بازتاب خبر ارتحال امام خمینی در کشورهای مختلف جهان

۱۳۹۲/۰۳/۱۴ - ۱۵:۵۷:۱۲
کد خبر: ۱۲۴۷۳۷
بازتاب خبر ارتحال امام خمینی در کشورهای مختلف جهان
خبر ارتحال امام خمینی (ره) در سال 68 بلافاصله در صدر اخبار کانال‌ها و شبکه‌های خبری جهان قرار گرفت و بیش از یک هفته اخبار مهم دنیا را تحت‌الشعاع خود قرار داد.

به گزارش خبرگزاری برنا، برخی واکنش‌ها در پی ارتحال حضرت امام به شرح زیر بوده است:

مالزی
به دنبال رحلت حضرت امام خمینی پادشاه مالزی بوسیله تلگرافی برای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، و وزیر امور خارجه این کشور با انتشار بیانیه‌ای این حادثه غم‌انگیز را تسلیت گفتند، سفیر مالزی در تهران نیز به نمایندگی از دولت خود در مراسم ترحیم حضرت امام (ره) شرکت کرد.

اندونزی
پس از رحلت جانگداز بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، رئیس جمهور اندونزی، سوهارتو، پیام‌های تسلیت جداگانه‌ای به رهبر معظم جمهوری اسلامی و آقای موسوی، نخست وزیر ارسال کردند.

کره جنوبی
مطبوعات پر تیراژ کره جنوبی با پرداختن به مراسم تشییع جنازه حضرت امام (ره) و معرفی آیت الله خامنه‌ای به عنوان رهبر جدید ایران، خبر پشتیبانی آقای هاشمی رفسنجانی از ایشان و احساسات پاک مردمی در مراسم عزاداری رهبر فقید ایران را به طرز گسترده ای منعکس کردند.
مقامات عالی‌رتبه کره جنوبی با عزیمت به تهران، ارسال پیغام، و حضور در محل نمایندگی جمهوری اسلامی درسئول و امضای دفتر یادبود، رحلت رهبر کبیر انقلاب را عمیقاً تسلیت گفتند.

ژاپن
وزیر امور خارجه، مدیر کل خاورمیانه و آفریقا، قائم مقام وزیر امور خارجه، رئیس اداره دوم خاورمیانه و سفیر منتخب ژاپن در ایران به طور جداگانه در سفارت جمهوری اسلامی حضور یافتند و دفتر یادبود رحلت امام خمینی را امضا کردند. نخست وزیر ژاپن نیز با مخابره تلگراف مراتب همدردی خود و ملتش را به مقامات و مردم ایران ابراز داشت.

سریلانکا
با اینکه کشور سریلانکا درگیر پیامدهای ناشی از سیل و توفان بود ولی بلافاصله پس از ارتحال حضرت امام (ره) مطبوعات و رادیو و تلویزیون این کشور بخش وسیعی از مطالب خود را به این حادثه غم انگیز اختصاص دادند و روز پانزدهم خرداد به عنوان عزای عمومی اعلام شد.

فیلیپین
خانم کورازون اکینو، رئیس جمهور فیلیپین، با ارسال پیامی به حضرت آیت الله خامنه ای از طریق قائم مقام وزارت امور خارجه این کشور، مراتب تأسف خود را به مناسب رحلت آیت الله روح‌الله خمینی ابراز داشت.

هند
به مناسبت ارتحال حضرت امام (ره) در هند، سه روز عزای عمومی اعلام شد. رئیس جمهوری و نخست‌وزیر این کشور در پیام‌های تسلیتی که به مقامات ایرانی ارسال کردند، مراتب تأثر عمیق خود را ابراز کردند و حضرت امام را به عنوان پدر انقلاب، یک ملهم بزرگ و یک رهبر روحانی شناختند.

بنگلادش
در نخستین روز پخش خبر رحلت حضرت امام (ره) رئیس جمهور بنگلادش ضمن ارسال تسلیت به حضور ریاست جمهوری ایران به تهران سفر کرد و در پیام تسلیتی که در دفتر یادبود بجا گذاشت رحلت حضرت امام را فقدانی دانست که به آسانی جبران نخواهد شد.

پاکستان
بلافاصله پس از ارتحال حضرت امام خمینی (ره) رئیس جمهور پاکستان با صدور اعلامیه‌ای سال‌های حیات امام خمینی را سازنده و فصلی تابناک از تاریخ خواند و اظهار کرد که با رحلت ایشان جهان اسلام در ماتم و عزا فرو رفت. او برای شرکت در مراسم خاکسپاری پیکر مطهر حضرت امام به ایران سفر کرد.
نخست وزیر پاکستان "بینظیر بوتو" و رئیس مجلس ایالتی پنجاب هر کدام با انتشار بیانیه های جداگانه از رحلت امام ابراز تأسف عمیق کردند. دولت پاکستان ده روز عزای عمومی اعلام کرد.

افغانستان
مقامات بلندپایه افغانستان با ارسال پیام و حضور در سفارت جمهوری اسلامی در اسلام آباد در سوگواری ملت ایران در غم فقدان حضرت امام (ره) ابراز همدردی کردند.
رئیس جمهور و وزیر بازسازی دولت موقت، برهان الدین ربانی، به نمایندگی از مردم و دولت خود در مراسم تشییع پیکر پاک آن حضرت در تهران شرکت کردند.

ترکیه
رئیس جمهور، رئیس مجلس کبیر، و دیگر مقامات طراز اول ترکیه پس از ارتحال امام خمینی (ره) تلگرام‌های تسلیتی برای همتایان ایرانی خود فرستادند. تورگوت اوزال، رئیس مجلس کبیر این کشور از رهبر ایران به عنوان کسی یاد کرد که انقلابی عظیم در تاریخ ایران بوجود آورد. وی دستور داد تا پرچم‌ها بر فراز کاخ ریاست جمهوری و قبر آتاترک به صورت نیمه افراشته درآیند. اما این امر با مخالفت رئیس جمهور ترکیه و برخی جراید مواجه شد.

سوریه
بنابه گفته رئیس جمهور سوریه با رحلت حضرت امام (ره) جهان اسلام و مسلمین، عالم و مجاهد نستوهی را از دست داد که ایران را به جایگاه واقعی خود یعنی مبارزه با دیکتاتوری هدایت کرد.
وزیر دفاع این کشور نیز در پیامی مشابه تاکید کرد راه امام ادامه خواهد یافت و همه جنایتکاران از جمله صدام به سزای اعمال خود خواهند رسید. وی ارتحال حضرت امام را تکان دهنده ترین خبر در طول حیات سیاسی - نظامی خویش توصیف کرد.

یوگسلاوی (سابق)
شخصیت‌های سیاسی و مذهبی یوگسلاوی و دانشجویان مسلمان ایرانی و غیر ایرانی دانشگاه‌های این کشور و نیز سایر مسلمانان، رحلت جانگداز رهبر کبیر انقلاب اسلامی را به وسیله نامه و تلگرام به ملت مسلمان ایران تسلیت گفتند.

چکسلواکی (سابق)
تلویزیون چکسلواکی در روز چهاردهم خرداد ماه 68، خبر ضایعه جبران‌ناپذیر ارتحال حضرت امام خمینی را به عنوان «فاجعه‌ای عظیم» اعلام کرد. در این برنامه فیلمی از سیر مراحل انقلاب اسلامی ایران پخش شد. 

جمهوری دمکراتیک آلمان (سابق)
«اریش هوینکر دبیرکل حزب SED » و رئیس شورای دولتی جمهوری دمکراتیک آلمان پیام تسلیتی به مناسبت درگذشت امام خمینی به آیت ا... خامنه‌ای رهبر جدید و رئیس جمهور ایران ارسال داشت.

اتحاد جماهیر شوروی (سابق)
رادیو مسکو: انسانی چشم از جهان فرو بست که مردم ایران را برای پیکار علیه حکومت سلطنتی برانگیخت و به سلطنت دو هزار و پانصد ساله ایران خاتمه داد. فعالیت‌های وی موجب تحولات و دگرگونی‌های بی‌نظیری در حیات اقتصادی، سیاسی و معنوی جامعه ایران شده است. میخائیل گورباچف هم در پیام خود به مناسبت درگذشت امام خمینی خاطرنشان کرد که اتحاد جماهیر شوروی بر تعمیق مناسبات و حسن همجواری دو کشور حساب می کند.

دانمارک
به مناسبت درگذشت آیت ا... خمینی حدود پنجاه نفر از مسلمانان در مقابل سفارت ایران در کپنهاگ به تظاهرات پرداختند. در این تظاهرات کودکان و زنان سیاهپوش با حمل پوستری از رهبر فقید به راهپیمائی پرداختند. یکی از تنظیم‌کنندگان این برنامه هدف از تظاهرات را همدردی با مردم ایران و دیگر مسلمانان جهان ابراز کرد.

بلژیک
تلویزیون فرانسه زبان بلژیک در روز شانزدهم خرداد‌ماه ضمن پخش خبر مراسم تدفین امام خمینی اضافه کرد که ازدحام جمعیت در تهران بی‌سابقه بود و سعی مردم برای دسترسی به تابوت به حدی بود که موجب تأخیر در تدفین گردید.

هلند
به مناسبت ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران مجالس ختمی از طرف مسجد شیعیان لاهه و دفتر خدمات حقوق بین المللی در لاهه برگزار شد. چند صد تن از مسلمانان ایرانی، پاکستانی، ترک و عرب در مراسم دیگری به تلاوت قرآن مجید و نوحه خوانی پرداختند.

انگلستان
رادیو بی بی سی اعلام کرد: «امام خمینی به عنوان یکی از قدرتمندترین رهبران انقلابی قرن اخیر در خاورمیانه محسوب می شود. آیت ا... خمینی موفق شد به مردم عادی ایران شخصیت و غرور آنان را بازگرداند.» همین گزارش افزود "آیت ا... خمینی مردی بود که توانست کشور ایران را که پرچمدار نفوذ غرب در خاورمیانه و آسیای شرقی بود به اولین جمهوری انقلابی اسلامی مدرن عالم مبدل سازد." 

مصر
خانم "صافی ناز کاظم" نویسنده مصری گفت: "من احساس می‌کنم با از دست دادن امام خمینی یتیم شده‌ام. دنیای اسلام به رهبری مانند ایشان احتیاج مبرم داشت و اینک بسیار مشکل است با گذشت حتی بیش از یک قرن بتوان شخصیتی همتای او پیدا کرد."

لیبی
رحلت جانگداز حضرت امام خمینی، مردم مسلمان لیبی را بسیار اندوهگین ساخت و آنان با وجود ترس از تماس با خارجی‌ها، طی تماس‌های تلفنی و امضای دفتر یادبود در سفارت جمهوری اسلامی در روز پانزدهم خرداد ماه 68 به مردم مسلمان ایران تسلیت گفتند. این واکنش مردم برای مقامات لیبیایی ازجمله سرهنگ قذافی، رهبر لیبی و کارکنان وزارت خارجه که به همین منظور در سفارت حضور داشتند بسیار شگفت آور بود.

غنا
همزمان با رحلت امام خمینی، کشور غنا، با آنکه جشن‌های دهمین سالگرد انقلاب خود را جشن می‌گرفت. ولی رویدادهای مربوط به مراسم رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را در رأس برنامه‌های خبری رادیو و تلویزیون خود قرار داد.

اتیوپی
رسانه‌های گروهی اتیوپی به طرز شایسته و بی‌سابقه‌ای به انعکاس رویدادهای مربوط به ضایعه اسفناک رحلت حضرت امام خمینی پرداختند.

زامبیا
به محض انتشار خبر ارتحال رهبر کبیر انقلاب اسلامی در روز 14 خرداد 68 پرچم‌های رسمی زامبیا به حال نیمه افراشته درآمد و در نخستین ساعات روز تعدادی از مسلمانان با سفارت تماس گرفتند و با ملت مسلمان ایران همدردی نمودند.

آمریکا
عده زیادی از شخصیت‌های سازمان ملل و رؤسای نمایندگی‌های خارجی در سازمان ملل متحد در دفتر نمایندگی ایران در نیویورک حضور یافتند و مراتب تأسف و تسلیت خود را بیان نمودند و دفتر یادبود را امضا کردند. از جمله این شخصیت‌ها، آقای پرز دکوئیار، دبیرکل سازمان ملل متحد و نیز آقای ایلیان نماینده دبیرکل در مذاکرات ایران و عراق بود.
 
مکزیک
خبر تأسف انگیز ارتحال رهبر کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در میان بهت و ناباوری مردم در روز چهاردهم خرداد‌ماه با قطع کامل برنامه‌های شبکه‌های مختلف تلویزیونی مکزیک اعلام شد.
این خبر بلافاصله در صدر کلیه اخبار کانال‌ها و شبکه‌های خبری مکزیک قرار گرفت و بیش از یک هفته اخبار مهم دنیا را تحت‌الشعاع خود قرار داد.

نیکاراگوئه
روزنامه «باریکادا» - ارگان رسمی جبهه ساندنیست - با چاپ تصویری از حضرت امام و مراسم نماز جمعه تهران به امامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در صفحه اول خود، خبر رحلت حضرت امام و انتخاب رهبر جدید ایران را به اطلاع همگان رساند.
دانیل اورتگا، رئیس جمهور نیکاراگوئه به اتفاق معاون خود، چند تن از وزرا و مقامات وزارت خارجه به محل سفارت جمهوری اسلامی آمدند و ضمن امضای دفتر یادبود به ملت، دولت و رهبر جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفتند. 
همچنین دولت ساندنیستی نیکاراگوئه مانند کشور کوبا، به مدت 3 روز در سراسر کشور عزای عمومی اعلام کرد.

استرالیا
پس از اعلام خبر رحلت حضرت امام خمینی، آقای «کریث ایرنز» وزیر امور خارجه استرالیا در مقابل خبرنگاران از ابراز نظر خودداری کرد و گفت: خیلی زود است که در خصوص هرگونه ابتکار استرالیا برای بهبود و توسعه روابط با ایران بررسی تازه‌ای انجام داد. 
وی در سخنانش افزود هنوز ابهامات زیادی در خصوص رهبری آینده ایران وجود دارد و معلوم نیست سیاست‌های ایران به چه سمتی حرکت خواهد کرد، ولی روابط سالم موجود ادامه خواهد یافت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز