در پاسخ با برنا مطرح شد

نظر آیت الله نوری همدانی درباره احضار ارواح مردگان

۱۳۹۰/۰۴/۱۳ - ۱۳:۰۴:۱۹
کد خبر: ۶۰۸۸۶
نظر آیت الله نوری همدانی درباره احضار ارواح مردگان
احضار ارواح واقعیت دارد؟ خرید و فروش کتاب‌های احضار ارواح چه حکمی دارد؟ آیا جایز است؟
اعتقاد به روح و جنبه معنوی انسان در تمامی ادیان آسمانی و در کتب انبیاء الهی نکته ای است که بارها به آن اشاره شده است. در دین اسلام نیز یکی از اصول دین اعتقاد به معاد و جاودانگی روح انسان است و در این خصوص نیز آیات روایات و احادیث بسیاری در قرآن و کلام اهل بیت عصمت و طهارت بیان شده است.

خداوند در قرآن کریم درباره جدایی روح از جسم انسان ها و جاودانگی آن در عالم برزخ با فرا رسیدن قیامت می فرماید:"پیشاپیش آن برزخی است تا روزی که برانگیخته خواهند شد."(1)

چگونگی کیفیت روح و جاودانگی آن جزء اسرار الهی است و خداوند در قرآن نیز می فرماید
:"یسْئَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّی"(2). "از تو (ای پیامبر) راجع به روح می‏‌پرسند، بگو روح از كار خدا است و به شما جز اندكی از علم داده نشده است".

چگونگی ارتباط با ارواح را جز خداوند، رسول اکرم،اهل بیت عصمت و طهارت و اولیای پاک الهی نمی دانند؛ اما متاسفانه در هر دوره از تاریخ افرادی ادعا نموده اند که با توانایی های خاصشان می توانند با ارواح ارتباط برقرار کنند.

در این زمینه آیت الله مکارم شیرازی در کتاب خود با عنوان "ارتباط با ارواح" درباره کذب گفتار این افراد، از جهل و ناتوانی مردم در این زمینه در مقدمه کتاب خود می نویسند:"جالب توجه این که ما به وسیله چند شماره مجله مکتب اسلام از طرفداران میزگرد، و چرخانندگان این مساله! دعوت کردیم که به قم بیایند، و اگر راست می گویند که می توانند به وسیله میزگرد با ارواح تماس پیدا کنند و نشانه دقیق بگیرند، کار خود را در جمعی از فضلا ارائه دهند و به جای آن همه گفتگو و سیاه کردن صفحات روزنامه ها، طی یکی دو ساعت، صدق گفته های خود را ثابت کنند؛ حتی هزینه مسافرت آنها و یک هفته پذیرائی در بهترین هتل های قم را متعهد شدیم، و با اینکه نسخه های مجله که هر کدام حکم یک دعوتنامه را داشت، 120 هزار یا بیشتر بود و در همه جا منتشر شد، تنها یک نفر اعلام آمادگی کرد؛ هنگامی که به او نوشتیم هر چه زودتر تشریف بیاورید که منتظریم، از او هم خبری نشد که نشد!"

"تاریخچه روش های احضار ارواح، آشنایی با 2 روش احضار روح o-b و t-t، آموزش احضار ارواح و ساخت ابزار مورد نیاز، نظر موافقان و مخالفان، گزارشاتی از احضار ارواح، انواع مختلف ارواح، آیا آنچه تماس می گیرد روح است، جن است یا همزاد و..." این جملات مواردی است که در اکثر کتاب‌هایی که در بازار موجود است، مشترک است؛ جالب اینکه برخی از اشخاصی که در سایت، وبلاگ و یا مطالب مکتوب خود از این نوع موضوعات می نویسند، توصیه می کنند "از قسمت های آموزشی این کتاب به هیچ عنوان در عمل استفاده نفرمایید. هدف از تهیه این کتاب صرفا آشنایی با مقوله احضار روح و کسب آگاهی نسبت به دیدگاه های مختلف در دنیا، پیرامون این موضوع است. نویسنده هیچ‌گونه مسوولیتی در قبال عواقب احتمالی استفاده عملی از مطالب کتاب را بر عهده خود نمی داند."

اما در این میان کنجکاوی، برخی را بر آن می دارد تا مطالب کتاب هایی با مضمون احضار ارواح را مطالعه کرده و برخی از روش های مطروحه در آنها را عملی کنند؛ در مقابل عده ای نیز با استفاده نادرست از مطالب اینگونه کتاب‌ها، سعی در فریب دیگران در این زمینه دارند و خود را رابطی بین دنیای زمینی و دنیای از ما بهتران می نامند و موجب انحراف در دیدگاه ها و اعتقادات مردم می شوند. در همین رابطه خبرنگار خبرگزاری برنا حکم فقهی این مسأله را از حضرت آیت الله نوری همدانی پرسیده است که سؤال و پاسخ آن را در زیر می توانید ببینید.



سؤال: احضار ارواح واقعیت دارد؟ خرید و فروش کتاب‌های احضار ارواح چه حکمی دارد؟ آیا جایز است؟

پاسخ معظم له: احضار ارواح جایز نیست و كسب درآمد از این راه نیز اشكال دارد و باید از آن اجتناب نمود.

پی نوشت:
1- سوره مومنون،آیه 100
2-سوره اسراء،آیه 85

حامد حسن زاده خراسانی
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز