گزارشی از نمایشگاه قرآن

آموزه‌های وحیانی در خانه‌ باصفای عشق و محبت بخش خانواده

۱۳۹۰/۰۵/۱۲ - ۱۸:۲۲:۲۰
کد خبر: ۶۸۰۹۴
آموزه‌های وحیانی در خانه‌ باصفای عشق و محبت بخش خانواده
بازدیدکنندگان با ورود به سالن اصلی و عبور از بخش‌های بیداری اسلامی به ماکتی زیبا و جذاب از خانه‌ای با محیطی گرم و دلچسب به نام «بخش خانواده»مواجه می‏‌شوند.
به گزارش برنا، خانواده به عنوان اصلی‏‌ترین رکن جامعه و نخستین محل تربیت و پرورش انسان، در اسلام و قرآن دارای جایگاه ویژه‌ای است. این اهمیت تا جایی است که رسول اکرم (ص) ازدواج و تشکیل بنیان هستی بخش خانواده را تنها راه تکمیل دین هر مسلمان معرفی می‌کنند.

اهمیت نهاد خانواده به اندازه‌ای است که نه تنها در آیات وحی، احادیث ائمه معصوم (ع) و اندیشه بزرگان، بلکه در تالیف کتاب‌ها و عرضه مکاتب فکری نیز اصلی‏ترین مفاهیم به این کانون حیات‏بخش اجتماعی اختصاص دارد.

نمایشگاه بین‌‏المللی قرآن نیز که با اتکاء به آموزه‌های وحیانی در عرصه‌های مختلف همه ساله در ماه مبارک رمضان پذیرای علاقه‏‌مندان به ساحت مقدس کتاب الهی است، در کنار اجرای برنامه‌ها و ایجاد بخش‌های متنوع نگاهی خاص به خانواده دارد و این نگاه با اختصاص بخشی جداگانه و تدارک برنامه‌های تخصصی و متناسب با اعضای این نهاد کوچک اما اثرگذار اجتماعی، به خوبی ظهور و بروز یافته است.

امسال نیز در نوزدهمین دوره برپایی این نمایشگاه بین‏‌المللی قرآن بازدیدکنندگان با ورود به سالن اصلی و عبور از بخش‌های بیداری اسلامی، دشمن شناخت و پژوهش به ماکتی زیبا و جذاب از خانه‌ای با محیطی گرم و دلچسب مواجه می‏‌شوند که بر درب ورودی آن نگاشته شده، «بخش خانواده».

امید و آینده، عشق و محبت
نمای این خانه نمادین با تابلو نوشته‌هایی به تصویر میوه بهشتی انار مزین شده است که ذیل هر یک از آن‌ها با عباراتی همچون «امید و آینده»، «آرامش و امنیت»، «همراهی و هم‌‏افزایی»، «عشق و محبت» و «فرزند صالح» آراسته شده و مخاطب را ترغیب می‌کند که با عبور از این نمای ورودی، به درون این خانه باصفا پای بگذارد.

شیوه چیدمان و تابلوهای این بخش، نمایی زیبا و جذاب را برای مخاطبان فراهم کرده است که در بدو ورود احساسی خوشایند را به بیننده القا می‌کند و در گوشه‌ای از آن آشپزخانه‌ای با یک یخچال و تصاویری از کابینت همراه با میز و صندلی باعث می‌شود بازدیدکنندگان از نزدیک با نمایی از خانه و خانواده آراسته به نورانیت قرآن آشنا شوند.

«محمدتقی کرمی»، مدیر بخش خانواده در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی نمایشگاه قرآن تاکید اصلی این بخش را معرفی سبک زندگی قرآنی برای خانواده‌ها اعلام کرد و گفت: مولفه‌ها، کارکردها، اهمیت و آسیب‌‏شناسی‌ نهاد خانواده، چهار محور اصلی این بخش است و در سایر برنامه‌ها ارتباط خانواده با موضوعاتی همچون رزق حلال، رسانه، تربیت، فرزند، اخلاق و معنویت مورد بحث و بررسی کار‌شناسانه قرار می‌گیرد.

ارائه روزانه چند ساعت مشاوره رایگان به بازدیدکنندگان
وی ارائه روزانه چند ساعت مشاوره رایگان به بازدیدکنندگان از نوزدهمین نمایشگاه بین‌‏المللی قرآن را از دیگر برنامه‌‏های این بخش برشمرد و اظهار کرد: علاقه‏‌مندان به استفاده از این مشاوره‌ها می‌توانند با دریافت نوبت و متناسب با موضوعات مورد نیاز خود از مشاوره با کار‌شناسان زبده روان‌شناسی در زمینه‌های مختلف بهره‌مند شوند.

کرمی، خروجی این بخش را در دو محور کلی معرفی کرد و افزود: برگزاری جلسات مشاوره شامل چند ساعت در هر روز، برگزاری نشست‌های تخصصی متناسب با موضوعات مبتلابه خانواده‌ها در جامعه امروز و با حضور کار‌شناسان برجسته و برپایی چندین جلسه کارگاهی دو ساعته در طول ماه مبارک رمضان محور نخست برنامه‌های این بخش را به خود اختصاص می‌دهد.

اما در بخش دوم جلوه‌های بصری و زبان گویای تصاویر و طرح‌های گرافیکی مفهومی، با بازدیدکنندگان ارتباط لازم را برقرار می‌کنند. به گونه‌ای که تنوع تابلوهای آویخته شده در دیوارهای این بخش در ایجاد جلوه بصری بخش خانواده اثری چشمگیر دارد و با گذری کوتاه در بخش می‌توان دریافت. محور دیگر فعالیت این بخش بر پوستر مقالات متمرکز است که در قالب یکصد تابلو در معرض دید علاقه‏‌مندان قرار گرفته و خود شامل «پوستر مقاله»، «کمیک استریپ» و «پوسترهای مفهومی» می‌شود که هر کدام از آن‌ها پیام خاصی را به مخاطب ارائه می‌کند.

انار، میوه‏ای بهشتی
مفهوم اصلی بکار رفته در پوستر مقالات، انار به عنوان یکی از میوه‌های بهشتی است که هر تابلو یک ناردانه را دربر دارد و ایده آن از تاکید روایات بر خوردن تمامی دانه‌های انار الهام گرفته است، بدین معنا که باید از تمامی فرصت‌های پیش رو در زندگی استفاده بهینه و بهنگام شود. در هر یک از این تابلو مقالات آیه و حدیثی همراه با ترجمه و عبارتی کوتاه در توضیح آن آیه و حدیث به رشته تحریر درآمده است تا در صورت نیاز به طور جامع دیدگاه‏های دینی مرتبط با خانواده را برای مخاطبان تبیین کند.

تابلوهای کمیک استریپ نیز با محور تاکید بر نقد روان‌شناسی غربی خانواده با زبان طنز و عبارات مینیمال بر دیوارهای این بخش خودمایی می‌کند و با نمایش تصاویر آمیخته با طنز استقبال مخاطبان را درپی داشته است.

پوسترهای مفهومی نیز در این بخش با الهام گرفتن از آیات و روایات، نظر مخاطب را به محض ورود به خود جلب کرده و به اذعان مدیر بخش، استقبال حداکثری مخاطبان را در چند روز نخست برپایی نوزدهمین نمایشگاه بین‌‏المللی قرآن درپی داشته است.

تربیت کودک
مدیر بخش خانواده نوزدهمین نمایشگاه بین‏‌المللی قرآن بیان می‏‌کند: توجه ویژه به کودک که ریشه‌های اصلی تربیتی خود را در سنین پایین از خانواده می‌گیرد، در این بخش از رویکردهای اصلی است، به همین جهت روزانه بالغ بر یکصد کودک در بخش خانواده برای نقاشی و پس از آن نقد روان‌شناسانه تصاویر کشیده شده، میزبانی می‌شود و تلاش شده تا به کودک به عنوان اثرپذیر‌ترین عضو خانواده توجهی ویژه شود.

وی با اشاره به برپایی بخش خانواده در فضایی مناسب بیان کرد: تلاش شده با استفاده بهینه از این فضای در اختیار، نمادی از محیط یک خانه گرم و صمیمی ایجاد شود، از این رو مخاطب با ورود به بخش می‌تواند تمامی اجزای یک خانه اعم از پذیرایی، آشپزخانه، اتاق خواب و... را مشاهده کرده و خود را در خانه‌ای حقیقی تصور کند.

کرمی با اعلام تشکیل روزانه سه اتاق مشاوره در طول فعالیت بخش خانواده نوزدهمین نمایشگاه بین‌‏المللی قرآن تصریح کرد: این اتاق‌ها با حضور روان‌شناسان ممتاز و با ارائه مشاوره درباره خانواده و مسائل اجتماعی، اخلاقی، تربیتی و معنوی مرتبط با آن تشکیل می‌شود.

همچنین در این بخش دو تابلو از سخنان امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب درباره خانواده و اهمیت شگرف آن در توفیق جامعه در عرصه‌های مختلف نیز خودنمایی می‌کند که هر بیننده‌‏ای را به خود جذب می‌‏کند.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز