قاب روز

از جدال غول‌های نفتی تا نوستالوژی ۹۷ و تقابل تکراری بارسا و سیتی

۱۳۹۳/۰۹/۲۵ - ۱۲:۴۶:۴۳
کد خبر: ۲۴۶۳۴۶
از جدال غول‌های نفتی تا نوستالوژی ۹۷ و تقابل تکراری بارسا و سیتی
پاریسن ژرمن–چلسی، بارسا–سیتی و دورتموند–یوونتوس حساس‌ترین بازی‌های مرحله یک هشتم نهایی را برگزار می‌کنند.


قرعه کشی مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا دیروز در نیون سوئیس برگزار شد و 16 تیم برتر مسابقات، حریفان خود را شناختند. مراسم از حدود ساعت 14:30 دقیقه به وقت تهران با صحبت های جیانینی ایفانتینو دبیر کل یوفا آغاز شد. سپس کارل هاینز ریدل به عنوان سفیر میزبان مسابقه فینال یعنی برلین به حضار معرفی شد. ریدل بازیکنی است که با تیم دورتموند در فینال لیگ قهرمانان سال 1997 توانست یوونتوس را 3-1 مغلوب کند و فاتح بزرگ ترین عنوان باشگاهی قاره سبز شود. جورجیو مارکتی هم به عنوان مجری برگزاری مسابقات نحوه قرعه کشی را به مسئولین تیم ها توضیح داد.
پس از قرعه کشی، تیم ها حریفان خود را شناختند که در ادامه بازی به بازی، مروری بر روی هر کدام از دیدارها انجام خواهیم داد:

پاریسن ژرمن – چلسی؛ بوی پول و نفت آید همی
یک جدال کاملا شیک و با کلاس. یک مبارزه کاملا نفتی. دو تیم تازه ثروتمند شده به لطف روسای روسی و قطری. رومن آبراموویچ و ناصر الخلیفی. پاریسن ژرمن در گروه خود بعد از بارسلونا دوم شد و چلسی در گروهی نسبتا ساده، بالاتر از شالکه، اسپورتینگ و ماریبور قرار گرفت و به این مرحله رسید. دو تیم در مرحله یک چهارم نهایی فصل قبل لیگ قهرمانان هم مقابل هم بازی کردند که در پاریس، تیم میزبان 3-1 برد ولی باخت 2-0 آنها در استمفوردبریج، آبی های لندن را به نیمه نهایی رساند. تقابل داوید لوییز با تیم فصل قبل خود هم می تواند یکی از نکات جالب بازی باشد. لوییز تابستان امسال با 50 میلیون یورو به پاریسن ژرمن رفت. وی در 106 بازی 9 گل برای آبی های لندن به ثمر رساند.

بارسلونا – من سیتی؛ تکرار فصل قبل
بارسا و من سیتی بازهم به هم خوردند. دو تیمی که در یک هشتم دوره قبل هم با هم بازی کردند و در نهایت این بارسا بود که با هدایت تاتا مارتینو، با قدرت و با نتیجه 4-1 در مجموع دو بازی رفت و برگشت بازی را برد و راهی مرحله بعد شد. البته بارسا در دور یک چهارم نهایی توسط اتلتیکومادرید حذف شد. حالا امسال آبی اناری ها با هدایت لوییز انریکه به مصاف شاگردان پیگرینی خواهد رفت. چیگی بگرستین، مدیر ورزشی باشگاه من سیتی که سابقه حضور در بارسا را دارد بعد از این قرعه گفت: دوست نداشتیم با بارسا و به رو شویم. امیدوار بودیم قرعه راحت تری به ما بخورد که این طور نشد.حالا باید برای صعود در بهترین فرم خود باشیم.

اتلتیکو مادرید – لورکوزن؛ قرعه خوب برای نایب قهرمان سال قبل
شاگردان دیگو سیمئونه در مرحله گروهی بالاتر از یوونتوس راهی این مرحله شدند و لورکوزن هم بعد از موناکو، دوم شد و به مرحله یک هشتم رسید. این دو تیم در فصل 2010-2011 باهم در مرحله اول هم گروه بودند که هر دو بازی با نتیجه 1-1 به پایان رسید. اشمیت و شاگردانش کار سختی مقابل فینالیست سال قبل، برای صعود به جمع 8 تیم پایانی دارد.

دورتموند – یوونتوس؛ به یاد فینال 97
یکی از زیبا ترین بازی های مرحله یک هشتم، بدون هیچ شک و تردیدی جدال یوونتوس و دورتموند خواهد بود. دو تیم صاحب نام و باسابقه فوتبال اروپا که یکی از جذاب ترین فینال های 20 سال اخیر اروپا را برگزار کردند. سال 1997 و در مونیخ آلمان، فینال لیگ قهرمانان بین این دو تیم برگزار شد و در نهایت این زردپوشان وستفالن بودند که با نتیجه 3-1 حریف ایتالیایی خود را از پیش رو برداشتند و فاتح اروپا شدند. 4 سال قبل از آن یووه موفق شده بود، در فینال همین بازی ها در مجموع دو دیدار رفت و برگشت 6-1 پیروز شود و به مقام قهرمانی دست یابد. بیانکونری ها در حال حاضر در لیگ ایتالیا صدرنشین هستند و وضعیت خوبی دارند ولی مردان کلوپ در بوندسلیگا فاجعه بار ظاهر شده اند و دررده شانزدهم جدول جای دارند.

رئال مادرید – شالکه؛ بازی تکراری با 6 تایی‌ها در فضایی ایتالیایی
فصل پیش بود که رئال مادرید در همین مرحله توانست شالکه را در مجموع دو دیدار رفت و برگشت، 9-1 در هم بکوبد و به مرحله بعد برسد و در نهایت مقام قهرمانی را از آن خود کند. آبی ها با دی متئو به فکر جبران هستند و بازیکنان این تیم هم از درس گرفتنشان، نسبت به بازی سال گذشته صحبت کردند. هوودس گفت: ما می دانیم سال گذشته شکست سختی را مقابل رئال متحمل شدیم. رئال یکی از بهترین تیمهای اروپاست اما هر تیمی شکست می خورد و ما باید بهترین بازیمان را مقابل رئال انجام دهیم. ماتیپ دیگر مدافع شالکه نیز گفت: ما در پی این هستیم تا به همگان نشان دهیم چه چیزهایی را از شکست سال پیش مقابل رئال یاد گرفته ایم. کارلو آنچلوتی و روبرتو دی متئو هر دو سابقه قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا در سه سال اخیر را دارند و حسابی پیروزی در این جام را بلد هستند. یک دوئل کاملا ایتالیایی. بین دو نسل متفاوت.

بایرن مونیخ – شاختار دونتسک؛ این شاختار بدشانس
شاید لقب بدشانس ترین تیم این مرحله را باید به شاختار و شالکه داد. اوکراینی ها باید به مصاف یکی از آماده ترین تیمهای اروپا بروند. دو تیم تا به حال باهم بازی نکرده اند. شاید تنها نقطه قوت شاختار، حضور سرمربی با تجربه ای چون، لوچسکیو در راس کادر فنی اش است. سرمربی سابق بارسلونا و پپ گواردیولا. البته بایرنی ها همگی از نویر و رومنیگه تا روده و لام از سخت بودن بازی مقابل شاختار گفته اند. فیلیپ لام گفت: دونتسک تیم خطرناکی است اما ما می خواهیم به دور بعد صعود کنیم. این کوچکترین هدف بایرن است. روده هم نظر جالبی درباره این بازی دارد: دو چالش جالب با قهرمان سریالی اکراین خواهیم داشت. پساننکلو هافبک شاختار هم گفت: بایرن قوی ترین تیم اروپاست. تا به حال مقابل تیم های آلمانی خوب نبوده ایم. سال پیش عملکرد خوبی مقابل دورتموند داشتیم ولی در نهایت حذف شدیم.

موناکو – آرسنال؛ بازگشت پروفسور به خاطرات خوش جوانی
دو تیم سفید و قرمز پوش که تا به حال با هم بازی نکرده اند و هیچ کدام شانس جدی قهرمانی به حساب نمی آیند، اما وجود یک نفر در تیم آرسنال، حساسیت های این بازی را زیاد می کند. آرسن ونگر سرمربی آرسنال به جایی خواهد رفت که سال های خوبی را در زمان مربی گریش در آن جا گذراند. وی حدفاصل سال های 1987 تا 1994 سرمربی موناکو بود و یک لیگ و یک حذفی را با این تیم به دست آورد و با خاطراتی خوش از این تیم به آرسنال آمد و حالا بعد از سالیان سال باید با موناکو رو به رو شود. دیگر نکته جالب این قرعه، پایان بدبیاری های آرسنال در حریفان این مرحله است. در این چند سال اخیر عادت کرده بودیم آرسنال به بهترین تیم های اروپا بخورد که این بار این اتفاق نیفتاد. باید ببینیم توپچی ها از این موقعیت استفاده می کنند یا خیر.

بازل – پورتو؛ خوش شانس‌ها
با تمام احترامی که باید به این دو تیم گذاشت؛ اما واقعا حیف است سه تا از تیمهای من سیتی، بارسا، یووه، دورتموند، چلسی و پاریسن ژرمن باید حذف شوند و به جای آن یکی از این دو تیم به مرحله بعد صعود کنند. بدون شک عنوان خوش شانس ترین تیمهای این مرحله را باید به این دو تیم داد. مخصوصا پورتو که در مرحله گروهی هم قرعه خوبی داشت و حالا می تواند خیلی راحت به یک چهارم نهایی صعود کند. البته بازل تیمی است که توانسته لیورپول را از گردونه مسابقات حذف کند و بدون شک می تواند برای پورتو هم دردسر به وجود بیاورد. این دو تیم پیش از این باهم جدال رو در رویی نداشته اند.

بازی های رفت در تاریخ های 28، 29 بهمن و 5 و 6 اسفند برگزار می شود و همچنین بازی های برگشت، 19 و 20 و 26 و 27 اسفند به انجام می رسد.

قرعه کشی مرحله یک چهارم 20 مارچ صورت می پذیرد.


/نوید استاد رحیمی/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز