی دلیل‌های با منشاء مشابه در یک دسته‌بندی قرار می‌گیرند.

ابوترابی تاکید کرد: دسته‌بندی اولیه شامل ۱۸ دسته علت بزرگ است، نظیر بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های سیستم عصبی و نظایر آن و یکی از این دسته‌بندی‌ها، دسته‌ ۱۷، حوادث غیرعمدی است.

وی افزود: بخش دسته‌ ۱۷، حوادث غیرعمدی، زیربخشی دارد که در ترجمه‌ سال ۱۳۹۰ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به «مرگ ناشی از واکنش‌های حیوانی و واکنش‌های غیرعمدی انسانی» ترجمه شده و (عنوان لاتین: Exposure to animate mechanical forces) «مرگ در اثر ازدحام جمعیت» با کد W۵۲‌ نیز در این دسته‌بندی قرار می‌گیرد.

سخنگوی سازمان ثبت احوال تصریح کرد: از سال ۱۳۹۲، با هدف استانداردسازی، این علت‌ها با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و در همکاری با سازمان پزشکی قانونی به صورت یکسان در سیستم‌های ثبت مرگ از جمله پایگاه اطلاعات جمعیت کشور در حال استفاده بوده است.

وی اعلام کرد: در حادثه‌ کرمان، طبق روال گفته شده، در اسناد فوت صادره، علت فوت، «مرگ ناشی از ازدحام جمعیت» (کد W۵۲) ثبت شده است. اما گواهی فوت به مانند سایر موارد، برحسب دسته‌بندی کلی‌تر صادر شد و با توجه به مسبوق به سابقه نبودن این نوع مرگ، نامناسب بودن عبارت درج شده در گواهی فوت، پس از صدور گواهی یازدهم (یازدهمین گواهی فوت صادر شده برای جان باخته حادثه کرمان)، منجر به بازنگری در اصطلاح پارسی کد بین‌المللی طبقه‌بندی بیماری‌ها شد و این دسته به «مرگ در اثر واکنش‌های غیر عمدی انسانی» تغییر یافته و مجدداً گواهی با این عنوان صادر شد و بازنگری در عنوان کدها نیز متناسب با فرهنگ بومی در دستور کار قرار گرفت که نتیجه‌ آن متعاقباً اعلام خواهد شد.

حضور جمعیت میلیونی در آیین تشییع پیکر مطهر شهید سردار سپهبد قاسم سلیمانی در روز دوشنبه 17 دی ماه موجب جانباختن ۶۱ نفر از هموطنان در کرمان شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز