مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب:

تولید روزانه ۳میلیون بشکه نفت خام در شرکت نفتخیز جنوب

۱۳۸۹/۱۰/۰۵ - ۱۷:۳۶:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۸
تولید روزانه ۳میلیون بشکه نفت خام در شرکت نفتخیز جنوب
غلامرضا حسن بیگلو، حجم تولید نفت خام شرکت مناطق نفتخیز جنوب را بیش از 3 میلیون بشکه در روز اعلام کرد و گفت: هزینه تولید هر بشکه نفت خام در این شرکت 1.8 دلار است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی برنا، غلامرضا حسن بیگلو، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در دوازدهمین نشست تخصصی – خبری مدیران ارشد صنعت نفت، به تشریح فعالیت های این شرکت پرداخت و گفت: حجم تولید کنونی این شرکت، 3.1 میلیون بشکه نفت در روز است که بیش از 80 درصد از کل نفت تولیدی کشور را شامل می شود، همچنین حدود 1.8 میلیون بشکه نفت خام جهت صادرات و حدود 1.4 میلیون بشکه نفت خام جهت مصرف پالایشگاه های داخلی ارسال می شود.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب درباره هزینه تولید هر بشکه نفت خام اظهار داشت: ارزان ترین نفت با پایین ترین هزینه در سطح منطقه در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب تولید می شود که هزینه آن بین 1.5 تا 1.8 دلار به ازای هر بشکه طی 4 سال اخیر است.

وی درباره تولید گازهای همراه نفت، گفت: روزانه 100 میلیون مترمکعب گاز همراه نفت، تولید می شود که 92 درصد از آن جمع آوری شده، برای 6 درصد پروژه های فعال در نظر گرفته شده و در حال بررسی 2 درصد باقیمانده برای ایجاد پروژه های جدید هستیم.

حسن بیگلو، با تاکید بر اینکه ایستگاه تزریق گاز میدان آغاجاری، بزرگترین ایستگاه خاورمیانه است، اظهار داشت: پیش بینی شده 56 میلیون مترمکعب گاز در این میدان تزریق شود، با گذشت زمان از مشکلات این میدان نفتی کاسته می شود تا جایی که اکنون حدود 18 تا 20 میلیون مترمکعب تزریق گاز به میدان آغاجاری صورت می گیرد اما آمادگی تزریق تا 30 میلیون مترمکعب گاز نیز وجود دارد و تا پایان سال این حجم تزریق گاز، به 56 میلیون مترمکعب افزایش می یابد، بر این اساس تولید نفت میدان آغاجاری از 150 هزار بشکه به 200 هزار بشکه می رسد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب درباره توسعه میادین شمالی و جنوبی آزادگان، تصریح کرد: بر اساس مطالعات اثبات شده، میادین شمالی و جنوبی آزادگان یکپارچه هستند و طرح توسعه میدان نیز به صورت یکپارچه تدوین شده است، همچنین افق هایی در این میدان وجود دارد که با عراق مشترک نیست و یک مخزن جداگانه محسوب می شود که توسعه آن به دست متخصصان داخلی انجام می پذیرد.

وی افزود: شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب دارای 60 مخزن نفتی است که طی چند دهه اخیر، محل درآمد ارزی و تامین امنیت انرژی کشور بوده و در زمره سرمایه های بزرگ نظام محسوب می شوند، همچنین، محصولاتی که از محل فروش آنها بخش اعظم ارز مورد نیاز کشور تامین می شود به عنوان خروجی سازمان در نظر گرفته می شود.

حسن بیگلو، پروژه محوری را از مهم ترین ویژگی های این شرکت خواند و ادامه داد: روزانه 101 میلیون مترمکعب گاز همراه با نفت و 145 تا 150 هزار بشکه مایعات گازی تولید می شود، همچنین مدیریت یک هزار و 545 حلقه چاه تولیدی نفتی و گازی و ترانزیت نفت تولیدی شرکت های نفت مرکزی، اروندان و منطقه بهرگان بر عهده مناطق نفتخیز جنوب است.

وی افزود: 800 پروژه با 2 هزار پیمان و به ارزش 150 تا 200 هزار میلیارد ریال در برنامه های 5 ساله شرکت تدوین شده و سالانه 15 هزار میلیارد ریال به عنوان هزینه طرح ها در نظر گرفته می شود.

حسن بیگلو، درباره شاخص های مهم ارزیابی سازمان، اظهار داشت: دارایی ها، میزان خروجی، تاثیرگذاری سازمان در کل نظام مملکتی، گستره فعالیت جغرافیایی، پرسنل سازمان و میزان دانش آنها از جمله شاخص های مهم در ارزیابی سازمان است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با بیان اینکه گستره جغرافیایی این شرکت، 4 استان کشور را شامل می شود، تعداد پرسنل را 40 هزار نفر عنوان کرد و گفت: مناطق نفتخیز جنوب، بزرگ ترین شرکت تابعه شرکت ملی نفت است که توسعه و راهبری 45 میدان هیدروکربوری بزرگ و کوچک و ظرفیت تولید 3.2 میلیون بشکه نفت در روز را بر عهده دارد.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، تدوین و اجرای برنامه های تولید نفت خام و گاز، مطالعه جامع میادین جهت ازدیاد برداشت و صیانت از مخازن هیدروکربوری با هزینه 70 میلیارد تومان، برنامه ریزی و نظارت بر تولید صیانتی و اجرای برنامه های بهره برداری نفت، گاز، گاز مایع و میعانات گازی از مهم ترین اهداف شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب است.

حسین بیگلو درباره برنامه های کلان شرکت مناطق نفتخیز جنوب توضیح داد: مدیریت یکپارچه منابع هیدروکربوری، بهبود کیفیت نفت خام تولیدی، تامین وضعیت ایمن نفت های صادراتی و پالایشگاهی، استحصال حداکثر مایعات گازی و تامین اتان مورد نیاز واحدهای پایین دستی و گاز مورد نیاز برای تزریق، برنامه ریزی جهت حفظ حریم تاسیسات، اقدامات موثر در جلوگیری از آلودگی های زیست محیطی، انجام حفاری چاه های جدید و تعمیر چاه های موجود و بهینه سازی تاسیسات فرآورش، کنترل و اندازه گیری محصولات از جمله برنامه های کلان این شرکت است.

وی افزود: سالانه با افت تولید 330 تا 350 هزار بشکه نفت مواجه هستیم که بخش اعظم آن مربوط به مشکلات مکانیکی چاه ها و بخشی مربوط به عمر طبیعی مخزن است؛ البته هر سال 60 تا 70 حلقه چاه توسعه ای جدید حفر و 70 حلقه چاه نیز تعمیر می شود که به جبران افت تولید کمک می کند، لازم به ذکر است پیش از انقلاب اسلامی، 80 درصد از گازهای تولیدی کشور در فلرها سوزانده می شد اما طی 30 سال اخیر 92 درصد از گازهای تولیدی جمع آوری شده و از سوزاندن آنها جلوگیری می شود.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب اظهار داشت: این شرکت دارای 45 واحد بهره برداری، 19 واحد نمکزدایی، 47 ایستگاه جمع آوری و تزریق گاز، 16 کارخانه گاز و گاز مایع و 4 تلمبه خانه عمده نفت است به این ترتیب در صورتی که تولید نفت مطابق روال سال های پیش از انقلاب اسلامی پیش می رفت اکنون تنها از عهده تامین نیاز داخل بر می آمدیم و نفتی برای صادرات به خارج از کشور نداشتیم.

حسن بیگلو با بیان اینکه شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب از عهده تحقق 99 درصد از برنامه های شرکت ملی نفت برآمده، گفت: میزان بازیافت چاه ها و مخازن نفتی به عوامل گوناگونی از جمله نوع و عمر مخزن و ویژگی های آن بستگی دارد تا جایی که ضریب بازیافت در مخازن کربونات بین 3 تا 7 درصد و در مخازن ماسه ای بین 24 تا 65 درصد است اما به طور کلی متوسط ضریب بازیافت برای تمام مخازن بین 5.6 تا 54.12 درصد تعیین شده است.

وی ادامه داد: ساختار مهار چاه های فورانی در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب تهیه شده و آماده به کار است مانند چاه شماره 104 مارون که مهار آن طی 18 روز انجام شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز