ترکیه: روابط اقتصادی با رژیم صهیونیستی عادی است

۱۳۹۰/۰۶/۱۶ - ۱۴:۵۳:۴۰
کد خبر: ۷۵۱۳۱
ترکیه: روابط اقتصادی با رژیم صهیونیستی عادی است
ظفر چاغلایان، وزیر اقتصاد ترکیه گفته است، با وجود افزایش تنش‌میان ترکیه و رژیم صهیونیستی، روابط اقتصادی دو طرف ادامه خواهد یافت.
به گزارش سرویس بین الملل برنا به نقل از هاآرتص، چاغلیان که همچنین عضو حزب عدالت و توسعه در پارلمان ترکیه است خاطر نشان کرد، "تجارت با فلسطین از طریق اسرائیل انجام می‌شود" و "ما باید این حقیقت را در تصمیمات درباره تجارت با اسرائیل در نظر داشته باشیم."

نرخ مبادلات تجاری ترکیه و رژیم صهیونیستی در ماه های ژانویه و جولای 2011 میلادی به 2.3 میلیارد دلار افزایش یافت.

آنکارا ـ تل‌آویو زمانی روابط نزدیک داشتند، اما این روابط در پی حمله این رژیم به کاروان کمک‌رسانی ترکیه به غزه در آب‌های بین‌المللی در سال 2010 و کشته شدن 9 فعال ترکیه و زخمی شدن بسیاری دیگر، به سردی گرایید.

روابط دو طرف هفته گذشته با خودداری تل‌آویو از عذرخواهی به خاطر این حمله مرگبار تیره شد و در پی آن آنکارا سفیر این رژیم در ترکیه را اخراج و همه توافقات نظامی‌اش با تل‌آویو را معلق کرد.

ترکیه روز دوشنبه در راستای تصمیم آنکارا برای کاهش روابطش با تل‌آویو، ضرب الاجلی را برای اعضای دیپلماتیک اسراییلی صادر کرد تا این کشور را ترک کنند.

ترکیه بارها تاکید کرده است، روابط بین آنکارا و تل­آویو تنها در صورت عذرخواهی رژیم اسرائیل به خاطر حملات سال 2010، پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانبان و همچنین لغو محاصره اقتصادی فلج کننده علیه نوار غزه بهبود خواهد یافت.

گفته می‌شود رژیم صهیونیستی با پرداخت غرامت موافقت کرده است، اما در پاسخ به درخواست ترکیه مبنی بر لزوم عذرخواهی، مقاومت کرده و می‌گوید به جای آن ابراز تاسف خواهد کرد.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز